Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig pellets  (läst 3249 gånger)

Lucky Loke

• Gäst
Billig pellets
« skrivet: 18 mar-07 kl 16:31 »
HeJ! Nån som vet vart man kan köpa bra billig pellets i närheten av stockholm?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Billig pellets
« Svar #1 skrivet: 18 mar-07 kl 16:40 »
Har inte granngården någon butik i länet?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 19 mar-07 kl 07:21 »
jag har tidigare köpt stampe på lantmännen, tyckte den verkade billig, men jag köpte den för det var den enda sorten som de hade här. nu har jag bett dom ta hem rabbfor den var faktikst billigare.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 mar-07 kl 07:36 »
En fråga? Varför ger ni kaninen pellets?  Deras mat brukar ju finnas tillgängligt gratis, eller mycket billigt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 19 mar-07 kl 07:50 »
jag blandar ut med pellets. ger de annars även korn/havre och betfor. samt hö och morötter, lite solrosfrö, några äppelkvistar att gnaga på och massor med friskt vatten.
så det är ju ingen ren pellets kost här......
ALLA är välkomna !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 19 mar-07 kl 08:44 »
Stora raser så som Jätten, TJS, FW osv kan gott få Rabbfor eller liknande pellets, de växer snabb och kräver mer näring än en småvuxen ras. I alla fall under uppväxten,sen räcker det med underhållsfoder i form av vanlig säd, grönt och liknande.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 19 mar-07 kl 09:20 »
som säd är det ju skillnad på havre, korn och vete. vad rekomnderar du ? jag har märt att mina har börjat få en liten hakpåse...... det är inte så bra. så de blir nog lite bantning.
ALLA är välkomna !

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 19 mar-07 kl 16:09 »
som säd är det ju skillnad på havre, korn och vete. vad rekomnderar du ? jag har märt att mina har börjat få en liten hakpåse...... det är inte så bra. så de blir nog lite bantning.

...men hakpåse beror väl mer på arv än fetma  ???

Jag har haft kaniner med rejääääla hakpåsar, utan att de varit feta (syns bla vid slakt). De ser ut som sina föräldrar, och har bara skinn i påsen...

Personligen tycker jag att en kanin med mycket under hakan ser maffigare ut än en utan  ;)
Landsflykting i storstan...

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #8 skrivet: 19 mar-07 kl 16:38 »
jag har för mig att jag har läst att de inte får ha någon hakpåse ? men jag knaske har läst fel..... jag blir osäker nu.
ALLA är välkomna !

Lucky Loke

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 mar-07 kl 16:39 »
Hmm...jag är helt ny på detta med kaniner. Jag har tre kaniner- modell större- som bor ute året om i en nästan 20 kvm stor inhägnad. De får hö, grönsaker och kvistar dagligen. Och pellets- trodde man var tvungen att ge pellets. Det måste man alltså inte? Eller? Vad ger man istället?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #10 skrivet: 19 mar-07 kl 16:42 »
vad är det för kaniner som du har ? jag ger mina pellets oxå, men har börjat kompletera med betfor och krossad korn
ALLA är välkomna !

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 19 mar-07 kl 18:39 »
jag har för mig att jag har läst att de inte får ha någon hakpåse ? men jag knaske har läst fel..... jag blir osäker nu.

Om jag minns rätt är det vissa raser där hakpåse på honorna är tillåtet vid utställningar. Har inte ställt ut på åtminstone 15 år.

Edgar

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 19 mar-07 kl 19:11 »
Hmm...jag är helt ny på detta med kaniner. Jag har tre kaniner- modell större- som bor ute året om i en nästan 20 kvm stor inhägnad. De får hö, grönsaker och kvistar dagligen. Och pellets- trodde man var tvungen att ge pellets. Det måste man alltså inte? Eller? Vad ger man istället?

Det är hö/gräs som är ett måste! Pellets kan man ge för att det är enkelt och du vet att kaninerna får i sig vitaminer mm. Iofs kanske de "nyare" raser som avlats fram behöver extra kraftfoder jämfört med äldre lantraser.

Hö, grönsaker och kvistar räcker. Om det är en hona med ungar kan du ge kraftfoder så hon fixar digivningen utan problem. Jag tycker havre eller korn verkar räcka gott, men det bör bli snabbare tillväxt med pellets.

Citera
Om jag minns rätt är det vissa raser där hakpåse på honorna är tillåtet vid utställningar.

Ja, jag misstänker att hakpåse - eller ej, har mest att göra med människans tycke och smak.
Landsflykting i storstan...

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #13 skrivet: 19 mar-07 kl 20:01 »
jag tänkte att jag skulle ställa ut mina två kaniner om en månad så jag får väl se vad domarna säger....
ALLA är välkomna !

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 20 mar-07 kl 11:59 »
Förr (andra världskriget) ansågs hakpåse på honorna vara en merit för då ansågs man vara förmögen nog att kunna ge kaninerna bra mat. Och under en period tävlade man nästan inbördes på utställningarnra om vem som kunde få störst hakpåse på sina djur. Tyvärr på bekostnad av djurets välmående. Kaninerna blev för tunga vilket resulterade i dålig benställning, svaga muskler och kaniner som låg platt mot domarebordet.

"Utdrag ur Den Belgiska Jätten"

När honan väl fått hakpåse är den mycket svår att bli av med. Som uppfödare rekomenderar jag att försöka undvika få hakpåse på kaninen, dels för att det kan besvära kaninen,den får svårt att tvätta sig samt kan den extra ansamlingen fett bidra till att honan får lite svårare att bli dräktig. (Egen erfarenhet)

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 20 mar-07 kl 12:01 »

För vuxna djur räcker det med att underhållsfodra med säd. Tar man regelbundet kullar kan det vara bra att ge pellets istället då det innehåller lite mer protein.

/Kimma
« Senast ändrad: 20 mar-07 kl 12:01 av Kimma »

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 20 mar-07 kl 16:08 »
 Jag har haft en grupp "Försökskaniner"  ;) i vinter. De har endast fått Grönfoderensilage (Korn, Havre och Ärter) plus halmen som jag strör med och en komineralsaltsten som dom inte rört.... Jag har aldrig haft så snygga kaniner.... Pälsen är blank och fin och de är alldeles lagom i hullet. Tyvärr är det här förmodligen bara ett alternativ om man antingen har andra djur som man utfodrar med grönfoder (som jag) eller riktigt mååånga kaniner eftersom en bunt bara håller sig några dagar. Men för mig känns det roligt att komma på olika möjligheter att fodra gårdens djur med helt "eget foder".
                                Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gille

• -
« Svar #17 skrivet: 21 mar-07 kl 16:40 »
Citera
En fråga? Varför ger ni kaninen pellets?  Deras mat brukar ju finnas tillgängligt gratis, eller mycket billigt.
Säg vad som är gratis nuförtiden.
Kaninuppfödare och pelargontant.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #18 skrivet: 22 mar-07 kl 08:33 »
det är väl om man har lant bruk antar jag......men man får ju jobbar för det....
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser