Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förgasare kokar? Volvo T31  (läst 4057 gånger)

Rubensgården

• Gäst
Förgasare kokar? Volvo T31
« skrivet: 09 jun-14 kl 05:53 »
Efter några timmars hårt arbete dör traktorn. Det rinner ut bensin ur insugningsröret. Trodde först att förgasaren flödade men efter att ha monterat ett riktigt bränslefilter är den alltid ren. Min nya teori är att den blir så varm att bränslet kokar. Någon med liknande problem? Den sitter ju integrerad med grenröret och jag kör ibland på ganska feta bränslen så värmen behövs.

Hönsmamman

• Södermanland
SV: Förgasare kokar? Volvo T31
« Svar #1 skrivet: 11 jun-14 kl 22:36 »
Hej,har du kollat att du har gnista när den krånglar.
Min la av efter ett tags arbete men det var min magnet som inte ville vara med när den vart varm.
Finns det ett förvärmespjäll på din för fotogendrift .
Jag har byggt om min till batteritändning nu jag lämnade magneten på renovering men det vart inte bra.
Mvh anders

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 11 jun-14 kl 23:43 »
Är det inte så att flottörventilen i förgasaren är sliten och har svårt att hålla tätt, speciellt när allting blir varmt och bränslet mer tunnflytande än vanligt?
En annan möjlighet är om flottören är av något material som sväller i värme (kork eller tidiga plastflottörer kan göra så), så att den kilar fast sig i flottörhuset och inte kan flyta upp för att stänga ventilen.

De flesta gamla fotogentraktorer har idag förvärmningsspjället borttaget eller låst (ofta fastsvetsat) i bensinläge. I mitten av 60-talet då skatteförmånerna på motorfotogen togs bort, kunde ägare av fotogentraktorer registreringsbesiktiga dem för enbart bensindrift och fick då ett årligt bidrag på några hundra kronor - mycket pengar på den tiden - som kompensation för den bensinskatt man blev tvungen att betala.

rehn

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 jun-14 kl 14:59 »
Låter som flottören hängt upp sig. Även en ren plåtflottör kan hänga( egen erfarenhet 2 ggr ).
Plocka isär förgasaren, gör rent. Om du har en "plåtvinge" el dyl.  som petar på ventilen, vrid den lite( lite!) så att den inte rör sig i samma spår.

Micke1

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 jun-14 kl 15:39 »
Kan mycket väl vara tändningsproblem.
Att den missar att tända då och då . Då får du en bränslesamling i både insug och avgas. Räcker med miss i en enda cylinder.  Och då den lägger av och motorn varvar ner så spottar den in en massa oförbränt bränsle i avgas och i insug.
Så det behöver inte vara så att motorn läger av på grund av att den blir sur, (får för mycket bränsle. vilket du även ser i avgas röken i så fall.)

Så kolla tändningen om den inte rycker ovanligt mycket när den går.

Angående för varm så kan man få så kallat ångblåsbildning som förhindrar bränsle att komma fram genom bränsleledning.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jun-14 kl 07:39 »
Hände två gånger igen igår. Avgaserna blir först som att man dragit ut choken och traktorn går rent (misständer inte). Sen blir det så fet blandning att motorn går orent och dör. Sen när man låter allt svalna går den normalt igen. Bränslet i tanken är också ganska varmt vid det här laget. Möjligt att något i flottöreriet blir så varmt att det värmenyper. Inte annat att göra än att plocka isär när det händer kanske.

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser