Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bråkande kaniner  (läst 1876 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Bråkande kaniner
« skrivet: 20 mar-07 kl 16:31 »
Hej,

Jag har en fråga om barnens kaniner, inga hushållsdjur alltså men hoppas på svar ändå... ;)

De är syskon, 7 månader gamla och har bott ihop hela tiden. De kastrerades i början på året och nu till problemet....

Sedan ett par veckor tillbaka har de börjat bråka jättemycket. De har bråkat innan med ibland, men nu bits och rivs de så att blodvite uppstår och örat på den ene blev rätt illa trasat. Vi har särat på dem och min undran är om detta går över? Skall vi försöka sätta ihop dem ibland och se om det funkar? Eller är det bättre att de får vara tillsammans och göra upp, trots att de skadar varandra?

Fundersam mille med sura kaniner...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Bråkande kaniner
« Svar #1 skrivet: 20 mar-07 kl 16:49 »
Hej!

Dessvärre tror jag inte att det går över. Ni får nog ha dem delade framgent.

Edgar

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 20 mar-07 kl 16:57 »
Håller med Edgar, har de väl börjat är det nästan omöjligt att få dem att bli vänner igen. Om inte det får så stor plats att de kan undvika varann men även då är det nästan otänkbart.
« Senast ändrad: 20 mar-07 kl 16:58 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 22 mar-07 kl 10:06 »
Tack för svaren. Jag hade hoppats att de skulle kunna bli vänner igen men det kanske är lönlöst då... :-\ Är det inte konstigt att de varit ihop så länge och så plötsligt kommer på att de inte tål varann?

Jag vill helst inte att de skall bli ensamma, frågan är då vad som är bästa sällskapet? Varsin honkanin?
« Senast ändrad: 22 mar-07 kl 10:06 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-07 kl 10:56 »
Det är inte säkert att de accepterar nykomlingar heller...

Kaniner har ganska mycket sällskap av att bara se varandra också. Sätt nät i mellan eller, ställ två burar mitt emot varandra.

I det vilda har kaniner separata bohålor och delar inte bostad.
Landsflykting i storstan...

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 22 mar-07 kl 11:33 »
Hej Potatisblomma,

De har tyvärr en våningsbur (som de kan ha som två separata våningar eller en stor), så de ser varann inte i buren. Men det skulle ju gå att bygga om förstås.

När de är ute så håller de sig nära varandra, på var sin sida nätet.

Den ena kaninen är väldigt sällskaplig, även med andra kaniner, medan den andra är lite "egen".

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 22 mar-07 kl 12:03 »
Ja, kaniner kan vara olika till sättet...

Jag har honor som gärna sällskapar med andra honor, och så har jag motsattsen också. Jag tycker iaf att de verkar trivas utmärkt bara de kan se att det finns andra kaniner i närheten.

Om det funkar med nät mellan dem så är dina bråkstakar förhoppningsvis nöjda  ;)
Landsflykting i storstan...

MariaS

• Östergötland
    • Danielssonsgården
« Svar #7 skrivet: 28 mar-07 kl 15:54 »
När vi har haft kaniner som inte riktigt hållit sams, vilket har var väldigt sällan, har haft 12 hankaniner i samma bur utan bråk, så lägger vi in enris som gör att alla kaninerna luktar likadant. Enriset fungerar för den delen som pencillin på kaniner också och de brukar älska det!
Sjubarnsmamma och djurgalen

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser