Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför klagar kaninuppfödare på regler?  (läst 6231 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Varför klagar kaninuppfödare på regler?
« Svar #40 skrivet: 13 jul-14 kl 10:50 »
L80 gäller djur som :
 1 § Dessa föreskrifter innehåller villkor för hållande, uppfödning, förmedling och försäljning
av ryggradsdjur som används eller ska användas som sällskaps-, hobby- eller foderdjur

Omfattas inte dina djur av ovanstående § gäller L100 såvitt jag kan förstå. Jag förutser att myndigheterna får en hel del huvudbry med gränsdragning.

Vad gäller burmått är L80 och L100 samma.

Däremot om du har kaninerna i betesburar eller hägn, så står det klart och tydligt i L100 att dessa utrymmen ska strös (!!) med halm eller liknande. Motsvarande krav finns inte i L80. Jag tjafsar med jordbruksverket om strökravet, vilket jag inte begriper. Jag menar att en betesbur fungerar bättre utan strö, likaså inhägnader.

Gille

• -
« Svar #41 skrivet: 13 jul-14 kl 10:55 »
Däremot om du har kaninerna i betesburar eller hägn, så står det klart och tydligt i L100 att dessa utrymmen ska strös (!!) med halm eller liknande. Motsvarande krav finns inte i L80. Jag tjafsar med jordbruksverket om strökravet, vilket jag inte begriper. Jag menar att en betesbur fungerar bättre utan strö, likaså inhägnader.
Blir mycket spännande höra deras svar!
Kaninuppfödare och pelargontant.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #42 skrivet: 13 jul-14 kl 10:58 »
L80 gäller djur som :
 1 § Dessa föreskrifter innehåller villkor för hållande, uppfödning, förmedling och försäljning
av ryggradsdjur som används eller ska användas som sällskaps-, hobby- eller foderdjur

Omfattas inte dina djur av ovanstående § gäller L100 såvitt jag kan förstå. Jag förutser att myndigheterna får en hel del huvudbry med gränsdragning.

Vad gäller burmått är L80 och L100 samma.

Så alltså kan L80 gälle för mig då köttuppfödningen för oss är bara en hobby och sker i väldigt liten skala (djur vi inte för sålda så mellan 0-5/år oftast).
Jag följder då helldre L80 då jag inte ser meningen med att strö en betesbur (ska då hagar också strös?) eller varför inte honor kan stanna hos mamman längre än 8 veckor ifall man har stor nog bur  :P

Ex.

• -
« Svar #43 skrivet: 13 jul-14 kl 12:17 »
EX du kan ju inte jämföra två olika djurslag, som lever helt olika liv, och efter olika förutsättningar.

Ordet lösdrift är ett vedertaget begrepp, och Gösta preciserade heller inte vilka djur han syftade på, utan det var allmänt att  **Mig veterligen är lösdrift djur som inte är instängda över huvud taget. Helt fria i naturen**

Och den allmänna betydelsen av ordet lösdrift är inte att djuren springer fritt i naturen.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Halte

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 13 jul-14 kl 12:25 »
De finns bara som ritning änsålänge. Ska byggas nu under semestern. Blir en annan tråd det :)
Att ha en riktigt stor inhängnad yta, en gjuten platta med ett lager jord ovanpå så att de kan gräva lite, vore ju det bästa för djuren misstänker jag. Men man kan ju bara ha av samma kön och inte tillåta avel där inne, för i så fall lär man få svårt att få tag på djur och hindra inavel.

Men som samkönade ungdjursboxar innan slakt vore det ju bra, eller som "rekreaktionsboxar" för honor mellan kullar.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 13 jul-14 kl 12:32 »
Var för kan man inte ha tre fyra honor och en hane. Dom borde ju sköta sig skälva om dom har egna små bon. ungarna får man ju separera efter ett vist antal veckor.?

Gille

• -
« Svar #46 skrivet: 13 jul-14 kl 13:16 »
Att ha en riktigt stor inhängnad yta, en gjuten platta med ett lager jord ovanpå så att de kan gräva lite, vore ju det bästa för djuren misstänker jag. Men man kan ju bara ha av samma kön och inte tillåta avel där inne, för i så fall lär man få svårt att få tag på djur och hindra inavel.

Men som samkönade ungdjursboxar innan slakt vore det ju bra, eller som "rekreaktionsboxar" för honor mellan kullar.
För mig är betet viktigast, och dessa hägn är främst för ungdjur. Boxar hade jag velat ha på vintern men det kan jag inte som jag bor nu.

Gille

• -
« Svar #47 skrivet: 13 jul-14 kl 13:18 »
Var för kan man inte ha tre fyra honor och en hane. Dom borde ju sköta sig skälva om dom har egna små bon. ungarna får man ju separera efter ett vist antal veckor.?
Honan brunstar om precis när hon fött så då får hon kull nr 2 när kull nr 1 är bara 4 veckor. Och kull nr 3 när kull nr 1 är 8 v. Det är hanen du ska flytta efter ca 3 veckor.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 13 jul-14 kl 13:47 »
Honan brunstar om precis när hon fött så då får hon kull nr 2 när kull nr 1 är bara 4 veckor. Och kull nr 3 när kull nr 1 är 8 v. Det är hanen du ska flytta efter ca 3 veckor.
Ok men  då borde han vara lätt att håva in  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser