Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäder till vedklyv  (läst 3660 gånger)

hon på torpet

• Uppland
Fjäder till vedklyv
« skrivet: 26 jun-14 kl 16:51 »
Hej, finns det någon här som kan/vill hjälpa?
Fjädern (som drar tillbaka kolven) på min gamla vedklyv har gått av :( den är lagad och ihoplappad många gånger tidigare och har blivit något kortare efter varje fixning... nu är det kört, jag behöver en ny men var köper man en superstark fjäder ca 60 cm? (Den nuvarande är ca 3 cm i diameter) Klyven är köpt begagnad för 15 är sen så ngn originalreservdel finns nog inte... vet inte ens märket  ???
Mycket tacksam för förslag på var jag kan leta  :)
Tala ut människa!!!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fjäder till vedklyv
« Svar #1 skrivet: 26 jun-14 kl 17:25 »
Den lokala,järnhandlaren kan nog hjälpa.,
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hon på torpet

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 26 jun-14 kl 19:01 »
Den lokala,järnhandlaren kan nog hjälpa.,

Har ingen... bor på landet... och inne i stan finns bara Järnia  :(
Tala ut människa!!!

Che Guevara

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 jun-14 kl 19:19 »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 26 jun-14 kl 23:36 »
Dragfjädrar med ungefär de måtten finns ofta i mekanismer till såna här vipp-garageportar som var populära på 60-talet, speciellt i t ex radhusgarage.  En annan källa - kanske lite svårare för "vem som helst" att komma över - är i manöverdonen till strömbrytare i högspänningsställverk.

hon på torpet

• Uppland
Tala ut människa!!!

hon på torpet

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 27 jun-14 kl 08:18 »
Dragfjädrar med ungefär de måtten finns ofta i mekanismer till såna här vipp-garageportar som var populära på 60-talet, speciellt i t ex radhusgarage.  En annan källa - kanske lite svårare för "vem som helst" att komma över - är i manöverdonen till strömbrytare i högspänningsställverk.

Tack för tips... har tyvärr varken vipportar eller högspänningsställverk i min närhet... men om du råkar hitta en så betalar jag bra  :D
Tala ut människa!!!

Rubensgården

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 jun-14 kl 20:02 »
Kolla med någon som kanske har ett lastbilsläp stående. Brukar finnas på dragstången. Annars för att få igång det hela fort hade jag satt dit en stållina som löper över hjul till en stor vikt av något slag. /Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser