Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ny kanin  (läst 1515 gånger)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
ny kanin
« skrivet: 20 mar-07 kl 18:32 »
japp då har jag en fråga till er..har en "gammal" kaninhona,hon är väl ca 5-6 år,fram till i höstas hade hon en kompis som tyvärr gick bort av ålderdom,hon var lite dominant över den andra honan,  idag så "damp" det ner en ny liten kaninhanne till oss, jag vet inte om kaninhonan är steriliserad...kan jag släppa ihop dessa två? Bebisar e inget problem utan jag e väl mest orolig om dom skall funka ihop..vad tror ni alla? Hur skall jag bäst göra, har en så himla bra bur till honan, den e byggd som så att det är en stooor utedel som har en kattlucka in i fårhuset där det är en mindre innedel..toppen alltså..men tycker den e lite för stor för bara en kanin att gå i..eller e de dumt :-\
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Re:ny kanin
« Svar #1 skrivet: 21 mar-07 kl 09:53 »
Det bör inte vara något problem att ha dem tillsammans men man ska ju inte släppa in hanen till honan utan tvärt om. Du kan kanske låta dem gå i en box där ingen av dem gått tidigare och byta ut allt strö i den box de ska gå sedan.  Låt det gå några dagar innan du släpper in dem tillsammans (eller hanen först några timmar)

Lycka till!
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 mar-07 kl 09:58 »
Är honan "oskuld"? Vad jag har hört kan det bli problem för så gamla förstagångsmödrar, särskilt om de är överviktiga.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 21 mar-07 kl 19:37 »
 :D hon är bara viktig..inte överviktig  ;D
nee,skämt å sido,om hon har haft bäbisar förut har jag ingen aning om faktiskt..hon var vuxen när hon kom till oss, vikten är bra på henne,tycker att de e synd att dom skall vara ensamma och jag har ju en sån fiiin bur :D men om dom får byta burar med varandra ett tag,som jag gjorde med marsvinen,så att de får varandras lukt...kan de va nått????
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Insanity

« Svar #4 skrivet: 21 mar-07 kl 21:21 »
Tycker själv inte det känns så lyckat att riskera att det blir ungar om du nu är osäker på om hon fött tidigare eller inte  :-\
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

sube

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 21 mar-07 kl 22:17 »
håller med "Insanity"
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 21 mar-07 kl 23:36 »
Jag skulle inte heller rekomendera att sätta in en hane till en så gammal hona. Sen tror jag nästan att hon är steril vid dethär laget, men det är inte säkert. Hennes skelett och bäcken är vid detta laget stelt efter att inte fått ungar på flera år (om hon någonsin fått) vilket kan ställa till det vid en ev förlossning.

Hade jag varit som du hade jag kastrerat hanen för det är lättare än att hjälpa honan och sen kan de säkert bor ihopa. För kaniner trivs ihop, om inte lustarna sätter käppar i hjulen.
« Senast ändrad: 21 mar-07 kl 23:37 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 23 mar-07 kl 21:59 »
 :-[ Pratade med de andra på jobbet,kaninhonan är tydligen bara 3 år ungefär..är det fortfarande försent tro?Hon har inte fått ungar för hon var liten när hon kom till oss,ber om ursäkt :-\

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 24 mar-07 kl 19:01 »
hej man bör nog inte para en kanin om är över året om hon inte har haft ungar mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser