Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Labbaggregat" uttag för fast 6.3v och ställbart mellan 0-400v, användning?  (läst 2126 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Hej fyndade ett labbaggregat idag och funderar på vad det kan tänkas ha använts till. Är av märket Philips. Står Typ "gm464". Den är ganska tung. Varför just dessa omfång, fast 6.3v och sen allt mellan 0-400v? Vet Torbjörn här skrev något om radiorör och 6.3v.



Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
Det stämmer bra det. 6,3 V är en standardiserad glödspänning för rör. Typiskt sådant nätaggregat som är bra att ha om man håller på och labbar med rörapparater. Kan säkert ha använts t ex på någon gymnasieskola eller hos en radioreparatör en gång i tiden.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Insidan såg gammalmodig ut :). Och ni kan va lugn jag ska inte starta den förren sladden är bytt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
Om det finns gammaldags svarta kondensatorer "tjärklumpar" i den så rekommenderar jag att du byter dem också innan du försöker köra igång den.
Den stora elektrolytkondensatorn under likriktarröret ska man inte ha något större hopp om, men om det finns en chans att rädda den så bör du "formera" den försiktigt första gången du startar nätaggregatet.
Ett sätt är att dra på vridtransformatorn mycket sakta och försiktigt, börja med t ex 20 V och låt allt stå på 10 minuter, öka sedan med 20 V var tionde minut. Känn på kondensatorn då och då och dra öronen åt dig om den börjar bli varm (mer än vad den blir av strålningsvärme från röret).

Jag gissar att det kan vara tillverkat omkring 1960. Förmodligen vid Philips svenska fabrik i Norrköping, om det hade varit en "internationell" Philipsprodukt borde man ha hittat mycket information på nätet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 3 användare
William, ärt, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser