Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gasbrand...  (läst 1593 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Gasbrand...
« skrivet: 13 jun-14 kl 22:33 »
Hittade ett dött lamm i hagen igår. Trolig dödsorsak är gasbrand. (prel. från obduktion är blodförgiftning) Tydligen var det många som råkat ut för det just nu enligt fårhälsovården. Några fler här? Hur tänker ni kring beten osv. Vi hade tänkt flytta fåren till nytt bete i helgen, men nu vet jag inte hur vi ska göra. De har fortfarande mycket att äta i hagen de går i, så jag vet inte om det kvittar ifall vi flyttar dem heller inte.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Gasbrand...
« Svar #1 skrivet: 14 jun-14 kl 19:02 »
Ett lamm dog hos oss under behandling. Veterinären trodde att det var gasbrand.  Det någon vecka efter betessläpp. Själv tror jag kanske att det var något annat. Lammet var inte uppsvullet och insjuknade väldigt hastigt med hög feber och andningssymptom.

Inga andra fick problem.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

wahlgrens

• Uppland
SV: Gasbrand...
« Svar #2 skrivet: 14 jun-14 kl 21:53 »
Mitt lamm har gått på bete ganska länge, 1,5 månad kanske. Tydligen, enligt veterinären så gav nuvarande väder extremt mycket kraft i gräset, därav ökningen fall. Vi hann aldrig ens se att han var dålig. Han var frisk på morgonen och låg död i hagen samma kväll. Hade symtom på blodförgiftning enligt obduktion, men tydligen kunde gasbrand ge liknande symtom. Jobbigt när det händer. Det är första gången vi råkar ut för dött lamm... Man blir ju så rädd att de andra också ska drabbas. Vi hade bara fem lamm, nu är de bara fyra.  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser