Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Harunge försvunnen i köket!  (läst 4557 gånger)

Noella

• Södermanland
Harunge försvunnen i köket!
« skrivet: 22 mar-07 kl 13:00 »
Nu har jag fått problem.

När jag var ute så tog en av hundarna en harpalt nyss.
Så som dom slängde med den så var jag ganska säker på att jag skulle bli tvungen att nacka den.

Jag tog med den hem och undersökte den. Det verkade som den hade klarat sej ganska bra och jag funderade på vad jag skulle göra.. den verkade så chockad och slö så jag la den i en hink med en handuk, och funderade på om jag skulle ta tillbaka den någonstans där hundarna hittade den.
Men nu luktar den både hundkäft och människa... ::)

Och när jag skulle titta till den igen så var den... Borta!
Nu gömmer den sej någonstans i köket..
Det är så många prång bakom fasta skåp m.m att det blir svårt att finna rätt på den. I alla fall fånga den.

Vad gör jag nu?? Jag har i alla fall tagit bort alla råttfällor.
Men om jag inte får tag på den...?? ställa fram vaddå för mat??  
Snälla den som vet..

Bekymrad Noella.  

Eulalia

• Gäst
Re:Harunge försvunnen i köket!
« Svar #1 skrivet: 22 mar-07 kl 13:05 »
Morötter och nötter och diverse gröna blad, det gillar kaniner ju..  :) Tror nog att den äter det mesta du ställer fram..kattmat är praktiskt och luktar ju mycket, om du skulle ha det.

Vore jag du skulle jag ta en prommenad med hundarna, och lämna dörren öppen...ja förhoppningsvis har du en dörr rakt ut från köket...

Fast då får man nog vara väldigt hoppfull, för om det luktar hund överallt lär inte den lille våga sig ut..

Florina

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 mar-07 kl 13:06 »
 :-\ det var ingen lätt sits....undrar hur gammal den är ::)

Florina

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 mar-07 kl 14:01 »
Noella jag kollade runt lite och om det är en di unge så ska den ha (enl skansen akvariet) 1 del lantmännens lammnäring och 4 delar vatten blandat på nappflaska.
Ring viltjouren om du hittar den så tar de hand om den. om du hittar den :-\

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 22 mar-07 kl 14:10 »
Ta in en av hundarna, sätt på den munkorg om du har eller håll den under noga uppsikt så ska du se att den nosar fram den, se bara till att ha koppel på hunden eller nåt så du kan dra undan den.

bara ett tips.  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Bondmoran

« Svar #5 skrivet: 22 mar-07 kl 14:10 »
Och hittar du den inte vid liv lär du kunna lokalisera den via luktsinnet  :-\

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Drevern

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 mar-07 kl 19:36 »
Har du hundarna lösa vid denna tiden? Det får man inte ha om man inte har koll på dem och det har du uppenbart inte. Om man ändå har det så händer det inte sällan att de tar vilt i markerna nu när de börjar yngla. Om du hittar haren så bär tillbaka den där de tog dden för moder tar tillbaka den igen. Haren lär inte komma fram av sig själv då den inte lockas fram av modern och i naturen lockar hon endast fram dem 1ggr per dag.  Hittar du inte honom i kväll är han förmodligen inte i livet i morgon då han behöver näring och ganska mycket sådan också för att klara ett dygn.

Florina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 mar-07 kl 19:21 »
Min man som e expert på vilt ;D säger att det nu inte går att släppa ut den eftersom det gått för lång tid...och man få ha vilt högst 2 dygn så om jag vore dig så hade jag lämnat den till viltjouren där du bor ;)

Florina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 mar-07 kl 19:59 »
viltjouren tar hand om alla skadade vilda djur och sätter ut dem när de klarar sig själva. Jag har hjälpt dem ibland när de haft överfullt. Var bor du? jag kan kolla upp telnr om du vill.

Florina

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 mar-07 kl 22:20 »
Har skickat PM till dig Noella!

Drevern

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 mar-07 kl 23:13 »
Släpp den på åkern, det går utmärkt.  Om du skall ha den kvar ( vilket du inte får utan att begå jaktbrott) så är det så att harar har falsk idissling och måste äta upp avföringen som de lägger under dagen för att klara sig. De kan inte heller levar på pellets utan kräver ris, spätt hö, torkade örter eller klöver. Det är inte lika lätt att hålla dem som tamdjur som med kaniner. Harungen du hittade är förmodligen inte gammal. Fältharen, jag förutsätter att det är en sådan, föder sin första kull tidigats i slutet på februari men troligen är den född i början på mars. När jag en gång i tidenm hade jakten som yrke samarbetade vi med en man som b l a födde upp harar för utsättning. Det är inte lätt att hantera dem och har man inte rätt kunskaper går de en 100% säker död tillmötes.

Alba

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 24 mar-07 kl 11:14 »
Att lukt skulle orsaka att djurmammor överger sina ungar är en gammal myt. Så är det inte.

Däremot ska man naturligtvis undvika att ta i vilda djur, men mest för att orsaka så lite stress som möjligt.

Som påpekats tidigare i tråden bör man sätta ut ungar så fort som möjligt, men jag är osäker på hur länge en harmamma letar efter sin unge.

Harar och rådjur matar sina ungar under natten. Ungen ligger och trycker under dagen. M a o kan du hålla ungen inne under dagen om du måste leta i köket, undersöka den för skador från hundar, låta den vila osv. Sätt ut den i skymningen så hittar mamman den. Kolla nästa dag så att den inte ligger kvar, och om den gör det kolla vilket skick den är i.

Ovanstående förutsätter naturligtvis att du vet var den kom ifrån. Det är det som är problemet när hundar och katter kommer in med vilda djur.

"Viltjouren" finns bara i Stockholm. Däremot finns andra godkända viltrehabiliterare i övriga landet. Naturvårdsverket och Polisen ska veta var de finns.

Måste tillägga att man inte bör mata harpaltar, eller andra djurungar, om man inte vet vad man ska ge dem/har tillgång till rätt föda. Det bästa är alltid, om det är möjligt att sätta tillbaka dem. Om det inte går, bör man rådgöra med viltrehabiliterare först. Att ge en harpalt fel mat kan vara direkt dödligt. Att starta upp den på en modersmjölkersättning och sen lämna den till viltrehabiliterare som fortsätter med en annan skapar också problem i den lilla laktoskänsliga magen.
Djur som är chockade, skadade, nedkylda och /eller uttorkade kan inte ta emot mat och vatten.

Mvh / Alba
« Senast ändrad: 24 mar-07 kl 19:57 av Alba »
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Florina

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 mar-07 kl 18:49 »
Jag håller tummarna ;)

Drevern

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 mar-07 kl 22:39 »
Du skulle lagt den i åkern. Fältharen söker sig av naturen till plöjda fält där den smälter in mycket väl med sin omgivning. Det är troligt att honan lagt den där eller i närheten. Hundarna skall inte kunna få tag i den igen för det är nämligen koppeltvång på hundarna nu, man får inte ha dem lösa med mindre än att man kan garantera att de inte ger sig på faunan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser