Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill du lära dej spinna?  (läst 11090 gånger)

manna

• -
Re:Vill du lära dej spinna?
« Svar #40 skrivet: 08 feb-07 kl 07:53 »
Nej, det är inte vanliga kardflor. Sånt har jag åxå. Det är nog just sånt där som Edgars fru åxå har. Det är liksom garn fast inte spunnet, lite svårt att beskriva. Men jag har ju kamera så jag ska försöka komma mig för att fota. Jag är ju ledig imorgon (projektet ta tag i ditt liv har börjat med att gå ner på 80%) och då kanske jag kan rota fram det.

Ok, då ska jag lugna ner mig...  ;) *väntar på bild*

Kul att du har gått ner i arbetstid! Hoppas du tycker att förlorad inkomst vägs upp av mer tid hemma med familjen! *hejar på*
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 08 feb-07 kl 10:05 »
 Undrar om det inte kallas Topsgarn eller nåt liknande??
Jag har några rullar här som jag köpt på Loppis för en massa år sedan.
 Jag tror jag läst nånstans att man bör nysta två eller flera tillsammans när man stickar av det (och kanske skulle man dessutom tvinna på något sätt??) Annars drar man väldigt lätt av "tråden".
 Det jag har här hemma ser ut som en tunn, lite platt sträng av kardflor ungefär, kan det vara samma?
                        Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #42 skrivet: 08 feb-07 kl 18:49 »
Precis så ser det ut, Charlotte!

Jag lånade en bok om att spinna idag när jag var på biblioteket (vilken underbar institution förresten). Den var bra men som vanligt fattar man hur lite man kan när man börjar nosa på nya saker.

Och så visade det sig att en kollega har en slända som jag ska få låna på måndag. Det tar sig  ;D
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #43 skrivet: 08 feb-07 kl 20:00 »
Åh, så snyggt det blev Moalisa!  :)
Det påminner väldigt mycket om mitt garn. Vad använde du för ull?
Jag har ull från värmlandsfår i tre olika färger: svart, brunt och grått. Har nu gjort slut på det bruna och gråa, nu är det dags att spinna den fina svarta ullen. Att blanda färgerna så det blir melerad har jag aldrig gjort, men det är ett jättebra tips!
Jag spinner ullen otvättad och okardad. Hur gjorde du?

Hehe, att alla inte vet att uppskatta vårt hantverk blev jag påmind häromdagen jag stolt visade mitt fina garn för yngste sonen, som vantroget sade: "Är det där garn?! Jag tycker det snarare ser ut som rep". ;D ;D
Why be normal when you can be yourself?

Spraka

« Svar #44 skrivet: 08 feb-07 kl 23:11 »
Min ull är rätt så jämn i färgen, men den var redan sorterad när jag köpte den, så jag slapp skräpbitar och skit.
Tycker värmlandsullen verkar mjuk och fin också, det ska bli kul att se hur den blir som tvättad.

Det är svårare att spinna okardad, speciellt från lite långhåriga får, har jag nu märkt. Detta är min första erfarenhet med ull från svenska får. Jag har just återupptagit mitt spinnintresse efter ett uppehåll på ca 25 år ;) och jag har sedan tidigare bara erfarenhet av ull från Texelfår, för det var allt som fanns att få tag i i mitt hemland Holland.

Texelull har lite grövre och kortare fibrer än detta värmlandsull, upplever jag det som. Den är i varje fall lättare att spinna jämnt, därför att texelull saknar den långa täckullen som liksom "flikar ihop sig" - det blir flärpar som sitter ihop lite och då får man vara snabb om man vill hinna dra  isär den under spinningen.

Men jag tycker det verkar bökigt med kardning också  :(  får väl se hur det blir.
Till våren har jag paxat gotlandsfårull från vänner med egen besättning, det ska bli spännande att spinna den! :)
Det är väl att testa sig fram och se vilken ras man trivs bäst med. Att spinna ullen från egna får vore drömmen; det är inte omöjligt att jag kan tänka mig bli fårägare av bara farten ;D - det verkar  trevliga djur!

Vad vi ska göra med garnet?! Jaha du, det är priset vi får betala för att ha kul nu! ;D Vi får väl börja sticka fina tröjor av det. Det är i varje fall vad jag tänker göra ;)

Slutligen vill jag komma med lite smygreklam ;) : För dig som är intresserad av en bra och billig garnvinda så har jag en till salu! Har just lagt ut annons under "finnes". När jag köpte min spinnrock fick jag en garnvinda till, men jag hade redan en som fungerar bra.  8)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #45 skrivet: 09 feb-07 kl 13:50 »
Gud så fint! Jag ska prova lite när jag får sländan och sen får jag väl investera i en spinnrock. Men det verkar vara en hel vetenskap detta. Man använder olika typer av ull beroende på vad man ska ha garnet till, man kardar det bland å kammar det ibland å så ska det vara s eller z spunnet å så ska man få s åt samma håll på varpå å inslag när man väver. Jag blir aldeles matt! Då har jag inte nämnt tvättningen som verkar vara en egen vetenskap   ??? ??? ???

Nu sover prinsen så ja ska passa på å väva lite, bara dunkandet inte väcker honom. Det är en underbar dag, soligt, 7 minus och jag är ledig en vardag! Vi har varit på öppna förskolan jag å lillkillen så nu är han helt utslagen  :) väva lite å sen far vi till morfar å hälsar på! Så kanske jag kanske jag klarar av att ge mig på spinn-vetenskapen igen.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Spraka

« Svar #46 skrivet: 09 feb-07 kl 21:00 »
 ;D  
Låt dig inte avskräckas av oss nördar, Magda, det är bara att sätta igång och prova dig fram!
Att tvätta det färdiga garnet är enkelt. Lägg det i ett kar med ganska varmt vatten med salt i, så blir garnet rent men det naturliga ullfettet stannar kvar. Vill du bli av med fårlukten så kan du tvätta den en omgång i fintvättsmedel också. Enkelt va? ;)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #47 skrivet: 10 feb-07 kl 08:45 »
Nej då Spraka ni avskräcker inte. Det är en bok jag låna som gör mig mest matt. Kapitlet om lin vågar jag inte ens läsa.... Men jg är samtidigt väldigt inspirerad, vill komma igång så fort som möjligt.

Å så funderar jag på vilken fårras man ska välja som ska passa mitt eget kynne och som åxå ska ha bra ull, bra kött, vara hanterligt å helst ge fina pälsskinn..... Inte för att jag sk aköpa några får just nu men jag vill gärna kontrollera hela processen från ax till limpa, eller från får till tröja  :)

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #48 skrivet: 16 feb-07 kl 15:57 »
Nu behöver jag goda råd igen!
Har börjat spinna igen efter ett litet uppehåll. Ibland går det hyffsat, oftast inte. Jag har problem med: att komma igång, det bara tjorvar sig i början, går av o sånt, jag hinner svära stugan full innan jag kommer igång. Två: det blir för "snurrigt", som resorband. Jag vet inte vad jag gör för fel och hur jag ska rätta till det.
SNÄLLA nån, kan ni ge mig råd, så jag inte ger upp, för det är inte kul så här. Jag har jättemycket bra ull från egna får att spinna.
                                        Tack på förhand / norris

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #49 skrivet: 16 feb-07 kl 20:14 »
Tack!
Jag ska försöka.
Är det lättare att spinna kall ull, det har jag aldrig hört?!

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #50 skrivet: 11 apr-07 kl 16:39 »
Norris, jag har samma problem. Jag "lärde" mig spinna på spinnrock i helgen hos min mamma (norr om dig till och med  ;) ) men det blir för hårt tvinnat. Är det bara övning, övning? Någon verkar ha svarat dig men sen raderat sinn inlägg. vad fick du för tips?

Marieberg

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 11 apr-07 kl 17:37 »
Norris, jag har samma problem. Jag "lärde" mig spinna på spinnrock i helgen hos min mamma (norr om dig till och med  ;) ) men det blir för hårt tvinnat. Är det bara övning, övning? Någon verkar ha svarat dig men sen raderat sinn inlägg. vad fick du för tips?
Det är lättare att spinna tunt garn än tjockt, det är lättare att sätta fart på hjulet än att spinna långsamt.
Du har redan sagt det: Övning! är ordet.

Öva lite på att behärska trampan, att trampa långsamt så att hjulet nästan stannar, men av sig själv går igång åt rätt håll igen (utan att du behöver hjälpa till med handen).
Först rekommenderar jag dig att "spinna" utan ull, alltså bara göra trampövningarna, därefter testa igen med ullflor.
« Senast ändrad: 11 apr-07 kl 17:37 av Ior »

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #52 skrivet: 11 apr-07 kl 20:15 »
Bra tips. Men du vet hur det är, inte vill man torrsimma  ;)

Jag hade sånt där "förgarn" som jag beskrivit i en anna tråd. alltså ospunnet garn helt enkelt som jag använde. det var bra att öva på för man behöver inte tänka på att få fram lagom med ull. jag provade med ull åxå. grå oidentifierad ull. kan ha varit vad som helst.  jag köpte ullen på hemsljden för länge sen för att tova.

jag har i kväll spunit det där förgarnet på slända. jag har ju åkte hem igen bort från både min mamma och spinnrocken. min egen, som jag fått av svärmors syster, kommer i maj. Så jag får håla till godo med en lånad slända tills dess.

men är det lättare att spinna tunnt?

nästa fråga, hur tvinnar man ihop till tvåtrådigt?

482

« Svar #53 skrivet: 11 apr-07 kl 21:11 »
Vanligaste nybörjarfelet är nog att man har för hög spänning på snöret, prova att släppa på det då blir det inte så mycket snodd. I varje fall är det alltid det jag får höra när jag skall spinna :)
Det finns bra förklaring och tips om tvinning i början av denna tråden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare
evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser