Hej!
Jag har ytterst begränsad praktisk erfarenhet själv. Har just börjat med betesdjur och ännu mer nytt börjat med betesystemen.
Men jag har lite ekologiskt systemtänk och teoretisk utbildning. Jag har också gått en kurs i holoisticly planned grazing.
Tycker det är skitkul att fler intresserar sig för detta och vill hjälpa så gått jag kan.

Att gräset inte alltid är optimalt för djuren 100% av tiden, är ett problem du har i precis alla betsystem.
Holoisticly planned grazing ser jag som ett av de bästa systemen för att få gräset så bra som möjligt, så stor del som möjligt av tiden.
I vilken fas du låter gräset betas är orelevant. Gräset växer enligt en "S-kurva", och det finns skolor för att beta sent på S-kurvan också. (Salatin förespråkar precis i mitten).
Många fårfarmare på nya zeeland förespråkar sent på S-kurvan, vilket borde vara ungefär det du vill ha.
Kort sagt... Salatins idéer ser jag som över-optimering.
Mycket av vad han talar om är att få de sista 5% av näringsinnehåll, för att producera några hekto mer grass-fed beef och tjäna några extra dollars.
Du kan åstakomma mycket mullbildning och biologisk mångfald, och göra underverk för din mark, genom att köra strip-grazing, framför att ha alla djur i en enorm fålla.
Ang beteshävd så förändras den, då du förändrar betesystemet.
Att säga att storhages-drift skapar "rätt miljö för betesväxterna" är ett feltänk.
Med en stor hage som betas kontinueligt så skapar du ett betstryck som gynnar växter som klarar av ett sådant betesystem.
Det finns inget "rätt" eller "fel" i det av sig självt.
Jag tycker det är rätt att skapa ett betsystem som gynnar mullbildningen, om det betsystemet missgynnar någon växt som trivs i ett extremt tunnt matjordslager så är det inte "fel" i min mening.