Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diskmaskin aeg electrolux  (läst 11548 gånger)

Norralund

• Småland
Diskmaskin aeg electrolux
« skrivet: 06 aug-14 kl 12:16 »
Diskmaskinen Aeg Favorit vill inte värma vattnet längre .
Är inte så jättesugen på att ta hit en reparatör det kostar 900 kr för en halvtimme..... + ev delar och arbete
Finns det någon som vet hur man felsöka?

Mvh Norralund

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
SV: Diskmaskin aeg electrolux
« Svar #1 skrivet: 06 aug-14 kl 19:27 »
Det finns en dold servicemeny som man kommer åt lite olika beroende av vilken modell det är. Där kan man får reda på vad maskinen tycker är fel som gör att den inte värmer. Eventuellt kan jag kanske få reda på hur man gör om du vet vilken modell det är (en bild på knapparna)

Försöker den att diska som vanligt fast med kallt vatten?

Om du ska skruva/mäta/leta fel själv så tänk på säkerheten och koppla ur strömmen innan du rör saker inuti.

* Värmeelementet kan ha gått sönder. Det kan man mäta upp själv med en multimeter. Det borde ligga på strax under 30 ohm
* Något relä i elektroniken kan ha gått sönder.
* Värmesensorn (ntc-motstånd) eller avkänningen i elektroniken kan vara trasig. Då tror maskinen att det är något fel på värmeelementet och försöker inte värma.
* glapp i kablage/kontkter

Det är väl de uppenbara sakerna jag kommer på om den diskar med kallvatten.

Norralund

• Småland
« Svar #2 skrivet: 07 aug-14 kl 09:04 »
Hej
Ja det går att diska men det är "bara" det att den inte värmer vattnet.
När jag upptäckte att bara körde kallt så drog jag ut sladden och satte i den efter en stund då gick det köra med varmvatten nån gång till men det funkar inte längre.
Ska se om jag kan mäta på elementet.
Lite osäker på vilka punkter man mäter på?

Lite nummer som står på skylten
F40761U
pnc911 236 331 00
s-no 52512479

Mvh Norralund

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #3 skrivet: 07 aug-14 kl 13:45 »
Ett försök att läsa felmeddelanden kan kanske fungera. Jag är inte 100% säker men på en liknande maskin kan man göra följande.

1) Slå av maskinen med power off
2) håll båda knapparna "30 min" och "normal 65" intryckta samtidigt. Slå på maskinen. Strax efter påslaget, släpp knapparna.
3) Nu borde tre(?) dioder ovanför knapparna blinka
4) Tryck en gång på knappen "intensive care 70", då ska dioden ovanför "intensiv care 70" knappen blinka
5) Titta om det lyser några dioder i "stapeln" till höger, anteckna i sådana fall. Då är det en felkod.
6) Genom att trycka på knappen "intensive care 70" igen kan man se om det finns fler felkoder.

Om det fungerar kan det ge ledtrådar till vad som är fel, och det går att göra utan att skruva sönder maskinen. Så börja med det

Norralund

• Småland
« Svar #4 skrivet: 07 aug-14 kl 15:21 »
När jag trycker in intensive care 70 då blinkar mitten dioden (den med pil och ett lodrätt sträck) ett tryck ett blink ca 5-6sekunders uppehåll andra trycket två blink  ca5-6 uppehåll osv.
Upp till tio blink blir det sen startar det om på ett blink.   
Har jag gjort rätt?

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #5 skrivet: 07 aug-14 kl 16:34 »
Hmm, som sagt jag har ingen erfarenhet av just den här maskinen, men jag tror att du har gjort rätt.

Om det är som jag tror har du gjort rätt och det indikerar att den inte lyckas värma upp vattnet. Alltså tycker den att värmesensorn är OK.

Så då är det troligen värmelementet, ett relä eller kontakter som glappar.

Det ska gå att nollställa felkoder. Om man har tur så räcker det för att den ska komma igång.

Börja på samma sätt som förut.

1) Stäng av maskinen
2) håll båda knapparna "30 min" och "normal 65" intryckta samtidigt. Slå på maskinen. Strax efter påslaget, släpp knapparna.
3) Nu borde tre(?) dioder ovanför knapparna blinka
4) Tryck in knappen "normal 65", då ska ALLA led:ar tändas samtidigt för en stund. Efter det kan du stänga av maskinen.

Om man har tur så var det ett tillfälligt fel som försvinner om man gör den här reseten.

Annar får man börja öppna upp maskinen och undersöka noggrannare.

Norralund

• Småland
« Svar #6 skrivet: 07 aug-14 kl 17:48 »
Nu är det varmt i disken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D ;D
Det borde väl ändå vara något fel glapp eller något..
Tusen tack
Mvh Norralund

Norralund

• Småland
« Svar #7 skrivet: 25 aug-14 kl 09:15 »
Hej
Efter ett tag så blir det kallt igen..
Resetar jag så blir det värme igen.

Mvh Norralund

trashtotreasure

• -
« Svar #8 skrivet: 25 aug-14 kl 09:36 »
Är ingen expert,  kan det va så att den värmer för varmt och slår av som säkerhetsåtgärd? Babbage vad tror du?

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #9 skrivet: 25 aug-14 kl 19:22 »
Ja vad tror jag ;-) Det kan ligga något i det. Det brukar finnas någon värmesäkring av bimetalltyp, som om det blir för varmt runt elementet kan lösa ut. Det skapar en felkod i maskinens minne som sedan slutar försöka värma vattnet för att den tror att det är något fel på elementet. När man resetar så tas felkoden bort. Om det nu är så här det är är ju nästa fråga varför det blir för varmt runt elementet. En ren spekulativ orsak kan vara att slangar/filter börjar gegga igen av fett och matrester vilket minskar vattenflödet så att det blir en lokal extra hög uppvärmning av vattnet kring elementet.

Man kan väl också tänka sig att det finns någon glappkontakt någonstans till elementet eller värmesensorn så att den helt enkelt inte värmer ordentligt ibland, eller att temperatursensorn får felaktiga värden.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 03 sep-14 kl 22:37 »
Jag har några gånger råkat ut för ganska svårt igengrodda diskmaskiner, även om det kanske inte brukar gå så långt att de slutar fungera. Orsaken brukar oftast vara att man har varit för snål med att dosera diskmedel, eller eventuellt använt diskmedel av något riktigt tvivelaktigt märke. Kom ihåg att man kan behöva ta till mer diskmedel än vanligt om man har mycket hårt vatten

En bidragande orsak kan vara om man ständigt diskar på "sparprogram" med låg temperatur. Även om man tycker att disken blir tillräckligt ren till vardags även med sparprogram och snål diskmedelsdosering kan det vara idé att köra t ex var tionde disk med högsta temperatur och rejält med diskmedel.

Ytterligare ett felsökningstips är att ta en titt på styrkortet och avsyna det noga efter t ex dåliga lödningar, fuktskador och tecken på krypströmmar eller överslag. Löd om, rengör och ev skyddslacka efter behov. Kolla att det inte kan kondensera fukt på styrkortet då maskinen går, det kan ju vara någon gummibälg för ventilation som inte sitter i rätt läge eller något sånt.
Om du ska löda om, så tänk på att kortet på en så pass modern maskin säkert är lött med blyfritt lod på fabriken, då bör man också använda sådant vid påbättring (och se till att rengöra lödkolvsspetsen noga om man förut har använt samma lödkolv för blyhaltigt lod).

Shahram

« Svar #11 skrivet: 09 nov-14 kl 16:27 »
Hej, jag har samma problem men min maskin heter Favorit 85060 VI. Jag läste inläggen innan men min maskin har inte knappen "Normal". Vet ni möjligtvis hur jag gör med min maskin? Bifogar en bild på knapparna.
Tack på förhand.

Norralund

• Småland
« Svar #12 skrivet: 06 jun-16 kl 09:11 »
Nu är det helt omöligt att få någon värme i diskmaskinen . Så nu har jag kopplat in den på varmvattnet. Efter ett antal diskningar verkar det funka kanon. Förutom att det kostar lite mer med uppvärmningen ,finns det några nackdelar med det??

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 06 jun-16 kl 09:53 »
Enda nackdelen - förutom ekonomin - är att en del sorters smuts löser sig lättare om vattnet värms upp sakta medan diskningen pågår än om man börjar med hett vatten.
Vad har du för temperatur på tappvarmvattnet?

När det gäller grundfelet på maskinen, har du avsynat styrkortet, ohmmätt värmeelementet, letat glappande eller varmgångna kabelanslutningar osv?
Ett annat fel som har varit vanligt på vissa maskintyper är kabelbrott i kabelstammen till luckan, som böjs fram och tillbaks varje gång luckan öppnas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 1 användare
barney the bear

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser