Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många yngelrum?  (läst 5390 gånger)

Lotta-71

• Västergötland
Hur många yngelrum?
« skrivet: 22 jun-14 kl 14:22 »
Jag undrar lite hur många yngelrum ni har? När jag var liten och vi hade biodling i familjen hade vi alltid bara ett yngelrum på Lågnormal-låda. Nu när jag startat upp biodling igen verkar det mera vanligt med två yngelrum. Hur har ni det? Och varför ska man ha två yngelrum? Nu när jag har Lågnormal och två yngelrum kan jag bara ha två skattlådor känns det som. Det blir ju lite för högt annars.

Lotta

mantis777

• Östergötland
SV: Hur många yngelrum?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-14 kl 15:40 »
Vi utökade upp till tre 3/4 langstrothlådor och för två veckor sedan delade vi samhällena och har nu två 3/4 langstroth. Känslan är nog att det skulle passa med något mittemellan.

Magnus24

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 jun-14 kl 16:52 »
Två LN-yngelrum är väl för att drottningen ska ha plats nog att lägga alla sina ägg? Annars känner jag mig lurad...

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 22 jun-14 kl 17:05 »
Kan bara tillägga att jag har 3 yngelrumslådor ( LN ) + 2 skattlådor ( bara halvfulla med honung) och trots det svärmade bina. En del blir aldrig nöjda ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

addebadde

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 jun-14 kl 17:10 »
Vi hade också bara en låda (tio ramar) yngelrum när jag var tonåring. Det funkade det med men vi gjorde yngeluppflyttningar rätt aktivt då har jag för mig. Men mer jobb och mera svärmkontroll. Fast honungsmässigt tror jag det är en fördel att hålla nere storleken på yngelrummet om man bara kan undervika svärmning.

Malin på torpet

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 22 jun-14 kl 17:44 »
Vi har haft både två och tre lådor (LN) i yngelrummet.
Jag känner nog att det lätt blir fullt i ett yngelrum på två lådor om man har en bra drottning, men det blir smidigare att skatta.
Och precis som Anette skriver så kan de svärma även om de får tre lådor.

Bor i skogen med man, barn, hundar, höns, bin och katter.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 22 jun-14 kl 17:54 »
Jag är novis men förra sommaren gav jag mina då två samhällen (som jag fått på 10 ramar LN) varsitt andra yngelrum. De har övervintrat bra och nu på försommaren har jag delat båda samhällena och de har bara haft en låda för yngelrum sen dess och ska få en till ny yngellåda om ett par veckor, tror att om de har mycket bin till invintringen så kanske de klarar att övervintra bättre, i vart fall är de iaf fler om en del faller ifrån under vintern.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 22 jun-14 kl 19:14 »
Vad man måste tänka på ifall man sätter starka samhällen på 3 yngelrum är att ett starkt samhälle med många bin behöver mer foder och tätare  foderkontroller vid dåligt drag, de svälter ihjäl fortare än ett samhälle med "normalt" antal bin, något jag bittert fick erfara förra sommaren.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Magnus24

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 22 jun-14 kl 21:09 »
Jag är novis
Jag med, så någon får gärna rätta mig om jag har fel nedan!
ska få en till ny yngellåda om ett par veckor
Avtar inte äggläggningen nu? Det skulle ju isåfall innebära att ännu en låda på avläggarna från i år är onödig. Men det beror såklart på om man invintrar på en eller två lådor...

Lotta-71

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 23 jun-14 kl 13:47 »
Ja, det där med invintring. Invintrar ni på en eller två lådor? Har det någon betydelse? Själv har jag haft två lådor bara för att det var så jag köpte mina samhällen.
Lotta

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 23 jun-14 kl 16:45 »
Jag invintrar aldrig på mindre än 2, men många invintrar på bara en. jag har även provat att invintra på 3 lådor men bina verkar ha haft svårt att hitta till foderramarna när de har ett så stort rum.

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 23 jun-14 kl 16:49 »
Jag med, så någon får gärna rätta mig om jag har fel nedan!Avtar inte äggläggningen nu? Det skulle ju isåfall innebära att ännu en låda på avläggarna från i år är onödig. Men det beror såklart på om man invintrar på en eller två lådor...
Nej, tror inte den avtar bara för att det är högsommar. Dessutom tror jag det är bra för bina att ha sysselsättning med att bygga och planera.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare
RickardR, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser