Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stopp i ena sidan av juvret  (läst 2714 gånger)

Solmalin

• Gård med Lappgetter, höns, bin och katt
    • Bohuslän
Stopp i ena sidan av juvret
« skrivet: 06 jun-14 kl 11:20 »
Jag har en tvåårig get som har en killing på snart 3 månader. Nu har ena sidan av juvret blivit stor och knölig (ej varm eller hård eller missfärgad) och jag kunde inte få ut någon mjölk alls när jag skulle göra CMT testet. Jag misstänker att spenkanalen har växt igen. Vad ska jag göra? Jag har antibiotika på lut hemma om hon skulle få/ha mastit, men jag kan ju inte testa om hon har det :-S.
Solmalin

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stopp i ena sidan av juvret
« Svar #1 skrivet: 06 jun-14 kl 22:39 »
Har aldrig hört talas om att spenkanalen ska kunna växa igen. Däremot är det inte helt ovanligt vid juverinflammationer att det bildas små klumpar i mjölken, och dessa fastnar och täpper till spenkanalen. Troligtvis det som hänt med din get. Massera juvret ordentligt och försök sedan att krama ur "klumpen" ur spenkanalen. Är du inte så van vid mjölkning kan du kanske be någon annan?
Lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 08 jun-14 kl 09:23 »
Ok, ska prova lite till, har ingen jag känner som är bra på att mjölka dock :-(. Jag var på en mastit-föreläsning (gällde får) där de sa att spenkanalen kunde växa igen om en skada hade uppstått tidigare. Man skulle i så fall inte göra något åt det, men det var i sammanhanget direkt efter killning då mjölkproduktionen inte var igång riktigt. Jag försöker hålla koll och massera så jag känner om det blir hårt eller varmt, etc. Men hittills har det sett oförändrat ut. Det kan ju tänkas att killingen lyckas få ut mjölk, men jag har inte sett det tömt... Geten ser opåverkad ut.
Solmalin

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 08 jun-14 kl 16:59 »
Hurra!
Med hjälp av min man lyckades vi få ut mjölk som då och då mycket riktigt kom ut som små klumpar eller korvar. Nu har vi tömt den sidan och gjort CMT test som var negativt vad jag kunde bedöma (jämförde med den fungerande sidan och var faktiskt mer lättflytande än den). Färg och lukt var normala, jag vågade dock inte smaka... Nu kommer då den stora frågan, kan man ha klumpar i mjölken utan att det är mastit??
Solmalin

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 10 jun-14 kl 11:50 »
Bra att ni fick ut klumparna :) ! Klumpar i mjölken borde tyda på juverinflammation, men var CMT-svaret normalt mår oxå juvret fint. Er get kan skatta sig lycklig som har en uppmärksam matte!
Killingar brukar vara duktiga på att tutta ur juvret, men ibland kan de få en "favoritspene" och vägra äta ur den andra. Äter bara hennes killing på båda sidor ska det gå bra i fortsättningen!
Högproducerande getter kan ibland ha så mycket mjölk att killingen inte hinner med att äta ur och geten får juverinflammation, men det händer när killingen är nyfödd, inte vid 3 månaders ålder.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 10 jun-14 kl 21:45 »
Tack för goda råd och värmande ord :-)
Idag tyckte vi att mastittestet var lite tjockare än på en jämförelseget och indikatorpappret lutade åt blå-grönt så vi bestämde oss för att starta en penicillinkur i alla fall. Bättre för tidigt än för sent.
Solmalin

Dela detta:

* Inloggade just nu

1107 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser