Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rapsvax (istället för tex sojavax) för egen ljustillverkning  (läst 9094 gånger)

En Mumrik

• Gäst
Hej!

Jag hade tänkt börja göra ljus för egen användning och eventuellt försäljning längre fram. Jag vill gärna hitta något bra alternativ till de fortfarande så gott som allom rådande paraffinet och stearinet. Sojavaxljus har ju börjat bli vanligare och jag har hittat återförsäljare av sojavax som jag tänkt beställa lite från för en första test.

Rapsvax känns dock som mer passande då det odlas närmare oss och inte fraktas omkring på samma sätt som sojabaserade produkter gör. Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon återförsäljare av rapsvax. Det verkar definitivt ovanligare än sojalus, jag har än så länge bara hittat en återförsäljare av färdiga ljus i Sverige som är baserade på rapsvax.

Vet någon av er möjligen vart rapsvax finns att få tag på?
Är det någon som har koll på eller erfarenhet av processen från gröda eller olja till vax, är det något man skulle kunna göra själv?

-Mumrik

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
Bra tänkt, men jag har ingen idé var du får tag på nåt sånt?
Vi kör på det gamla nybyggarsättet: med talgdankar. Dom är förvånansvärt säljbara. Folk vet väl inte vad det är längre.   :)
http://forsnashemmanshantverk.blogspot.se/search/label/St%C3%B6pa%20talgdankar
Annars svenskproducerat bivax kanske?
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

Curt

Det vax som bina producerar har inget att göra med grödan dom drar på. Det finns inget rapsvax eller sojavax. Allt har samma samansättning.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
"Sojavax" är dessutom knappast vax gjort av bin eftersom sojabönor inte räknas om en dragväxt som ger nektar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Sojavax och rapsvax är tydligen benämningar på sojaolja resp rapsolja som kemiskt behandlats (hydrering med nickelkatalysator) så att de omättade bindningarna ersatts så det blir ett mättat fett. Detta är fastare i konsistensen. Blir mycket stearinsyra då.

Curt

Du har så rätt Edgar, bara man inte förknippar produkten med bivax. I så fall blir det väl ett fall för konsumentombudsmannen.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Egentligen är en hydrerad olja inget vax alls i kemisk mening, utan ett fett. Vegetabiliska och animaliska fetter är föreningar mellan fettsyror och glycerol. Vegetabiliska och animaliska vaxer är föreningar mellan fettsyror och något som kallas fettalkoholer. Dessa fettalkoholer har ofta långa kolkedjor och är fasta. Vaxerna blir därför ofta hårdare än fetter.

Rapsvax och sojavax verkar vara benämningar mer för marknadsförare än för kemister.

En Mumrik

• Gäst
Tack, Edgar, intressant att veta lite mer om vad det faktiskt är, kemiskt sett. Då vet jag varför benämningen soja- och rapsvax kan bli förvirrande. Det är de benämningar handeln använder, som ni säger, därav är det också vad jag kallat det  :)
Hum, hydrering och nickelkatalysator? Låter som att det inte är något man kan göra hemma i köket.

Jag hade aldrig tänkt på soja- och rapsvax i samband med bivax, men nu när ni säger det så kan jag förstå att det kan uppfattas som vilseledande. När det kommer så långt som till försäljning ska jag se till att vara tydlig på den punkten.

Tack för tipsen på bivax och talg, dock söker jag ha ett vegetabiliskt alternativ.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Vegetabiliskt stearin borde gå att få tag på, om det är avgörande med ickeanimala råvaror.
Vad gäller rapsvax, så kanske nån av de stora aktörerna på den rapsoljemarknaden kan hjälpa dig.  Karlshamns oljefabriker, eller en förening, exvis http://www.svenskraps.se/se/index.asp

Man kan eventuellt tänka sig andra oljor som kan ge vaxliknande produkter på samma vis; solros, jordnöt, oliv mm eller linolja "linvax". Därom vet jag intet, men det kanske aktörerna ovan kan upplysa om.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Funderar på om man skulle kunna tillsätta nån slags geleämne till oljan och gjuta geleljus.

En Mumrik

• Gäst
SV: Rapsvax (istället för tex sojavax) för egen ljustillverkning
« Svar #10 skrivet: 26 aug-14 kl 16:29 »
Funderar på om man skulle kunna tillsätta nån slags geleämne till oljan och gjuta geleljus.

Låter som en intressant idé! :D
Menar du geléämne som gelatin, agar och pektin eller något annat?
Är inte helt hemma på det här känner jag, har helt plötsligt en massa nytt att utforska  :-[

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 26 aug-14 kl 16:59 »
De du räknar upp fungerar med vatten. Tror inte de fungerar med oljor. Tror mer på tvålflingor (!!). 

En Mumrik

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 aug-14 kl 19:58 »
Ah, på så sätt, då vet jag i vilken ände jag ska börja om jag ska föröka mig på geléljusidén.
Vilken informationsbank du är, tack!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 26 aug-14 kl 21:05 »
Du får väl fixa varuprover åt mig om det blir nåt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser