Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemspunnet ullgarn, hur mycket ta betalt?  (läst 6566 gånger)

Klommergömsbäcken

• Västerbotten
Hemspunnet ullgarn, hur mycket ta betalt?
« skrivet: 19 mar-07 kl 22:40 »
Hej!
Jag har spunnit lite garn på spinnrock och slända. Funderar på hur mycket man ska begära för ett garn som man gjort helt från början.. Dvs. jag har kardat  (med handdriven kardmaskin) och spunnit ullen för hand.
Vad är ett rimligt pris för sådant garn?
Någon som vet? :)

Skulle jag räkna med en timlön på 65:- för det arbete jag genomfört skulle kostnaden för 100 g otvättat garn bli 1,5*65 kr = 97,50 kr
(1 timma för själva spånaden och ca en halvtimma för kardningen)
Ett sådant pris ger ju ett kilopris på närmare tusen spänn ( :o ). Finns det någon som vill betala så mycket eller ska man helt enkelt ta mindre betalt (40-60 kr/hg är väl rimligt? eller är det för billigt..?? ;) ) och få en mindre timlön.

Hade väl inte tänkt leva på att spinna garn, typ...
...Eller jo, egentligen skulle jag vilja det.. men då skulle jag vilja ha några höns, sälja ägg, en ko, sälja mjölk lr ost, plocka bär, sälja sylt, saft, marmelad m.m men det är ett tag kvar tills dess.. (går ut gymnasiet till sommarn, då flyttar jag till hembyn och tar med mig ett par baggar som jag får låna över sommaren. Längtar oerhört tills dess! ;D )
Tur att man får drömma, annars skulle vardagen i lägenhet bli så tråkig :)

Bifogar en bild på ett entrådigt garn jag spunnit (går inte att få fram den vithet som garnet har, för dålig kamera) där det ligger bredvid ett tvåtrådigt (en svart och en vit tråd) garn. Det tvåtrådiga garnet är rätt ojämt ihoptvinnat, det var första gången jag testade att spinna ihop två trådar ;)

Ha en fortsatt trevlig kväll alla!  :D

//sofia
Tag vara på ditt liv, akta det väl,
för nu är din stund på jorden.
- Vilhelm Moberg

Inkka

• Östergötland
Re:Hemspunnet ullgarn, hur mycket ta betalt?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-07 kl 09:39 »
Har ingen aning om vad som är rimligt att ta betalt. Men, superfint garn har du!  :) Alltid svårt med hur mycket timlön man kan ta. När jag säljer en tavla brukar jag åtminstone ta så mycket betalt att jag har råd till material till två tavlor till. Men, så får man ju inte ta allt för lite betalt heller. Kunden måste ju veta och förstå att det är något lite mer unikt den köper. Så en bit över det fabrikspunna kan du allt ta, om kvalitén är ungefär densamma.

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #2 skrivet: 20 mar-07 kl 10:15 »
Om man tittar på den "prislista" allmogefåret har så ligger ett handspunnet garn på 100-250 kr /hg, beroende på kvalitet. Kolla gärna på www.allmogefar.se under "Ullgruppen".
Maskinspunnet ligger runt 100 kr/hg.

Alltid svårt med priser. Man ska inte vara för billig, men heller inte för dyr så man inte får något sålt...  :-\

Fint garn det tvåfärgade. Hoppas jag också får till det någon gång  :P

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #3 skrivet: 21 mar-07 kl 14:54 »
40-60 kr/hg är på tok för billigt. Det är en hantverksmässig produkt! Börjar du ta för lite betalt kommer du att få väldigt svårt att höja priset senare när du vill leva lite mer av det. Sänka kan man ju faktiskt alltid göra  ;)

Var stolt över ditt fina garn och ta betalt!
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Marieberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 mar-07 kl 15:05 »

Var stolt över ditt fina garn och ta betalt!

Ja, men från vem?

Min erfarenhet är att det, som privatperson, är väldigt svårt att nå ut till eventuella kunder när man har skapat en fin produkt.
Dessutom, de (få) personer som uppskattar riktigt hantverk hantverkar ofta själva.

Det stämmer nog att du inte ska ta för lite betalt, men samtidigt ska du inte ha allt för höga förhoppningar om att du får sålt mycket!

(Jag vill inte dämpa din hantverkarglädje, bara berätta om mina erfarenheter...  8) )

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 21 mar-07 kl 15:28 »
Kan du inte sälja till hemslöjden eller på hantverksgårdar/marknader? Här i krokarna finns det ofta hobbykonstnärers marknad, speciellt före påsk och jul, då årets pysselgrejor (som kan vara väldigt proffsiga och dyra) säljs. Eller varför inte organisera ett gemensamt torgstånd för lokala alternativare?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 21 mar-07 kl 15:52 »
Prova sälja det på tradera! Har sett en del hemspunnet garn där och det verkar som om det ligger bud på de olika auktionerna. Ett tips kan vara att sälja typ 25 g eller 50 g åt gången eftersom det rör sig om lyxgarn.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

teufel

« Svar #7 skrivet: 21 mar-07 kl 15:53 »
Om man är osäker på hur man ska komma igång med sitt småföretagande, så kan jag rekommendera ett gäng böcker som säljs på den här siten:

www.redaktionen.se

Jag har köpt "Hur man säljer mer i sin butik", och har även beställt "Säljande hemsidor". Är skitnöjd med den första boken, som går direkt på alla tips, utan att blanda in för mycket bakomliggande tjafs som annars är vanligt i säljböcker.

Allt kanske inte går att applicera på ens egen verksamhet, men man får många bra idéer, och kan även ha böckerna som uppslagsverk.

Mvh Patrick

Klommergömsbäcken

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 21 mar-07 kl 15:55 »
tack för alla svar :)

gillade det som hänvisade till prislistan på allmogefar.se...
tänk, om någon skulle betala 200 kr/hg för garnet jag spunnit då skulle jag spinna dagarna i ända! ;)

att höra efter om det går att sälja på någon marknad var smart, får testa det när jag spunnit så jag har lite mer garn att sälja. vet inte av någon hantverksmarknad här i närheten men det är i alla fall två marknader per år här i samhället och två i lycksele...
man kanske kan nästla sig in hos någon garnförsäljare  8)

personligen vet jag inte hur mycket jag skulle vara beredd att betala för hemspunnet garn, det är svårt.. det är ju mer personligt än maskinspunnet garn (och så luktar det lite får om man inte tvättar det för noga :D)

har lagt ut en härva på ca 38 gram på tradera
http://www.tradera.com/auction/aid_41298329
satte 30 kr som utropspris vilket innebär nästan 80 kr/hg.
får se om priset stiger eller om jag får behålla mitt garn :)

Ha de bäst! // sofia
Tag vara på ditt liv, akta det väl,
för nu är din stund på jorden.
- Vilhelm Moberg

Marieberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 mar-07 kl 16:05 »
OK, ett smart sätt att ta reda på garnets värde!

Jag känner mig dock tvungen att bidra med mina TRADERA-erfarenheter;
Mest pengar får man för garn som finns att tillgå i stor mängd!
Alltså: Om garnet räcker till en liten tröja eller mer, så har det mer än dubbelt så högt värde som garn som räcker till 1/2 tröja.
Förstår du tanken? ::)

Om du har tur, så PM:ar dig ju någon och frågar om du har mer av samma kvalitet!

...eller så skriver du det som tillägg i annonsen!

Lycka till!

Våmhuskullan

• -
« Svar #10 skrivet: 21 mar-07 kl 18:08 »
det jag såg på bilden av det garn du spunnit tror jag du kan sätta ett pris på 200-250kr hg.
Och gärna på max 50gr härvor då många köper lite för att blanda in stickade detaljer i ex tröjor av just ett vackert handspunnet garn  :D
man kan ju ge lite rabatt om någon köper många iställe för att tillverka stora 100gr härvor.
(Tips:Många av traderas säljare och köpare har gått över till budera.se då de har lägre kostnader)
Att ha en stående annons på blocket brukar generera köpare.

Sinus

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 mar-07 kl 13:51 »
Något som påverkar priset är ju vilken typ av ull garnet är spunnet av! Det är viktigt om man vill få bra betalt och för att få sälja till Hemslöjdsbutiker så måste du hålla en hög och jämn kvalitet på din produkt.
Om man är i början på sin spånadskarriär kanske man får sätta priset därefter, för dom som betalar 800 -1000kr< kg är har nog känsla för bra kvalitet och har rätt att kräva det för dom pengarna.
Tyvärr kan man nog inte (som privatperson) räkna timpenning om man vill få sina produkter sålda.
Vill man sen ta bra betalt så måste varan hålla hög kvalitet så det inte blir kvalitetesdumpning inom det kulturbevarande området  hantverk/husbehovsslöjd.

Våmhuskullan

• -
« Svar #12 skrivet: 23 mar-07 kl 21:04 »
precis Sinus! typ av ull är viktigt!

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #13 skrivet: 24 mar-07 kl 01:49 »
Hej spinnare! Jag har spunnit garn av olika ull i 23 år men mest inriktad på angora då jag också föder upp angorakaniner. Jag tar 300kr/hg för 2-trådigt fintrådig angora som passar till stickor nr:2-3. Angora som tar längre tid att spinna än fårull, mohairull men är drygare vid stickning och virkning. Fårullsgarn tar jag 200kr/hg och mohair 300kr/hg. Jag säljer garnet i en affär i Gamla Stan och till privatpersoner och som presenter är det väldigt uppskattat. Väldigt trevligt att spinna just angora, men man kan lätt fastna vid spinnrocken i många timmar. :)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #14 skrivet: 24 mar-07 kl 13:22 »
Jag håller med er om att man naturligtvis inte kan sälja någon amatörmässig produkt dyrt. Innan man ger sig på att sälja saker ska man nog vara rätt duktig så att man kan vara stolt. Men då, när man är det och håller jämn, hög kvalite ska man vara stolt över sin produkt och ta skäligt pris. S Kvattram, vad kul att höra att man kan få avsättning för en sån fin hantverksmässig produkt till ett bra pris.

Så en fråga, ni skriver att typ av ull är viktig. Vilken typ ska det då vara? Jag älskar att sticka och väva och funderar nu allvarligt på att skaffa får. Men då måste de ju vara av den rätta ullen  :) Vilka raser rekommenderar ni som kan det här med ull? Jag funderar på ryafår men ibland dras jag åt något får med merion inkorsat. Renrasiga merinofår finns väl knappt i landet och gör de det kostar de troligen skjortan. Är den rasen ens något att sträva efter?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

annan

« Svar #15 skrivet: 24 mar-07 kl 13:44 »
gärna garn av finullfår!
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

ozzy

« Svar #16 skrivet: 24 mar-07 kl 18:57 »
merinofår är så avlade att de ska ha extra mycket hud och därigenom mera ull. de ser inte kloka ut.
Om du vill ha vädertåliga får så är rya och spelsau bra, spelsau blir också många fina färger. den ullen är slitstarkare och lite strävare. mycket rolig att spinna.
finullsfår är mera känsliga för regn och kyla och jag tycker den ullen är svårare att spinna. den blir väldigt fin och mjuk dock.
pälsull från pälsfår tycker jag nog bäst om. den blir också väldigt len och mjuk men är lättare att karda och spinna än finullen. de är nog också mera känsliga.  
S KVATTRAM: säljer du fårullsgarnet för 200 kr/hg till affären?

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #17 skrivet: 25 mar-07 kl 09:07 »
Jag vill nog helst inte ha finullsfår eftersom de är så otroligt fertila å jag vill minimera antalet flasklamm å ta hand om.  Spelsau är ett alternativ men jag har hört att de har "svåra" lammningar. Eftersom jag är delvis norska själv så är jag intresserad av de norska lantraserna åxå, men för bidragens skull är svenska lantraser att föredra.

Angående merino så är nog en rensrasig sådan inget jag kan hålla men det finns ju korsningar, tex så läste jag om sveafåret. Har ni hört om det?

Jag läste i en fårtråd om dala pälsfår och svärdsjöfår. De ska visst ha trevlig ull. Men det är ju en djungel detta så jag vill gärna ha tips från er som kan ull.

Jag hoppas att någon gång kunna sälja ullen, eller i bästa fall om 20 år, hemspunnet garn. Tills dess kanske man får skicka till spinneri. Gå det att göra i små kvantiteter?

Har jag spårat ur helt å borde starta en ny tråd eller är det okej?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #18 skrivet: 25 mar-07 kl 10:16 »
Merino korsningar finns nog mest i jämtland där de har ett projekt Ullrika... de korsar merino med sveafår... sälv låter det mycket konstigt i mina öron då svea får är korsningar med finull,texelvad det nu är för mer ras.....

de vil få fram finfinrig ull... me det finns ju redan hos tex finullen o även hos vissa allmogefår...

Magda om du skulle vilja testa svärdsjöfårs ull så finns det enbesättning i Lillpite :)
hör av dig om du vill ha kontakt med den..så kan jag förmedla..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Sinus

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 mar-07 kl 14:29 »
Vad är bra ull?
Jo, det är ju rätt ull till rätt produkt.
Vill du ha hudnära /baby/barn så ska det ju vara en ull som inte kliar eller irriterar huden...allt från lammull av olika raser till finfibriga fårraser.
Ska du sticka en halsduk så vill du ju inte ha en massa döhår som kliar men ska du ha ett par slitstarka tossor så är ju en grövre ull (blandning) som krävs och lite döhår spelar ingen roll.
Ska du väva plädar så krävs det ett garn med lite längre fibrer så varpgarnet blir starkt utan att det behöver vara hårdtvinnat, till raggorna får det gärna vara grövre och hårdare tvinnat garn.
Ska du fylla dina kuddar, dynor o.dyl. så vill du ha en pösig ull som inte tappar sugen och filtar ihop sig....o.s.v.
Så utgå antingen från din ull och gör produkter som passar eller se till ditt behov och skaffa ull utifrån det...

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser