Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsmat som ger sysselsättning  (läst 3599 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Hönsmat som ger sysselsättning
« skrivet: 27 aug-14 kl 22:31 »
Vi har några trevliga blommehöns, men de kan nog bli understimulerade om vi inte är hemma så de kan vara utanför hönsgården. Vad kan man ge dem som roar dem en stund? En del säger att hönsen får vitkål t ex. I vilken form då? Ett helt huvud? Strimlat? Vad kan man ge dem som de inte bara glufsar i sig på en enda gång?

wahlgrens

• Uppland
SV: Hönsmat som ger sysselsättning
« Svar #1 skrivet: 28 aug-14 kl 09:11 »
Jag brukar passa på när jag rensar ogräs. Lägga alltihop i en skottkärra och tömma ut den hos hönsen. De älskar att gå och sprätta i den högen och leta efter gosaker. Maskrosblad är riktigt poppis.

På vintern brukar jag ta en knippe torkade brännässlor och hänga upp i hönshuset så att hönsen kan gå och picka där utan att trampa ner det. Eller en kärve med säd... det roar också.

annepanna

• Västergötland
SV: Hönsmat som ger sysselsättning
« Svar #2 skrivet: 28 aug-14 kl 11:41 »
Jag brukar koka potatisskal, blomkålsblast, broccolistjälkar, morotsskal och liknande. De tycker det är lagom gott och slukas inte lika glupskt som ost eller majs. Lite större bitar så att det måste jobba lite med det. Överblivna majskolvar. Billig melon är också poppis.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser