Sen är det väl en annan sak att en och samma motor knappast är idealisk för alla de där användningsområdena. Även om den kanske kan uträtta sitt arbete i alla de olika rollerna så har jag en känsla av att det i många fall sker med onödigt stor bränsleförbrukning.
I en del fall - t ex mopeddrift - så ska den gå med ständigt varierande varvtal och belastning, i andra fall - båtmotor - är belastningen välkänd och man är nog framför allt mån om dels att den ska gå ekonomiskt på fullgas med en belastning som är bestämd en gång för alla i och med valet av propeller och dels att kunna få stabil och pålitlig tomgång. Byggsågsfallet är ytterligare ett specialfall där man vill ha konstant varvtal men där belastningen varierar kraftigt, där är man nog mest intresserad av en bra varvtalsregulator och att bränsleförbrukningen är låg när motorn går obelastad på fullt varvtal.
Som redan nämnt i tråden så borde kylningen också inrättas på helt olika sätt i de olika fallen.
Med tanke på hur billiga massproducerade förbränningsmotorer är idag - i synnerhet i begagnat skick - så är det tveksamt om man någonsin får valuta för arbetet med att flytta omkring motorn och ordna fästen, transmission mm överallt där man tänker använda den.