Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och Hund  (läst 1720 gånger)

Steve

• Gäst
Höns och Hund
« skrivet: 19 mar-07 kl 16:14 »
Hej allesammans!
På Skärtorsdagen ska vi få en Terevurense valp! ;D Och min fråga är: Hur vänjer man hunden vid hönsen? Jag menar så att den inte skäller på dem och jagar dem och så.. Vill ju att de ska kunna gå lösa i sommar, plus att vi får kycklingar om några veckor och vill ju inte att de ska dö av skräck..
Har sett bilder på när höns "snål åker" på både hundar och hästar och vill så gärna att de ska bli så! Gäller det att introducera hunden tidigt för hönsen då de fortfande är större, eller hur ska jag göra?

Skojarbråten

Re:Höns och Hund
« Svar #1 skrivet: 19 mar-07 kl 16:24 »
Det avhandlades för ett tag sedan här:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=14850

Jag fick jättemånga bra tips, och numera funkar mina boxrar bra även med hönsen. Problemet var den äldsta boxern som ej är uppvuxen med fåglar, hon var extremt intresserad av de irriga hönsen - ankorna struntade hon i. I vintras fick vi en boxer till, en valp, och hon som har växt upp med hönsen och ankorna bryr sig knappt om dem alls. Så jag tror det är enklare med en valp!
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 19 mar-07 kl 16:35 »
våran hund (en samojed) han leker lite med ankorna. han tycker om att springa in i flocken så att alla flyger, men det är inte så ofta han gör det. när ankorna tröttnar så säger de igfårn och hackar honom i huvudet (låter brutalt men de är sinte så farligt. hönorna tycker han är jättekul att titta på genom buren, har inte släppt ut dom tillsammans ännu.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Archibald

« Svar #3 skrivet: 19 mar-07 kl 20:12 »
tänk om man kunde få vår ena unghund att låta bli hönsen, hon kan bara inte låta bli ett ta en hönda då och då...då vi inte ser på...

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
Höns och Hund
« Svar #4 skrivet: 21 mar-07 kl 23:43 »
Har en schäfer och en Jack Russel och det har funkat jätte bra. Sigge, schäfern, jagar dom bara om de springer ock flaxar. De bryr sej inte ett dugg om att han går in i hönshuset!! Har nu kommit på vart tusan äggen tar vägen  :-\

Alfons, Russeln, springer bara och nosar dom i baken, vilket inte uppskattas av alla damer. Tupparna däremot går till anfall men det tycker Alfons är super kul ;D De beter sej precis som två tuppar som är kaxiga mot varann. Oftast är de tre mot en, till Alfons stora förtret :P
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare
långfot, Humleblomster

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser