Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Möss!  (läst 7756 gånger)

WannaB

• Vill så mycket, kan så lite...
Möss!
« skrivet: 20 mar-07 kl 13:21 »
Nån som har bra tips hur man blir av med möss i kåken?  ???
Har ett stort tegelhus från 60-talet med tegel - isolering - tegelväggar. Härligt för mössen att stöka runt i. Jag för en ständig ojämn kamp emot dem. Har använt träfällan "snabben" som ju funkar bra, men det är ju oändligt. Bara fler och fler och fler. Inte roligt när det luktar möss i köket hela tiden. Ibland outhärdlig lukt. Hur blir man av med f-nskapen??? *uppgiven*
Det är inte lätt att vara profet i eget land, men det är inte så illa att vara bydåre heller.

AnnaPanna

• Gäst
Re:Möss!
« Svar #1 skrivet: 20 mar-07 kl 14:31 »
Det finns en grej man stoppar i eluttaget som sänder ut ljud som mössen inte gillar. Den kostade ca 200 kronor har jag för mig och den har hjälpt oss. Fast inte ALLA möss försvinner, men antalet har helt klart minskat.
/A

Lena A

« Svar #2 skrivet: 20 mar-07 kl 20:33 »
Vi har köpt en ultraljudsdosa till hönshuset, som höll på att helt tas över av mössen.  :-\

Det står i instruktionen att man ska ta bort "den gamla stammen" av möss först innan dosan kommer att fungera fullt ut. Vi har lagt ut vanliga musfällor och fångat ca 15-20 möss hittills.  :D

Om dosan fungerar vet man ju inte, eftersom vi inte hör ljudet, men det sägs att den SKA fungera.  ;)

Den här tråden finns också under "Höns, .......", där andra svar på musproblemet finns.

Lycka till!  ;) Det önskar jag mig själv också.  ;)

Mössen måste bort!!!
« Senast ändrad: 20 mar-07 kl 20:34 av Lena A »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 20 mar-07 kl 21:47 »
Det finns ju även "musfälla på 4 bokstäver, börjar på K" ;) .

Några morrhårsbeprydda pälsmonster med huggtänder håller smågnagarstammen stången!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 20 mar-07 kl 22:50 »
Det där med ljud funkar inte mer än en stund, de vänjer sig.  Katten är det bästa, näst bäst råttgift. Jag tycker inte själv om detta men det är effektivt.
Slutligen luftgeväret.

Ni har eller har säkert sett dessa propellerbestyckade prydnader som finns i trädgårdar. Där står t.ex. en gubbe och slipar knivar och alla möjliga fantasifulla figurer. Syftet är att dessa väsnas i marken och håller sorkar borta.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 20 mar-07 kl 23:17 »
Här var mycket möss när vi flyttade in. Vi har satt ut vanliga fällor ett tag hade vi ett 10-tal gillrade samtidigt. Nu har vi bara fyra. Det verkar vara olika mycket möss olika år. I år har vi inte tagit så många. Vi har katter men, de bor i stallet och källaren eftersom maken är allergisk. Förhoppningsvis håller de efter några av dem utomhus i alla fall.
« Senast ändrad: 20 mar-07 kl 23:18 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

WannaB

« Svar #6 skrivet: 21 mar-07 kl 15:09 »
Tack alla! :)

Jag har ju två stycken av de fällorna med fyra bokstäver som börjar på K... ;) Men mössen springer ju inte på golvet, utan finns på mellantaket och bakom köksinredningen.  >:( Någon gång har nån mus tagit sig ner i diskbänken och inte kommit upp, och då har jag kallat på den musfällan. ;D

Jag har också oftast katterna i källaren, faktiskt, eftersom jag själv reagerar med allergiska symtom på dem. Och så föredrar de att vara där, då det finns tre små monster uppe... ;D Har prövat ha dem uppe över natten nån gång, men mössen rör sig på ställen där de inte kommer åt.  >:(

Ska väl testa ha en stordrive med mekaniska fällor nu då och sedan testa ljudgrejen. Och försvinner de inte får jag väl ta till gift till slut.
Har haft råttor ute i gödselhopen i ett par omgångar, och dem har jag tagit med gift. (Behändig, t o m låsbar, plåtlåda med betet utom räckhåll för barn och djur - bara råttorna stryker med!)
Lite äckligt bara med möss om man tar gift och de dör inne och luktar i några månader...  :-X

Ska även kolla tråden på höns och se vad jag hittar! Tack för tipsen!!!  :-*
« Senast ändrad: 21 mar-07 kl 15:10 av WannaB »
Det är inte lätt att vara profet i eget land, men det är inte så illa att vara bydåre heller.

teufel

« Svar #7 skrivet: 21 mar-07 kl 15:30 »
Hej!

Jag kan ju tipsa om en pryl som man INTE ska köpa, nämligen RatZapper.

Den fungerar enligt samma princip som ett batteridrivet elstängsel - en platta laddas upp elektriskt till ett par tusen volt, av de batterier som man sätter in. Sedan lägger man in lite bete (katt-torrfoder rekommenderas, fungerar fint även på vanliga slagfällor ska sägas). När musen eller råttan kommer in i RatZappern (som ser ut som ett liggande tvåliters mjölkpaket, fast i hårdplast), kortsluter den plattan med en jordplatta, och får ström i kroppen. När fällan har lösts ut börjar en röd lampa på ovansidan att blinka, och man kan ta fällan med sig och slänga kroppen på lämpligt ställe. Fördelen ska vara att man aldrig behöver ta i kroppen. Bara slänga ut, kasta in lite bete och trycka på Start igen.

Men problemet är att den inte fungerar. Vår lyser jämt för att fällan är full, men det är den inte. Nån mus har varit inne och knyckt betet, men kilat ut igen, alltså fungerar inte plattan heller.

Varning för RatZappern alltså. Vi har gått tillbaka till slagfällor - även om KATT fungerar bäst. :)

Mvh Patrick

bränndal

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 mar-07 kl 16:20 »
Råttgift funkar bra men det kommer lukta i huset. Enda sättet att bli av med möss inomhus och i väggar är att täta alla hål där de tar sig in. Lättast att göra detta är i samband med renovering annars är det nog bara att gilla läget.

I samband med renovering tänk på att det är stor risk för sorkfeber numera, använd andningsskydd när ni hanterar spillningen från mössen.

WannaB

« Svar #9 skrivet: 21 mar-07 kl 16:35 »
Enda sättet att bli av med möss inomhus och i väggar är att täta alla hål där de tar sig in.
Jo... har ju provat det i omgångar... Är ju uppvuxen i huset. Och vi har i många repriser murat för hålen. Och så gnager musj-larna nya.  >:( Läste nånstans att man ska blanda krossat glas i murbruket, för då går deras tänder sönder, och då gnager de inte, för de är beroende av tänderna för sin överlevnad. Vet inte om nån här har testat det?

De är sååååååååååå jobbiga!!!  >:( >:( >:(

WannaB

« Svar #10 skrivet: 21 mar-07 kl 16:38 »
teufel: när jag läste ditt inlägg om Zappern, kom jag av nån anledning  att tänka på när jag och farsan skållade ihjäl en råtta en gång. ;D
Den hade varit och tullat fågelmat hela vintern och vi fullkomligt HATADE kräket. Hade jagat den med spadar och försökt typ allt. Men den rymde alltid i gångar under snön.
En dag var vi ute båda två och hade gett oss f-n på att den skulle dö. Eländet for in i ett sånt rör som leder bort regnvatten. Vi tätade i båda ändarna, kokade vatten i stora syltgrytan och hällde på. Det fräste som f-n en stund och sen var det före detta råtta.
Djurplågeri? Antagligen. Men enda sättet att bli av med eländet, verkade det som.  ::)

eka

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 21 mar-07 kl 16:41 »
Råttgift och lukt blir jag lite osäker på.  ???

När giftet verkar blir råttan /djuret väldigt törstigt och söker sig ut efter vatten. Har man avtal med anticimex eller husförsäkrning där anticimex ingår så står dom för alla kostnader att få bort lukten. Det betyder att det inte bör vara så vanligt.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

teufel

« Svar #12 skrivet: 21 mar-07 kl 21:40 »
Hej!

Här är förresten lite tips jag fick från en skadedjursbekämpningsfirma (Det var INTE Anticimex! Vi rådfrågade dem först, men de var kaxiga och ville inte svara på några frågor innan vi hade skrivit kontrakt)

- Råttor är lömskare än möss!
Möss är godtrogna och nyfikna på vad som helst. Däremot försvinner de fort när det kommer nåt som de inte gillar - t.ex. människor eller en katt.
Råttor är misstänksamma, smartare och kan ta bete från en fälla utan att fastna själv.
Dessutom kan de gå till anfall, både mot människor och andra djur.

- Kan man inte täta sitt hus mot gnagare, t.ex. om man har ett äldre hus som vi har, med femtioelva kryphål överallt, så ta i alla fall bort allt organiskt material under huset, t.ex. gamla brädor. Organiskt material är inte bara grogrund för mögel och annan skit, utan möss och råttor gömmer sig gärna bland dem, bygger bo, skapar avföring bland dem och drar in annan skit utifrån.
- Ultraljud kan skrämma möss och råttor till en början, men efter hand kan de vänja sig vid ljudet. Om man ändå använder ultraljud, flytta runt ljudkällan! Ultraljud har en begränsad spridning och kan vara verkningslösa på andra sidan om en vägg t.ex. Jämför med hur basen från en dunkadunkalåt kan fortplanta sig i ett hus, medan diskanten sällan hörs långt bort.
- Se till att alla former av fodertunnor, säckar, m.m. är oåtkomliga för gnagarna. Även om dessa är i stallet, drar det gnagare till omgivningarna. Av samma anledning ska det vara rent i stallet!
- Håll gräset kort i trädgården under den varma årstiden. Det är obehagligt för dem att korsa kala ytor som gräsmattor, gårdsplaner, m.m.
- Vid elinstallationer, dra inte elkablar så att de går att nå av en mus eller råtta från balkar, reglar, m.m. Mjukgöraren i många elkablar är mums att gnaga på, men metallmanteln tycker de inte om. Det är därför som inomhus-kaniner som har sluppit lösa sällan äter på TV-antennkablar, då dessa inte är lika mjuka och goa och har metallhölje direkt innanför.

Mvh Patrick

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 21 mar-07 kl 21:42 »
Vi hade problem med möss hösten 2005,jag köpte en sån som man stoppar i eluttaget.Det vart en himla fart i väggarna och trossbottnar efter några dar hörde vi alldrig av dom mer.Hösten 2006 när dom ville flytta in satte jag på apparaten igen och dom drog.Det finns olika fabrikat på dosorna,den brorsan köpte vart deras hund tokig av vilket inte var så lyckat.Varken våra hundar eller katt har reagerat på våran.Mvh

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 21 mar-07 kl 22:54 »
Råttgift och lukt blir jag lite osäker på.  ???

När giftet verkar blir råttan /djuret väldigt törstigt och söker sig ut efter vatten. Har man avtal med anticimex eller husförsäkrning där anticimex ingår så står dom för alla kostnader att få bort lukten. Det betyder att det inte bör vara så vanligt.

Det är kanske olika med vilken sorts råtta det är? Jag har kompisar som tidigare bodde i ett gammalt gatuhus i Malmö. Efter ett tag så misstänkte de att de hade möss i huset. När de vaknade en natt av världens hallå i köket och kom ner och såg deras skånska terrier (dansk-svensk gårdshund) i fullt slagsmål med en JÄTTEråtta den var minst 30 cm lång plus svansen. Det var blodstänk över hela köket. Hunden var en envis rackare och avgick med segern men, fick ett otäckt sår på nosen. Efter detta kom Anticimex dit och la ut råttgift. Efter en vecka kunde de inte bo i huset längre för det stank något fruktansvärt. De bodde annorstädes under en vecka och flyttade sen tillbaka. Det luktade fortfarande lite då men, inte alls som innan. Jag antar att den här jätteråttan lagt sig och dö någonstans där de inte fått tag på den? Oftast flyr ju resten av råttorna när en blivit dålig av något.

bränndal

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 mar-07 kl 09:01 »
Vis av erfarenhet så verkar mössen föredra att dö på sin boplats, om den nu är inne i huset (trossbotten eller i väggen) så lukar det, eller snarare stinker. Hösen frun var gravid så hade vi möss i sopskåpet i köket, la ut gift i sopskåpet och mössen försvann. Tyvär inte så långt dom små liven gick och la sig för att dö i trossbotten och under skåpen i köket. Gissa om det var poplärt när hon vara gravid.

WannaB

« Svar #16 skrivet: 22 mar-07 kl 09:56 »
teufel: TACK för informativt inlägg!!! :D

bränndal: Jag kan tänka mig... :-X Har ju själv spytt tre gånger nio månader morgon-dag-kväll-natt, särskilt pga lukter. Dessbättre (? hmmm) har jag efter det krossat min näsa och tappat en del av luktsinnet, så det är mer barnen som klagar på lukten än jag. Men de gånger jag känner att det luktar, då vet jag att det luktar MYCKET.  :P
« Senast ändrad: 22 mar-07 kl 09:57 av WannaB »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 22 mar-07 kl 15:55 »
Vis av erfarenhet så verkar mössen föredra att dö på sin boplats, om den nu är inne i huset (trossbotten eller i väggen) så lukar det, eller snarare stinker. Hösen frun var gravid så hade vi möss i sopskåpet i köket, la ut gift i sopskåpet och mössen försvann. Tyvär inte så långt dom små liven gick och la sig för att dö i trossbotten och under skåpen i köket. Gissa om det var poplärt när hon vara gravid.

Hösen!?

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 4 användare
ärt, Nataks, Henkeman, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser