Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skatteregler biodling 2014?  (läst 2261 gånger)

Lars på Solbacken

• Västergötland
Skatteregler biodling 2014?
« skrivet: 02 jul-14 kl 08:52 »
Hej!
Vi diskuterade här lite om hur många bisamhällen man får ha utan att uppge inkomsten på?
Jag har hört att man får sälja 1000 kg honung
och att det andra var att det är borttaget och man är tvungen att uppge allt man tjänar på
bina.
Vad är det som gäller?

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Magnus24

• Skåne
SV: Skatteregler biodling 2014?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-14 kl 09:07 »
Hör med skatteverket de bör veta och det är den enda källa jag hade gått efter om jag hade haft några funderingar, självklart skriftligt.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/vadarnaringsverksamhet.4.6efe6285127ab4f1d25800025792.html
"Hobbyverksamhet, till exempel försäljning av produkter från hemslöjd, biodling eller fritidsfiske saknar ofta förutsättning att ge vinst. Sådan verksamhet redovisar du som tjänsteinkomst. "

Malin på torpet

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 02 jul-14 kl 09:09 »
Jag har precis gjort företag av min biodling nu i år. När jag pratade med Skatteverket frågade hon hur många samhällen jag hade, jag svarade att jag skulle ha 14 st, då berättade hon att 13 samhällen var gränsen för vad de räknade som hobbynivå.

Mvh
Malin
Bor i skogen med man, barn, hundar, höns, bin och katter.

Rune H

« Svar #3 skrivet: 02 jul-14 kl 09:11 »
Igen förändring mot tidigare. Gränsen är forsatt 0.
Här är lite aktuell information http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf

Ex.

• -
« Svar #4 skrivet: 02 jul-14 kl 13:55 »
Man har tagit bort de olika summorna som gränser för när saker är hobby eller ej, och det styrs istället helt av vad syftet är med produktionen, och hur den bedrivs.

Uppfyller den tre kriterier:

Självständig
Varaktig
Vinstsyfte

Då är det en näringsverksamhet, och ska momsregistreras och deklareras som näring.

Uppfyller den inte dom kraven, då är det hobby, och ingen moms hanteras alls. Varken in eller ut.
Det är däremot alltid så att även om det är en hobby, så ska den beskattas om den ger vinst.
För att veta om den ger vinst så måste man alltså föra lite anteckningar, och ser man då att det inte blir nån vinst, då behöver man inte deklarera den alls.  Men det är ju då som sagt en fördel om man har lite anteckningar att visa skatteverket ifall dom skulle knacka på.

Sen kan det säkert vara så att skatteverket har nåt slags riktvärde vid 14 kupor, men det är egentligen felaktigt. Men inte alla inom skatteverket känner till de nya reglerna som infördes  i juli förra året.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 jul-14 kl 11:26 »
Tusen tack alla för svar, ska kolla ytterligare.
Det verkar som om jag får ge mej, behöver
inte heller oroa mej för att det ska bli fel
gentemot skattemyndigheten.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, Jonathan Sjöberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser