Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruttna ägg.....??  (läst 2296 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Ruttna ägg.....??
« skrivet: 21 mar-07 kl 06:48 »
mina ankor har legat och ruvat , vi hade genomlyst äggen så det var liv i dom och flyttat dom till egna boxar. och när tiden var uppnådd så bara saboterade det boet och sparkade ut äggen. myskankan tog sönder ett ägg om dagen och det lukatde verkligen rötet. igår tog vi beslutet att ta bort henne från äggen och sätta tillbaka henne till flocken, när vi då kollade alla äggen, så var det endast en rinnande sörja i alla ihop. Vi bestämde oss för att gräva ner dom (violl inte ha hit råttor igen.....) när jag la äggen i gropen så exploderade det ena och det stank något fruktansvärt......

samma sak hände för 2 veckor senda med mignonankan, hon hade ruvat tiden ut och allt såg bra ut, men en dag så var boet sönderrivet och hon ville bara ut och bada.

Har jag gjort något fel eller varför blir äggen dåliga och fostret verkar stanna i utvecklingen, vi delade några av mignonäggen och såg att det var påbörjan på vissa foster, men då ahde äggen legat kalla i flera dagar.......

jag känner att jag behöver svar och ev. hjälp......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Tedarix

• Uppland
Re:vad hände med mina ägg
« Svar #1 skrivet: 21 mar-07 kl 15:31 »
Hej!
Det är ju svårt att veta exakt vad det beror på när man inte varit på plats och kanske inte annars heller.  ???

Mina ankor har varit duktiga på att själva plocka bort obefruktade ägg på precis det sätt du beskriver. Dom knackade äggen och åt upp innehållet. När jag först upptäkte vad dom gjorde så blev jag förskräckt eftersom jag trodde dom åt upp "riktiga" ägg. Men sen kollade jag dom noga under några dagar och märkte att om nåt ägg började mörkna pga att det började ruttna (eller vad det nu gjorde) så åt dom upp dom.

Du skrev att du flyttade boet. Det har jag aldrig fått att fungera när det gäller ankor utan då har dom lämnat äggen med en gång. Jag har iofs bara haft vanliga ankor och du har myskor och dom kanske går lättare att flytta på, det vet jag inte. Sen verkar det som att du har haft flera honor som ruvat, har dom då ruvat på samma hög?
När det gäller höns har jag erfarenhet av att några ägg lätt hamnar utanför om flera ruvar hönor tillsammans och om äggen hamnar i kylan en längre tid så dör ju fostren. Det leder till att äggen ruttnar och om nåt ägg börjar ruttna kan hela högen börja ruttna.
Kan ankorna ha badat för ofta så äggen blivit för blöta och fostren dött därför?

Vad är det för utrymme du har dina ankor i? Är det ett isolerat hus eller inte? Kan det vara så att äggen blir för kalla av att ligga på ett kallt golv och det är därför det blir fel eller blir ankorna störda av något?  :-\

Det verkar ha hänt nåt som inte skulle eftersom ni bara hittade små foster i mignonäggen som borde ha varit fullgångna. Och det jag först tänker på då är att det varit för kallt för dom.
Det skulle ju kunna bero på nån sjukdom som leder till dödlighet i fosterstadiet också men det är ju inte särskilt vanligt och det verkar ju skumt om ankor från båda raserna fått den. Såna sjukdomar brukar vara ärftliga.  ???

Hoppas det går bättre nästa gång. :)
/Tedarix

Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Skojarbråten

« Svar #2 skrivet: 21 mar-07 kl 19:30 »
Du skrev att du flyttade boet. Det har jag aldrig fått att fungera när det gäller ankor utan då har dom lämnat äggen med en gång. Jag har iofs bara haft vanliga ankor och du har myskor och dom kanske går lättare att flytta på, det vet jag inte.

Jag har myskankor och försökte flytta in ett bo i vintras. Samma där, det var lögn i h-e att få honan att lägga sig igen. Hon skulle prompt ut till stället hon legat på, och när hon såg att där var tomt var allt vad ägg heter glömt.

Nästa gång någon börjar lägga ägg jag vill ha bebisar av tänker jag tyvärr stänga in henne där hon ska vara och låta henne stanna där tills hon lagt sig att ruva. Känns taskigt, men jag försöker tänka att det är ju inte så att hon sitter i sjön (?), hon får bara inte vara ute och hasa med de andra just då... och kanske göra en ny äggbomb under huset.

Usch, vad tråkigt för dig! Jag kan tyvärr inte hjälpa till mer än att vara ytterligare en anledning till att inte flytta boet. Fast dina hade fortsatt ruva? Märkligt att det blev som det blev i så fall.  :-\
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 22 mar-07 kl 08:30 »
ja både myskankan och mignonankan forstatte ruva, jag flyttade dom så att de skulle få lugn och ro av de andra och ha en engen bur. relativt stor och med värmelampa.
Jag hade en annna myskananka som jag gjorde samma sk med i början på februari och 14/2 kläcktes hennes ungar utan några problem..... men det var mignonungar som jag verklilgen ville ha. jag har nu satt ut alla ankorna i sin vanliga ankgård och de värper så jag hoppas att det kommer att få en ny chans längre fram i vår.... men jag såg verkligen fram emot det här. träkigt, men sånt e livet ibland..... tack för råden. ska funderar ut andra lösningar och ev prova att låta de vara kvar i ankgården med äggen, problemen är att när de andra kommer in för att äta är honorna (myskankan på äggen) så aggresiv att hon lämnar äggen och attackerar de andra. det var en av anledningarna till att jag flyttade dom.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser