Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nån som kan göra i ordning bockskinn?  (läst 4556 gånger)

Karlborg

nån som kan göra i ordning bockskinn?
« skrivet: 22 mar-07 kl 20:50 »
Vi funderar på att spara vårt skinn från vår bock.
Finns det någon i närheten av vimmerby som kan göra i ordning skinnet(med pälsen kvar)?
Och inte allt för dyr.

max 5-10 mil bort.

ledup

Re:nån som kan göra i ordning bockskinn?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-07 kl 20:57 »
Det gick förut att skicka skinn med bussgods för beredning, kostar inte många kronor. Ring och fråga närmaste garveri!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 22 mar-07 kl 21:05 »
Hej!

Det går fortfarande att skicka skinn med bussgods. De måsta packas väl, så att paketet inte läcker, det kan man ju förstå.

Bussgods är förmodligen det billigaste sättet för privatpersoner att skicka grejer.

Rekommenderas

Edgar

hasteus

« Svar #3 skrivet: 23 mar-07 kl 00:21 »
för ett antal år sedan skickade jag en älgfäll på 30kg+ ner till småland för att beredas, kostade 127 kr  :) nog några kronor dyrare idag men ändå...

ps ooops! :o 127 för bussgods alltså,  fällen tog garveriet 2500 för att bereda men så var den enorm, värt varje krona  ;D
« Senast ändrad: 25 mar-07 kl 12:32 av hasteus »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 23 mar-07 kl 02:13 »
Delsbo skinnberederi garvade våra killing skinn...
kostade ca 200 kr st
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Karlborg

« Svar #5 skrivet: 23 mar-07 kl 04:26 »
Tack för alla tips.
HUr gör jag med skinnet? När tar jag bort det? HUr tar jag bort det? HUr mkt tas bort? Vad gör jag med det när det är "loss"?

hasteus

« Svar #6 skrivet: 25 mar-07 kl 12:38 »

Oj, svårt att förklara om du aldrig gjort det, låna en jaktbok på biblioteket med bilder på hur du lägger snitt och andra tekniker.

Du kan flå loss skinnet med kniv, men det kräver lite vana för bra resultat, du kan dra av det med block o talja (känns inte så värdigt dock) Har du någon granne som är jägare och kan flå bocken för dig? Tror det är den bästa lösningen.

Skinnet måste saltas in så det inte surnar samt för att dra ut fukt, lägg det i en sluttning och på med ordentligt med salt, spec i veck o liknande. Vägsalt är billigt men innehåller ofta antiklumpmedel och liknade..  se liknade trådar från tidigare.

lycka till

Karlborg

« Svar #7 skrivet: 26 mar-07 kl 13:26 »
fick min pappa att flå bocken, men han visste inte säkert vad man skulle göra med det sen. Han lade det i frysen istället för att salta.
Men det kanske måste vara saltat när man ska skicka det.
Han vek ihop det insida mot insida en gång sen frös han det.
Har vi gjort fel?
Ska vi tina skinnet och salta? Ska vi vika på nåt annat sätt?
Kan det vara fryst och saltat både och för säkerhetsskull?

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 mar-07 kl 13:43 »
Jag tycker att det är enklast att bereda färska eller frysta skinn. Saltade är svårare att skrapa om man gör det för hand.
Frysta skinn går bra att salta sedan man tinat upp dem. Vad gäller getskinn så se till att det inte sitter för mycket fett kvar, då får saltet problem att verka på djupet. Det går åt ett par kg salt (INTE väg/tösalt) till ett skinn.
När det legat med salt någon vecka är det bra att salta om det.

leifhh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 mar-07 kl 13:45 »
Finns det någon i närheten av vimmerby som kan göra i ordning skinnet(med pälsen kvar)?
Och inte allt för dyr.

max 5-10 mil bort.

I Tranås finns 2 garverier som jag tror båda tar getskinn. Doniaskinn och ett företag som har Tranås i namnet. Har för mig att det kostade ca 300 kr + moms + frakt för mitt getskinn.

Karlborg

« Svar #10 skrivet: 26 mar-07 kl 19:17 »
Jag tycker att det är enklast att bereda färska eller frysta skinn. Saltade är svårare att skrapa om man gör det för hand.

Okej, men då struntar vi nog i att salta det. Om inte transporten kräver det? För det lär ju ta nån dag med bussgods till ett garveri.

Är det okej, att skicka skinn som bara är frysta? och välpacketerade.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 26 mar-07 kl 20:04 »
Hej!

Jag har skickat alla mina getskinn till Uttersjöbäckens garveri nogonstans långt norrut (sett från mitt håll), utom första gången då vi skickade till Tranås skinnberedning tror jag firman hette. Från Tranås fick vi tillbaka skinn, dock ej våra!!!! Uttersjöbäcken fungerat ypperligt. Alltid skickat saltade skinn med bussgods.  Man kan ju slå ur saltet för att få ner vikten något.

Bussgods innebär att paketen går med bussen om det finns plats, annars går det nästa tur. Detta innebär att man inte riktigt vet när grejerna kommer fram. Kan vara bra att veta.

Edgar

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 10 apr-07 kl 16:33 »
Det finns en tjej i Gäddede som garvar getskinn.  Har träffat henne, hon är trevlig, men tyvärr har jag tappat bort hennes telefonnummer.

Och så en riktigt gammal uppgift (1987):

Bölebyns Garveri
941 90  Piteå
0911 - 620 23

Men om man ska skicka dem med buss så hinner de väl tina på vägen.
Ett enstaka skinn kan man kanske behandla enligt Aylas metod: Spänn upp i ram, skrapa (gärna med ett bogblad), när alla hinnor är borta, gnugga in djurets hjärna (!).  Det blir inte så supermjukt, men om det ska vara till väggprydnad duger det väl.  Ett baggskinn som jag behandlat så lade jag mellan filtarna i min egen säng ett par veckor.  Det blev mjukt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 3 användare
köksträdgård, Hans Hultén, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser