Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattnet luktar och smakar illa....  (läst 11674 gånger)

tranicos

• Västergötland
Vattnet luktar och smakar illa....
« skrivet: 17 aug-14 kl 20:20 »
Vi bytte boende strax innan semestern och gick därmed från kommunalt prisbelönt kvalitetsvatten till egen, grävd brunn med allt vad det innebär. Enligt förra ägaren, som också låtit prova vattnet, har det höga halter av järn som åtgärdats med filter. Vattnet smakade lite annorlunda men var helt klart drickbart. Nu när höstregnen satt in på allvar smakar och luktar det riktigt illa. Jaq kokar det lilla jag dricker eller ger till djuren.

Förra året grävdes ny infiltration som pga. det höga grundvattnet lades ovan jord. Avloppsvattnet pumpas sedan upp i infiltrationen. Den ligger ca 30 meter från brunnen. Möjlig orsak?

Imorgon tänker jag beställa vattenprov från kommunen samt höra mig för om jag kan dra in kommunalt vatten, men ville ändå skriva av mig lite och höra vad ni har för tankar.

Vänligen Linus

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Vattnet luktar och smakar illa....
« Svar #1 skrivet: 17 aug-14 kl 20:28 »
Är brunnen ren invändigt och inget mög som kommit i?

Tät mot regn?

Fall från brunnen eller annat, så regnvatten inte rinner rätt ner bredvid?

Stensatt eller betongringar?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 17 aug-14 kl 20:32 »
Jag hade samma problem nu, när regnet äntligen kom fick jag ner ytvatten i brunnen och det luktade skit, smakade säkert också det men jag smakade inte. Löstes med att tömma brunnen så gott det gick, det blev ju en skvätt kvar på botten. När den sedan fyllt upp sig igen smakade det normalt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-14 kl 20:35 »
Kan vara så, men ytvatten som går in i brunnen utan att filtreras genom bra mark är inte bra det heller. Kan dessutom vara allehanda djur i brunnen. En kamrat hade 50 döda möss i brunnen när hon bestämde sig för att gå till botten med det illaluktande vattnet.

tranicos

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 sep-14 kl 11:34 »
Nu har jag fått tillbaka vattenproverna och vattnet bedöms som otjänligt.

Koliforma bakterier - otjänligt
E coli - tjänligt med anmärkning
Mangan - tjänligt med anmärkning

Jag tänker som så att jag får gräva runt brunnen och täta mellan ringarna, ta bort handpumpen och investera i ett nytt tätare lock, samt suga ur slammet i botten och slå i nytt grus och slutligen rena med klor. Låter det som en bra plan?

//Linus

edit; och inte låta gässen uppehålla sig i närheten av brunnen...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 sep-14 kl 13:45 »
Det är nog bra, men det är inte säkert att det räcker.

Lite mangan har man mest besvär av med bruna/svarta avlagringar, men kolibakterier kan man bli riktigt dålig av. Jag skulle satt en uv-lampa så jag slapp bli dålig i magen. Kostar inte mycket och är en hyffsat bra försäkring mot att det kommer många pigga bakterier in i dricksvattnet, men ändrar inte smaken. Smakar vattnet fortfarande illa efter dina förbättringar så får du gräva mera, eller sätta kolfilter eller annan rening som tar bort mer.

30m till avlopp låter nära.

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 sep-14 kl 13:49 »
Hur långt är det till åker? Gödslas det?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 sep-14 kl 14:23 »
Och har du kollat så det inte ligger massa skit i, som inte ska vara där? Döda grejer och annat?

Handpumpen ska inte ställa till något sådant. Men en spann över är bra, för fåglar gillar att sitta där och spana och skita.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 01 sep-14 kl 17:02 »
Mitt vatten luktar dåligt igen och blev inte bättre av att tömma brunnen så gott det går och sedan låta det rinna tillbaka igen. Nästa steg tror jag får bli att tömma brunnen nästan helt och sedan släppa i en dränkbar pump som kan suga i stort sett ända ned till botten. Så rör man upp bottenslammet med en pinne så att det följer med vattnet ut. Sedan låter man det rinna till lite nytt vatten och så gör man om det i flera omgångar. Dränkbara pumpar behöver ju inte luftas och så är det billiga så det känns om bästa sättet. Mitt problem kan eventuellt vara sniglarna, jag har gott om sådana i brunnen och vissa ramlar väl i och dör.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 sep-14 kl 19:18 »
Jo, tänkte på det där med sniglarna sedan. Sniglar älskar brunnar och är grymt smidigare än möss. Tänk som en slimeklump.

Har bara ett tillfälligt och inte helt tätt lock här. Plockar ett par-tre sniglar från lockets insida och brunnens ovandel varje dag.
Blir snabbt mängd av det..

Där jag bodde innan hade jag betongringsbrunn och betonglock. Det skevade något. Bara några millimeter, men det räcker gott för sniglar.
Första gången jag gick i den, så var det massor av sniglar på väggarna. De trillar nog i lättare från sådana brunnar också. Inga bra viloplatser och när det är riktigt trångt att ta sig ut och in.
Jag drevade runt med tvinnade bitar, av en kraftig plastsopsäck. Det funkade bra.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 01 sep-14 kl 19:20 »
Jo, tänkte på det där med sniglarna sedan. Sniglar älskar brunnar och är grymt smidigare än möss. Tänk som en slimeklump.

Har bara ett tillfälligt och inte helt tätt lock här. Plockar ett par-tre sniglar från lockets insida och brunnens ovandel varje dag.
Blir snabbt mängd av det..

Där jag bodde innan hade jag betongringsbrunn och betonglock. Det skevade något. Bara några millimeter, men det räcker gott för sniglar.
Första gången jag gick i den, så var det massor av sniglar på väggarna. De trillar nog i lättare från sådana brunnar också. Inga bra viloplatser och när det är riktigt trångt att ta sig ut och in.
Jag drevade runt med tvinnade bitar, av en kraftig plastsopsäck. Det funkade bra.
En gammal cykelslang funkar som packning annars, bara att lägga den under locket så blir det tätt

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 sep-14 kl 20:04 »
En gammal cykelslang funkar som packning annars, bara att lägga den under locket så blir det tätt

Jo, sätten är många. Men detta var 1,20 i diameter, så jag fick kasa det av och på. Inget jag lyfter själv.

Rödskägg

• Småland
« Svar #12 skrivet: 01 sep-14 kl 21:47 »
E-coli och 30 meter till infiltration, är det inte rejäl utförsbacke till infiltration är det obegripligt att man fått tillstånd. Vad du gör låt inga som inte druckit det vattnet förut dricka det okokt.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 sep-14 kl 00:27 »
Ikväll när jag tog in vatten, så fick jag fiska upp en snigel som tog sig ett bad och dessutom såg jag att en mask och en kopparödla lagt sig på botten.
Får hjälpa dem upp imorgon.
Mask har jag tagit upp rätt några stycken och kopparödlan är nummer två.
Det gäller att glo och fiska ofta, om det inte är helt tätt, annars kan det snabbt bli kg av det.

Måste ta tag i det där med en ål, främst med tanke på maskarna.

tranicos

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 14 okt-14 kl 13:23 »
Nu har jag äntligen börjat ta tag i problemet och grävt ner till andra skarven. Det syns i brunnen att det är första skarven som är största problemet. Tänkte täta utifrån nu, men när jag letade bland diverse bruk för ändamålet kom jag att tänka på: Varför inte använda en platonmatta?  Försökte googla lite utan några vidare resultat så tänkte höra om någon har något att säga om det?

Sen blir det rengöring och nytt grus i botten samt nytt lock så hoppas jag på gott vatten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 16 okt-14 kl 13:43 »
Plastduk går nog bra. Men när du har det uppgrävt är det smidigt att smeta på bruk utifrån. Hängslen och svångrem, smeta bruk och linda in med plast ;D

tranicos

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 17 okt-14 kl 09:32 »
Ja, det känns klokt. Frågan är vad jag ska använd för bruk?

Detta har jag läst om någonstans men verkar vara beställningsvara och jag vill gärna komma vidare så snart som möjligt så andra alternativ mottages med stor tacksamhet. http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/bindemedel-bruk/bruk/minipack-5kg-vattent%C3%A4tbruk-sika-1223-900000395#.VD-Xlfl_tWg

Locket visade sig visst vara fastmurat. Vad tror ni om att låta det vara och bara byta ut huven i mitten mot något tätt och montera en avluftningsventil i. En nackdel är att jag inte kan komma ner i brunnen och tvätta väggarna men det kanske räcker att spola av dem i samband med att slamsugaren tar bort allt mög i botten?

//Linus

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 17 okt-14 kl 11:34 »
Tror inte du behöver byta huven heller.

Bruket du tittat på blir nog bra, det finns billigare på andra ställen, t ex här:   https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/byggmaterial/mura-och-gjuta/vattent%C3%A4tningsbruk-sika-minipack-5kg

Tänk på att borsta rent så det fäster.

tranicos

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 17 okt-14 kl 11:54 »
Vilken prisskillnad! Jönköping är närmast för mig, men det var beställningsvara där och jag var tvungen att åka dit och beställa på plats. Störigt!

Det funkar inte med vanligt bruk nu när jag ska komplettera med platonmatta? Det ska ju bara stå emot om det rinner runt kanten på locket och vidare ner längs med betongrören. Det måste ju vara försumbart i sammanhanget kan man tycka?

//Linus

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 17 okt-14 kl 16:23 »
Det är ju ingen livsviktig superkonstruktion, så själv skulle jag ta en fetare blandning av vanligt bruk. Men borsta och spola rent skulle jag inte slarva med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser