Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför klagar kaninuppfödare på regler?  (läst 6238 gånger)

Hille2

• Västmanland
Varför klagar kaninuppfödare på regler?
« skrivet: 20 jun-14 kl 23:02 »
Jag har några kaniner och upptäcker själv att de gillar att ha en stol att sitta på samt gott om plats för att inte bråka om de är flera - och de vill vara flera. De vill ha grenar och kvistar att gnaga på samt flera burar och sittplatser i sol respektive skugga att välja på. Och en hage med gräs. Sen hör jag på radion att kaninuppfödare klagar över jordbruksverkets regler att de ska ha en sitthylla för de behöver minsann inte det.....??? Ska man plåga djur för att äta dem? Är det det kaninuppfödning handlar om? Minsta yta och minsta mat för mesta kött? Kaniner gillar blåbärsris året runt, en kompis (och en dotter eller två om de är honor), sälg, roskvistar, asp, lönn, klöver, maskrosor, blåklockor och mycket mera. Ska man äta djur ska man väl ge dem yta nog att leva bra på och gott om naturlig mat så de har något att syssla med. Annars ska man skämmas och är inte bättre än en fabriksgrisuppfödare i Danmark.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Varför klagar kaninuppfödare på regler?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-14 kl 23:08 »
Har du läst reglerna? L100 är ett hafsverk, med många märkliga regler.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 20 jun-14 kl 23:12 »
Ett exempel är att du får inte ha en hona tillsammans med sina ungar längre än tills ungarna är 8 veckor.

Hille2

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 20 jun-14 kl 23:27 »
Ett exempel är att du får inte ha en hona tillsammans med sina ungar längre än tills ungarna är 8 veckor.

Ja det är ju sjukt för en flocklevande art där hanarna flyttar. Men jag kan ju se att de vill sitta högt och ha plats att flytta sig. De får panik i en bur. Vi har gått ifrån burhöns äntligen och nu vill folk ha burkanin? De vill inte sitta i en bur!! En ytterst svagbegåvad o-djurvän kan se det på två minuter.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #4 skrivet: 20 jun-14 kl 23:29 »
Behöver inte honan vila upp sig? Kan väl inte finnas nån vits med att ha ungarna längre än 8 v hos mamman.

Hille2

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 21 jun-14 kl 00:37 »
Honan gillar ju ungarna och mår inte dåligt av dem. Det är ju hennes familj. Ok att de diar men de äter gräs  och foder sen flera veckor. Hon tycker om sina barn så klart.

Hille2

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 21 jun-14 kl 00:41 »
Jag tycker det är ett sjukt djurplågeri att ha en kanin i en bur. Det ser jag ju varje dag. Köpte nyss en gotlandskanin och han hoppar och skuttar runt flera meter hela tiden. Vore ju ren sadism att ha honom instängd på en halv kvadrat.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 21 jun-14 kl 08:53 »
Ett andra exempel på vad jag tycker är felformulerat i L100 är §19:  Kaniner ska ges ljummet dricksvatten vid minst två tillfällen per dygn när temperaturen i kaninens utrymme understiger 0o C.
Formuleringen ger inget val. Kaninen ska dricka vatten, oavsett om den är törstig eller inte.  (:)Rätt formulering borde vara "Kaniner ska erbjudas ljummet ...."  eller "Kaninen ska ha tillgång till..."  Då måste den inte dricka.

Petigt, ja jag vet. Men petigheten är ännu mycket större hos ex.vis djurskyddsinspektörer och juridiskt sakkunniga.

I Sverige har vi en djurskyddslag som kompletteras av olika författningar och föreskrifter. Riksdagen och jordbruksverket är de som formulerar dessa. Det är dit du får gå för ändring av det du tycker är

Ska man plåga djur för att äta dem? De vill inte sitta i en bur!! En ytterst svagbegåvad o-djurvän kan se det på två minuter.   ett sjukt djurplågeri. Vore ju ren sadism.

Språket bör du i så fall ändra till ett trevligare. Men jag är inte så ung att jag vet allt.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 21 jun-14 kl 09:49 »
Kaniner gillar blåbärsris året runt, en kompis (och en dotter eller två om de är honor), sälg, roskvistar, asp, lönn, klöver, maskrosor, blåklockor och mycket mera. Ska man äta djur ska man väl ge dem yta nog att leva bra på och gott om naturlig mat så de har något att syssla med. Annars ska man skämmas och är inte bättre än en fabriksgrisuppfödare i Danmark.
Har du läst lagen? Nu tycker iof jag det är svårt se till att de har ris o kvistar hela tiden men en bur behöver inte vara kal o trist bara för att det är en bur.

16 § Kaniner ska hållas i en berikad miljö som ger goda möjligheter till
sysselsättning och ha tillgång till lämpligt gnagmaterial.

Allmänna råd till 11 kap. 16 §
Miljöberikning kan bestå av anordningar som ger kaniner möjlighet att
klättra på, hoppa upp på, krypa under eller stimulerar födosöksbeteende.
Även möjlighet för visuell kontakt med andra kaniner bör finnas.
Gnagmaterial bör utgöras av färska grenar eller kvistar med bark.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #9 skrivet: 21 jun-14 kl 16:30 »
Hille 2 du har uppenbart sällskapskaniner. L80 gäller för dessa.
L 100 är ett fatalt misstag från Jordbruksverket. Dels motsäger de olika paragraferna varandra, dels bryter de mot svensk djurskyddslag.
Branschen motsäger inte totalytan för en avelshona, däremot de specifika måtten för att uppnå den ytan.
Ett regelverk skall vara så konstruerat att det anger den lägsta graden på uppfödningen som inte får underskridas. Sedan är det upp till den enskilde uppfödaren att göra anläggningen så att den fungerar enligt detta regelverk.
L100 är avsett för större produktion. Mer än 19 avelsdjur och 149 slaktdjur. Föreslaget (och klubbat) regelverk är mot gällande EU-norm ca 10 - 20 gånger "generösare" i sin utformning. Tyvärr inte alltid till djurens fördel.
Vi vill ha ett regelverk som är avpassat för djurslaget och likvärdigt med andra djurslag inom lantbruket.
Allt annat blir hobbyverksamhet.
Gösta

Hille2

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 21 jun-14 kl 22:53 »
Vet kaninen om den är framtida mat eller om den är till sällskap? Anpassar den sina önskemål på livet till låga om den tänker bli äten?

PS jag är inte ung. Tyvärr...

Gösta

« Svar #11 skrivet: 22 jun-14 kl 14:09 »
Om du är sällskaplig upptäcker den säkert det ;D

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #12 skrivet: 23 jun-14 kl 11:31 »
Det är väl främst de uppfödare som vill föda upp kanier i större skala som har åsikter om de nya reglerna.
Det är svårt redan nu med konkurransen från andra länder och lär bli nästintill omöjligt med de nya reglerna.

Man spelar med helt olika regler och divisioner, svenskt kaninkött kommer att bli på tok för dyrt!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #13 skrivet: 23 jun-14 kl 21:26 »
Jag hörde detta på radion idag. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=5895892 Jag blev uppriktigt förvånad när jag hörde Helena Elofsson, som är djurskyddschef på Jordbruksverket, menar att man har lyssnat på branschen. Detta säger hon i samma andetag som hon försvarar en burhöjd på 80 cm. Hon menar att en kanin som ställer sig på tå och sträcker ut sig kan bli upp till 70 cm, och därför behöver den höjden. Vem fan har sett en kanin stå på? Inte jag iaf. Och jag har haft kaniner i många år. Att de kan sätta sig på bakhaserna och resa sig är en sak. Men stå på tå????
Min bästa ägodel är min vedspis!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #14 skrivet: 23 jun-14 kl 22:17 »
Jag hörde detta på radion idag. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=5895892 Jag blev uppriktigt förvånad när jag hörde Helena Elofsson, som är djurskyddschef på Jordbruksverket, menar att man har lyssnat på branschen. Detta säger hon i samma andetag som hon försvarar en burhöjd på 80 cm. Hon menar att en kanin som ställer sig på tå och sträcker ut sig kan bli upp till 70 cm, och därför behöver den höjden. Vem fan har sett en kanin stå på? Inte jag iaf. Och jag har haft kaniner i många år. Att de kan sätta sig på bakhaserna och resa sig är en sak. Men stå på tå????

Jodå, på "tå" står mina ofta. Med framtassarna på nätet.
De vill gärna kolla in om jag råkar ha vägarna förbi buren med någon godsak åt dem:)

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #15 skrivet: 23 jun-14 kl 22:31 »
Jodå, på "tå" står mina ofta. Med framtassarna på nätet.
De vill gärna kolla in om jag råkar ha vägarna förbi buren med någon godsak åt dem:)
Då får jag gratulera till att ni har en "ståpåtåsort"  ;D Mina far bara runt som popcorn när jag kommer.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 23 jun-14 kl 22:34 »
Tycker ofta att de stora kaninerna inte står så mycket upp, som de små gör. Så 80 o 90 i höjd lär inte ge mycket för deras välfärd.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #17 skrivet: 23 jun-14 kl 22:57 »
Jag har Gotland, Wiener och den senare är väl inte så pytteliten precis.

Gille

• -
« Svar #18 skrivet: 24 jun-14 kl 09:20 »
Jag har Gotland, Wiener och den senare är väl inte så pytteliten precis.
Har du box eller bur?

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #19 skrivet: 24 jun-14 kl 09:35 »
Har du box eller bur?
Har svårt att förstå relevansen till att de sträcker på sig.
Har burar, ungdjurshägn och titt som tätt bor någon hona i en hästbox med sina ungar.
Tycker de reser sig och kollar läget var de än bor.
Men som sagt innan, de lutar framtassarna mot nätet eller väggen för att nå upp så långt de kan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser