Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gråsparvar, gråsparvar, gråsparvar  (läst 2366 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Gråsparvar, gråsparvar, gråsparvar
« skrivet: 02 sep-14 kl 14:53 »
Vi har stora flockar (eller en stor flock?) gråsparvar hemma som äter upp hönsens mat. De försvann ett tag när vi började servera maten i atuomat i hönshuset istället för tråg utomhus, men de kom tillbaka, och nu flyger de fräcka jävlarna in i hönshuset och äter ur automaten. Hönsen verkar inte skrämma bort dem heller. Jag är dessutom orolig att de ska sprida sjukdomar till hönsen.

Har ni några tips på hur jag blir av med denna plåga?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Gråsparvar, gråsparvar, gråsparvar
« Svar #1 skrivet: 02 sep-14 kl 14:58 »
Jag har inte en lösning mer än storskalig skyddsjakt.

Dock så hade jag samma situation innan i simmar men sparvarna slutade när min ena katt kastade sig in ibland kycklingar och höns....och kom ut med en sparv i munnen, jagad av tuppen.
Trodde ju först att katten tog en höna men han var listigare än så..

Men att träna katter på att umgås med kycklingar enkom för att jaga sparvar verka mödosamt..
Det är aldrig för sent att ge upp.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 02 sep-14 kl 15:28 »
Jag har inte en lösning mer än storskalig skyddsjakt.

Dock så hade jag samma situation innan i simmar men sparvarna slutade när min ena katt kastade sig in ibland kycklingar och höns....och kom ut med en sparv i munnen, jagad av tuppen.
Trodde ju först att katten tog en höna men han var listigare än så..

Men att träna katter på att umgås med kycklingar enkom för att jaga sparvar verka mödosamt..

Min mor är allergisk mot katter så det går inte.

Jag funderar på att sätta upp genomskinliga plastremsor över hönsluckan, som är för tunga för att gråsparvar ska kunna ta sig in. Just nu har vi dock kycklingar, som är exakt lika stora som gråsparvar (jag har flera gånger sett en gråsparv och trott att det var en kyckling) och förmodligen lite starka, så det får väl vänta några månader isåfall.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

allternativaren

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 sep-14 kl 16:11 »
Vi har stora flockar (eller en stor flock?) gråsparvar hemma som äter upp hönsens mat. De försvann ett tag när vi började servera maten i atuomat i hönshuset istället för tråg utomhus, men de kom tillbaka, och nu flyger de fräcka jävlarna in i hönshuset och äter ur automaten. Hönsen verkar inte skrämma bort dem heller. Jag är dessutom orolig att de ska sprida sjukdomar till hönsen.

Har ni några tips på hur jag blir av med denna plåga?
Sätt upp en rovfågel bild utan för ingången . Annars så får du väl  ha hönsen i en hönsgård där nätet är tillräckligt tätt så inte sparven tar sig igenom.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 02 sep-14 kl 16:28 »
En sån här som egentligen är mot möss borde väl funka när gäller småfåglar också?

http://www.chicken-house.co.uk/acatalog/treadle-chicken-feeder-10-kg-made-great-britain.html
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 02 sep-14 kl 22:08 »
som en kortsiktig lösning skulle jag strunta i automaten och ge hönsen mat några ggr per dag men inte mer än att de äter upp allt på en gång.  Sprida ut så alla hönsen får äta.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 02 sep-14 kl 22:27 »
En sån här som egentligen är mot möss borde väl funka när gäller småfåglar också?

http://www.chicken-house.co.uk/acatalog/treadle-chicken-feeder-10-kg-made-great-britain.html

Den verkar faktiskt riktigt bra. Men om den köps i ett engelskspråkigt land, som det verkar vara på sidan, så kanske det blir dyrt att skeppa den. Vet du om den finns att beställa i Sverige?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 02 sep-14 kl 22:51 »
Den verkar faktiskt riktigt bra. Men om den köps i ett engelskspråkigt land, som det verkar vara på sidan, så kanske det blir dyrt att skeppa den. Vet du om den finns att beställa i Sverige?

Nej, har inte hittat den i Sverige.  Kanske någon annan här som vet.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 02 sep-14 kl 23:31 »
Nej, har inte hittat den i Sverige.  Kanske någon annan här som vet.

Nu har jag beställt den!

Den finns att köpa i Sverige här, men den är dyrare där, konstigt nog: http://www.bole.nu/Hem/Produkt/sv-SE/1135940/Foderautomat-utomhus-10-kg.aspx
« Senast ändrad: 02 sep-14 kl 23:38 av Henrik Penrik Filivilivenrik »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 03 sep-14 kl 00:48 »
Ja vad bra! Du får rapportera hur den funkar sen.  :)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 03 sep-14 kl 00:58 »
Lovar. :)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 18 okt-14 kl 16:14 »
Ja vad bra! Du får rapportera hur den funkar sen.  :)

Den funkar utmärkt!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 18 okt-14 kl 16:32 »
Vad bra! Tog det lång tid för hönsen att förstå hur den funkar? Tack för uppdateringen.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 18 okt-14 kl 22:09 »
Vad bra! Tog det lång tid för hönsen att förstå hur den funkar? Tack för uppdateringen.

Det tog ungefär fem dagar. De fick lite hjälp genom att vi satte öppningen lite på glänt först, så de såg maten, samt lade lite av maten på plattan. Vi lade även en liten metallplatta på plattan för att agera extra tyngd, så att de relativt lätta kycklingarna också skulle kunna tynga ner den. I början blev de skrämda när plattan rörde sig, framförallt när den for upp, eftersom den åstadkommer ett metalliskt klang då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser