Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbanksfår och EU-stöd  (läst 9858 gånger)

Sirpa

• -
Genbanksfår och EU-stöd
« skrivet: 18 mar-07 kl 14:45 »
Har ni genbank för era Gutar och Allmogefår ?

Fördelar - nackdelar med det ?
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 19:59 av Ulla-Bella »
Höns och Liljor i min trädgård.

Florina

• Gäst
Re:Genbanksfår eller inte ?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-07 kl 15:20 »
Har precis ansökt om genbank på mina gutar! fördel-att man har bevis på att de är renrasiga och värdet av bevarandet, nackdel-finns det ngt? :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 18 mar-07 kl 20:54 »
Nu har jag ingen genbanksras på mina får men, ett annat värde av genbank borde väl vara att fåren betingar ett högre pris?! Ja, när man själv ska köpa är det kanske inte så roligt men, sen när man säljer livdjur!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 18 mar-07 kl 21:09 »
 Fördelar har Florina och javill redan tagit upp. Ett till plus är väl EU-bidraget för Hotad ras. Nackdelar är mer papperskrångel och att det är dyrt att vara med i Fårkontrollen som är den förening som registerför får.
                     Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Florina

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 mar-07 kl 21:20 »
EU-bidraget kan man få utan att vara genbank och de där med fårkontrollen nja mina har M3-status och är certifierade men inte med själva fårkontrollen, men är inne i systemet så att säja ändå. EU-bidraget kräver att man har minst 7 individer och jag har 6 gutar. Pappersarbete blir det om man lammar varje år kanske ::) jag har mina som sly/betesmaskiner och för att gosa med ;) men det är kul att vara med i allt som berör bevarandet av gutarna.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 18 mar-07 kl 21:22 »
7 individer???

Då får jag nog skaffa en fru till, till Ragge  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Florina

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 mar-07 kl 21:28 »
Ja tänkte ock köpa en till ;)  tror vi får 2000kr då...jo en sak till ang priset som ev skulle vara högre på genbanksdjur! va jag har hört står de inte högre i pris! men att det är lite lättare att sälja en bagge med genbank. :

Henning

« Svar #7 skrivet: 18 mar-07 kl 22:07 »
En glad nyhet som tydligen flera har missat är att SJV har ändrat genbanksersättningarna för fåren i lilländan rejält. Det räcker med två tackor för att man ska vara biragsberättigad.
800 är en grundersättning och 150:- per tacka blir det sedan. Med två tackor i genbank blir det alltså 550 :- per tacka. Lite nya villkor finns det och bl.a. måste man vara med i det enkla eller riktiga maediprogrammet. Kika på SJV:s sida under "stöd till lantbruket" och därefter "miljöstöd".

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 18 mar-07 kl 22:10 »
En glad nyhet som tydligen flera har missat är att SJV har ändrat genbanksersättningarna för fåren i lilländan rejält. Det räcker med två tackor för att man ska vara biragsberättigad.
800 är en grundersättning och 150:- per tacka blir det sedan. Med två tackor i genbank blir det alltså 550 :- per tacka. Lite nya villkor finns det och bl.a. måste man vara med i det enkla eller riktiga maediprogrammet. Kika på SJV:s sida under "stöd till lantbruket" och därefter "miljöstöd".

Nu blev jag glad igen, ska läsa på imorgon bitti när jag vaknat  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Florina

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 mar-07 kl 22:10 »
Va Henning :D jag som gav fanken i att fördjupa mig i EU-bidragens alla delar eftersom jag trodde att jag är för liten *bonde* Tack ska genast kolla på detta :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 19 mar-07 kl 00:25 »
EU-bidraget kan man få utan att vara genbank och de där med fårkontrollen nja mina har M3-status och är certifierade men inte med själva fårkontrollen, men är inne i systemet så att säja ändå. EU-bidraget kräver att man har minst 7 individer och jag har 6 gutar. men det är kul att vara med i allt som berör bevarandet av gutarna.

Villkor för miljöersättningen för hotade husdjursraser    

Alla besättningar ska följa en avelsplan som Jordbruksverket godkänt för den aktuella rasen.

Nötkreatur- och fårbesättningar ska vara anslutna till officiell härstamningskontroll via husdjursföreningarna inom Svensk Mjölk respektive Fårkontrollen och du måste följa deras regler för rapportering.

Alla djur ska vara renrasiga. För gutefår, ryafår och svenskt finullsfår innebär det att djuret ska ha känd härstamning av samma ras i fyra generationer.

Hondjur får endast betäckas eller semineras med renrasiga handjur av samma ras.
Du får inte ersättning för kastrerade djur.
Får och getter ska ha satts in i avel för att ge rätt till ersättning

Alla djur ska vara individmärkta.
Besättningar med får ska vara anslutna till förenklad kontroll eller program för bekämpning av viruset Maedi-Visna.

Tvärvillkoren är ett antal regler inom olika områden, till exempel djurskydd och livsmedelssäkerhet, som du måste följa för att få full utbetalning på dina miljöersättningar och vissa andra jordbrukarstöd.
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 12:03 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Florina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 mar-07 kl 09:39 »
Konstigt Rosa! men min man pratade med en kontaktperson när vi skulle ansöka om EU-bidraget och att våra tackor inte behövde en bagge på gården/i våra ägor enl dem! ja våra tackor fick lamm förra året med vår godkände bagge som nu är i himlen hm i ngn frys kanske... ;) vi har härstamming i flera led än 4. Vi följer MV-programet som sig bör så vi får väl hoppas att det är godkänt ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: Villkor för bidrag!
« Svar #12 skrivet: 19 mar-07 kl 10:02 »
Villkor för miljöersättningen för hotade husdjursraser    

Alla besättningar ska följa en avelsplan som Jordbruksverket godkänt för den aktuella rasen.

Nötkreatur- och fårbesättningar ska vara anslutna till officiell härstamningskontroll via husdjursföreningarna inom Svensk Mjölk respektive Fårkontrollen och du måste följa deras regler för rapportering.

Alla djur ska vara renrasiga. För gutefår, ryafår och svenskt finullsfår innebär det att djuret ska ha känd härstamning av samma ras i fyra generationer.

Hondjur får endast betäckas eller semineras med renrasiga handjur av samma ras.
Du får inte ersättning för kastrerade djur.
Får och getter ska ha satts in i avel för att ge rätt till ersättning

Alla djur ska vara individmärkta.
Besättningar med får ska vara anslutna till förenklad kontroll eller program för bekämpning av viruset Maedi-Visna.

Tvärvillkoren är ett antal regler inom olika områden, till exempel djurskydd och livsmedelssäkerhet, som du måste följa för att få full utbetalning på dina miljöersättningar och vissa andra jordbrukarstöd.

Hej Florina
All text i det blå fältet här ovanför är SJVs regeltext för Villkor för miljöersättningen för hotade husdjursraser.

Inte min personliga tolkning eller nått sånt.
Tänkte bara att jag ska skriva det så det inte blir nått missförstånd här nu  ;D

Man bör vara medveten om att det är de skrivna reglerna som gäller inte muntliga besked från SJV. Man är själv ansvarig för att göra rätt !!

(dvs veta vilka regler som gäller och att hänvisa till muntliga samtal håller inte vid en kontroll som visar att man gjort fel)
Såna är SJVs regler.

/Rosa
som läst regelverk & sökt EU-stöd i sedan 1996, en prövad människa alltså  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Florina

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 mar-07 kl 10:09 »
Ja jag har läst det tidigare ;) kan du inte skriva vad mina får inte kvalar in på *snälla* så slipper jag plöja eländet en gång till i onödan ;D

Florina

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 mar-07 kl 10:11 »
Vi e nog på fel tråd ;) vi får nog starta en EU-fårreglertråd....

Lena A

« Svar #15 skrivet: 19 mar-07 kl 10:12 »
Rosa har alldeles rätt.  ;)

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Genbanksfår och EU-stöd
« Svar #16 skrivet: 20 mar-07 kl 00:07 »
Har ni genbank för era Gutar och Allmogefår ?

Fördelar - nackdelar med det ?

Frågan var väl om vi har genbank på våra raser där det finns genbank...

Och naturligt vis tycker jag att man skall vara med i genbank om man nu vill ha dessa gamla svenska får raser och vill hjälpa till att bevara dem i nför framtiden...

Det vitkigaste med genbanken är ju att föreningen som arbetar idiellt med att bevara raserna skickar ut en årsrapport varje år där man skriver ner vilka får man har och ev problem, o sjukdomar som man haft i sin besättning...

Detta är ju det absolut viktigaste när det gäller att bevara raser...
för att veta vilka djur, hur många de är och hur det går med fåren.. skulle det dyka uppp ärftliga defteker eller sjukdomar så kan föreningen se detta i rasen som helhet... och vidta lämpliga åtgärder...

Det enda som kostar nåt är ju medlemsavgift i föreningen (200 kr per år / Allmogefåret) och porto...till ansökan..

och det är ju inte speciellt mykcet papper för att gå med i en genbank...
Inte i allmogefårets i allafall.. det är ett kontrakt man fyller i..
där man för binder sig att bl a avla enrasigt och bara sälja friska renrasiga djur..  Man kopierar sina genbanks intyg på de får man köpt in och skirver en lista över sina får man har vid ansökan..

När man talar om hur måga får det finns i en ras så är det alltid genbanks anslutna får som räknas... (gäller allmogefåren)

Du kan ju sedan skriva ut genbanks intyg för de får du säljer till avel..

Om man INTE vill vara med med sina får i genbank... så hjälper man ju inte till att bevara raserna och då finns det egentligen ingen anledning att ha får av tex allmogeraser...

Då kan man ju lika gärna ha vilken ras eller korsning som helst...
 ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Florina

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 20 mar-07 kl 08:29 »
Tack gimskogen :) trodde också att det var på det viset...

Sirpa

• -
« Svar #18 skrivet: 20 mar-07 kl 13:25 »
Nu tror jag att jag börjar få koll på det här  :D

Allmogefår som inte är Genbanks får.
..hjälper inte till att bevara rasen. Man kan heller inte få EU-stöd för dom som Utr.h.ras.

Allmogefår som är Genbanks får men inte anslutna till Genbank.
..hjälper inte till att bevara rasen. Man kan heller inte få EU-stöd för dom som Utr.h.ras.

Allmogefår som är Genbanks får (har genbanksintyg)
..kan man  få EU-stöd för Utr.h.ras om man

är medlem i Genbanken för rasen.
är medlem i Medi Visna programmet.
betäcker dom med en godkänd bagge av samma ras.
dom inte är kastrerade.
Och medlem i fårkontrollen-->
Om du söker EU stöd...så måste du tyvärr även vara ansluten till Elitlamm.. fårkontrollens härstamnings regsiter...Vilket ger en kostnad på ca 5-600 kr + moms

Tack alla  :)
« Senast ändrad: 23 mar-07 kl 17:32 av Ulla-Bella »
Höns och Liljor i min trädgård.

Florina

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 mar-07 kl 15:45 »
 ;D ;D ;D Jag fattar fortfarande lika bra *polett ner?* Nej inte idag :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser