Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klippa häst nu  (läst 2516 gånger)

ella04

• Uppland
klippa häst nu
« skrivet: 24 mar-07 kl 11:19 »
är de bättre att hästen själv får fälla vinter pälsen,,eller ska jag klippa min fjording..han klipps annars på hösten..

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:klippa häst nu
« Svar #1 skrivet: 24 mar-07 kl 12:50 »
Det finns många bud om det.
Men jag har provat, dom som jag har klippt så här dags har inte varit vackra på sommaren. Man klipper av topparna på sommarpälsen och det blir matt och tofsigt. Det ser jag som en nödlösning......

Så om du inte MÅSTE bli av med pälsen så ta det lugnt.. dom fäller ju för fullt nu. Investera i en ryktsten och även långsidan av en hovrasp är effektiv för att skala av gammal vinterpäls!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

A9kha

« Svar #2 skrivet: 24 mar-07 kl 14:23 »
Jag brukar ge dom b-vitamin så de inte faller ur vid pälsfällning och sättning.
Här får de fälla själva ,jag hjälper endast till med ryktstenen 1-2 ggr
Annars *bränner' man sommarpälsen inunder.
Jag brukar klippa mellan frambenen och upp på halsen om de svettas för
mycket även så här års ,annars är det risk för dessa pälsätare som trivs bra
i fuktig päls. (ett svettigt lurvmonster tar ju dagar att torka )
Men tror nog din pålle snart fällt av sej den värsta raggen och blir en
vacker prins igen med slät fin päls :)

Bubblisa

• Det man ger får man tusenfaldt åter
« Svar #3 skrivet: 26 mar-07 kl 23:31 »
Jag tror det är bättre att låta bli med klippandet helt och hållet, såvida inte hästen ska hållas igång vääldans och svettas mycket och så.
Jag har fått lära mej, att hästens päls skyddar vid kalla vindar och även ganska långvariga regn p.g.a att de kan resa pälsen så att den "läar" och på så sätt undviker att bli kall och våt i regn och blåst.
Men när man klipper hästen, så förstör man den unika funktionen, och man måste då hjälpa till med täcken och dylikt.
Det kan ju i och för sig kännas fiffigt, så slipper man ha en smutsig och våt häst när man ska ut och rida, men man får då inte glömma att hästens känsligare delar, under magen, benen och halsen är oftast helt oskyddade och man har genom att sätta täcket på hindrat även den mest bepälsade hästen att reglera sin kropppsvärme genom att resa pälsen. De kan nämligen inte göra detta på endast vissa delar av kroppen.vara lite frusen första tiden om du klipper av allt nu, sätt täcke
Så om du inte ska ha hästen i tävling, eller den har en pälsstörning, ohyra eller så, skulle jag avråda dig att klippa.
Tidsmässigt att klippa nu beror ju också på vad du använder hästen till. Det kan ju visst stämma att pälsen blir ful om man klipper så här års, men ska den sedan hållas kort hela sommaren, så kan det väl kvitta. Hästen ser ju faktiskt väldigt tjusig ut när den hålls klippt, plus att den lättare blir av med ev. mjäll, och har mindre risk att få parasiter.
Min egen gamle gosse har fel i pälsen, och fäller nästan inte alls längre. Kan vara cushing, men jag vet inte säkert. Detta gör att han fäller ganska mycket en kort tid, och då väldigt tidigt på våren, fläckvis.
Pälsen f.ö. är tjock och lockig. Han liknar mer american curly på vintern, än New Forest. Jag klippte honom första gången förra hösten, och då ser jag även att han har pälsätare. Hans päls växte ut väldigt snabbt, och när vintern kom hade han tjock krullig päls igen.
Men behandlingen mot pälsätarna var   enklare att utföra när han var "naken". Det var även en mycket alertare häst att ta med sig ut. han trivdes med friseringen, därför ska han slippa svettas denna sommaren, jag är ju ingen djurplågare!
Så beroende på hur omständigheterna f.ö. är, så har du min åsikt. Det är bara du som vet vad du ska göra, men räkna med att din häst kan frysa lite i början, så ha ett tunnt täcke på även i stallet den första tiden.
Lisa

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
Bokohammare, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser