Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behålla ungtuppen eller inte?  (läst 994 gånger)

rosita51

• Skåne
Behålla ungtuppen eller inte?
« skrivet: 14 aug-14 kl 16:34 »
Vi har en liten flock med 6 hönor och 1 tupp + en kyckling som också visat sig vara tupp. Frågan är nu om vi vågar behålla den lille...
Den "gamle" är 3 år och hönorna 1-4 år. Hönshuset är litet, hönsgården ganska stor och så går hönsen fritt i trädgården så gott som hela dagarna. Men funkar det med 2 tuppar?

Tacksam för svar!
MVH Rosita zon 1

Che Guevara

• Gäst
SV: Behålla ungtuppen eller inte?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-14 kl 16:39 »
Det funkar ett tag till den lille har vuxit upp ordentligt . Sen blir det en kamp om hönorna . Så var det i vart fall här .

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 aug-14 kl 17:56 »
Okej. Hur länge kan man räkna att det tar tills han har vuxit upp ordentligt? Är han vuxen vid 5 månader? Eller 9 månader? Eller det kanske inte märks av förrän till våren? Han är idag 11 veckor.
MVH Rosita zon 1

Che Guevara

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 aug-14 kl 18:03 »
Vet inte men ett par år  . Har för mig min han bli något sånt .

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 aug-14 kl 08:53 »
Någon mer som har erfarenhet av 2 tuppar i samma flock?

Kan det gå lättare när lilltuppen är uppvuxen i flocken?
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 aug-14 kl 15:14 »
ingen mer som har erfarenhet av två tuppar?
MVH Rosita zon 1

MrsB

• Småland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-14 kl 17:13 »
Har alltid två tuppar i flocken. Är det en tupp som är uppväxt i flocken så har det aldrig varit något problem. Kan bli lite gnabb när den ene blir könsmogen. Men det behövs i regel bara en tillrättavisning av den gamle tuppen så är allt lugnt igen. Har förvisso lite fler höns (20 st). När jag tycker att jag får en snygg och snäll tupp av årets kycklingar så brukar jag spara den. Då är den äldste tuppen i regel så gammal att jag tar bort honom och ersätter med den nye. Ibland sparar jag två tuppar av årets kycklingar för att se hur de blir. Har aldrig haft bråk utan alltid enbart tillrättavisningar. Jag hade försökt att ha två tuppar om jag hade varit som dig. Skulle det bli rejäla slagsmål så får du kanske bara ha en tupp. Tror att det går bra när tuppen växer upp i flocken

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 aug-14 kl 20:25 »
Tack för ditt svar!

Det känns ganska tryggt att vänta tills ungtuppen blir vuxen... Jag hoppas att det går bra under vintern, sen får vi se hur det blir till våren...

Det är inte så lätt när man har så liten flock... önskar att jag hade plats att hålla en större...

Allt är ju lite lugnare under vintern, sen får vi se...
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser