Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta bikupa 20 meter  (läst 3136 gånger)

christelle

• Blekinge
Flytta bikupa 20 meter
« skrivet: 15 jun-14 kl 21:56 »
Skulle behöva flytta en kupa 15-20 meter från den plats där den står nu.
Måste jag göra som böckerna säger ½ meter varannan dag eller vänta till vintern, vad finns det för trix, eller inte, för att få flygbina att inte fara tillbaka om man flyttar den direkt?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Flytta bikupa 20 meter
« Svar #1 skrivet: 15 jun-14 kl 23:09 »
Hej!
Jag bruka ställa en glasruta på lut framför kupan vid sådan förflyttning, fungerar utmärkt.
Bina flyger mot glaset när de flyger ut på morgonen och måste då ta ut ny riktning...

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 16 jun-14 kl 07:47 »
Kanske kan kombinera att minska flustret rejält samtidigt med en glasruta, kanske dubbel säkerhet? Vill inte att de ska flyga tillbaka utan hålla sig där de flyttas till.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 16 jun-14 kl 09:08 »
Jag har flyttat flertalet kupor inom samma bigård 10-20 meter utan att göra något annat än att flyttat dem nattetid när alla bin är i kupan. Det har varit snurrigt dagen efter på gamla platsen men inte mer än så. Jag tror inte det blir sämre av att prova med något hinder vid flustret, bara större chans att det går bra. Lycka till.  :)

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 16 jun-14 kl 12:05 »
Menar du att dom hittar hem till slut ändå?
Jag flyttade en kupa kanske 8 meter nattetid och satte en stor träskiva framför kupan, förra året, och det vart kaos i många dagar  ;)
Skillnad då mot nu är att förra året flyttade jag kupan så den kom att stå 40 cm från en annan kupa och de som redan var där rövade den ditflyttade och totalförvirrade kupan.
« Senast ändrad: 16 jun-14 kl 12:11 av christelle »

Fundersam

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 16 jun-14 kl 13:22 »
Jag tror de hittade tillbaka, eller så försvann de någon annanstans  ;D. Gemensamt för de kupor jag flyttade var i alla fall att det var en hel del bin på kupans gamla plats första dygnet, sedan avtog det eftersom. De kupor jag flyttade ställdes bredvid andra kupor. Inget röveri uppstod.

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser