Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbanksfår och EU-stöd  (läst 9848 gånger)

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Genbanksfår och EU-stöd
« Svar #20 skrivet: 22 mar-07 kl 15:04 »
Om du söker EU stöd...
så måste du tyvärr även vara ansluten till Elitlamm.. fårkontrollens härstamnings regsiter...
Vilket ger en kostnad på ca 5-600 kr + moms om år... :-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #21 skrivet: 22 mar-07 kl 15:50 »
Om du söker EU stöd...
så måste du tyvärr även vara ansluten till Elitlamm.. fårkontrollens härstamnings regsiter...
Vilket ger en kostnad på ca 5-600 kr + moms om år... :-\

Var har du hittat att man måste vara ansluten till Elitlamm? Vilka bidrag gäller det? Fårkontrollen och Elitlamm är ju inte samma som jag har förstått det. Jag är med i båda.
« Senast ändrad: 22 mar-07 kl 15:51 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #22 skrivet: 22 mar-07 kl 17:19 »
Fårkontrollen o Elitlamms regsirteringen det är samma sak... fårkontrolens enklaste o billigaste registrering är den du behöver vara med i. enligt SJV s regler...

Reglerna hittar du på SJV s hemsida... om utro stödet..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #23 skrivet: 22 mar-07 kl 21:07 »
Jaha, då vet jag. Det hade jag inte fattat. Har bara sett att man kan ha djur med i Elitlamm utan att de är med i fårkontrollen så det var nog det som ställde till det.

Gunnel

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 23 mar-07 kl 10:53 »
Att man är är ansluten till genbank när man har Allmogefår är väl helt naturligt, eller hur? vi vill ju att dessa fantastiska raser skall fortsätta att finnas i så ursprugligt skick som möjligt.
Att man nu får bidrag även för små besättningar är ett stort framsteg.

En sak som kom som en negativ överraskning för mig vid SAM-ansökan nu är att för att få ut tackbidraget (inte det för utrotningshotade utan det bidrag man kan söka oavsett ras) måste man ha minst 3 ha mark som man söker gårdstöd för. och för oss fattas det 600 kvm. Snopet.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #25 skrivet: 23 mar-07 kl 11:23 »
du kan inte få arrendera lite mark av nån granne eller kommunen eller dyligt?

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #26 skrivet: 24 mar-07 kl 13:54 »
du kan inte få arrendera lite mark av nån granne eller kommunen eller dyligt?

Jag upptäckte samma sak. Vi har inga får nu men planerar att skaffa på lite längre sikt. Visst kan man få arrendera mark men man måste ju ha stödrätter åxå.... Och dom går inte att söka längre. Det går väl att köpa, vet nån vad priset ligger på, ungefär?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

JBF

• Småland
SV: Genbanksfår och EU-stöd
« Svar #27 skrivet: 21 jul-09 kl 17:21 »
En gammal tråd men kanske kan jag få svar här ändå...
Tänker ansöka om genbanksanslutning till mina blivande får (Roslagsfår) De är genbanksanslutna redan, jag kommer även gå med i MV-programmet.
Har jag rätt att ansöka om bidrag för utrotningshotade raser då? Jag har ju inga stödrätter till min gård och kan alltså inte söka vanliga "miljöstöd" för betesmarkerna osv... Eller måste jag köpa stödrätter för att kunna söka utr.hot.ersättning för fåren? Jag fattar 0 när jag läser SJV´s hemsida..
Jag vet inte om det "lönar sig" att köpa stödrätter ifall de ändå kommer att göra om/lägga ner/gud vet vad med EU-stöden inom några få år.

(Gården är ju på 9 hektar, och ca 4,5 hektar är öppen mark (Bete/åker))

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #28 skrivet: 21 jul-09 kl 18:29 »
En gammal tråd men kanske kan jag få svar här ändå...
Tänker ansöka om genbanksanslutning till mina blivande får (Roslagsfår) De är genbanksanslutna redan, jag kommer även gå med i MV-programmet.
Har jag rätt att ansöka om bidrag för utrotningshotade raser då? Jag har ju inga stödrätter till min gård och kan alltså inte söka vanliga "miljöstöd" för betesmarkerna osv... Eller måste jag köpa stödrätter för att kunna söka utr.hot.ersättning för fåren? Jag fattar 0 när jag läser SJV´s hemsida..
Jag vet inte om det "lönar sig" att köpa stödrätter ifall de ändå kommer att göra om/lägga ner/gud vet vad med EU-stöden inom några få år.

(Gården är ju på 9 hektar, och ca 4,5 hektar är öppen mark (Bete/åker))

//JBF

Du behöver bara stödrätter för att ansöka om gårdsstöd. Du kan söka om bidrag för fåren men, även miljöstöd och betesstöd mm. Eftersom gården har över fyra ha kommer du även i fortsättningen att kunna ansöka om gårdsstöd. Jag tycker du ska kolla upp hur mycket stödrätterna skulle kosta dig och hur snabbt du skulle tjäna in pengarna. Har du fyllt i vilka stöd du kan ansöka om på SJVs hemsida? Annars så får du en lite fingervisning där.

JBF

• Småland
« Svar #29 skrivet: 21 jul-09 kl 18:35 »
Ja, jag har fyllt i Stödguiden, men det kommer ju upp så mycket alternativ ändå, plus att i själva sökningen anger man ju ej huruvida man har stödrätter eller ej, så den infon får man ju själv läsa sig till i underflikarna. Jag har funderat på att köpa stödrätter så att man kan söka även övriga bidrag, även om det givetvis kräver en del jobb, både pappersarbete men även arbete med motorsåg osv... Så för fåren behöver jag ej stödrätter, men för betesstöd måste jag ha det? Jag har ju två gamla välbehålla tjärdalar i en av hagarna, är även det sådant man kan få stöd för att "ta hand om"?

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #30 skrivet: 21 jul-09 kl 18:41 »
JBF, du kanske rent av har marker med särskilda värden? Kolla med din Länsstyrelse. Då kan man få förhöjt stöd under tiden man ställer i ordning marken! ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #31 skrivet: 21 jul-09 kl 19:46 »
Ja, jag har fyllt i Stödguiden, men det kommer ju upp så mycket alternativ ändå, plus att i själva sökningen anger man ju ej huruvida man har stödrätter eller ej, så den infon får man ju själv läsa sig till i underflikarna. Jag har funderat på att köpa stödrätter så att man kan söka även övriga bidrag, även om det givetvis kräver en del jobb, både pappersarbete men även arbete med motorsåg osv... Så för fåren behöver jag ej stödrätter, men för betesstöd måste jag ha det? Jag har ju två gamla välbehålla tjärdalar i en av hagarna, är även det sådant man kan få stöd för att "ta hand om"?

//JBF

Nej, du behöver inte stödrätter för att söka betesstöd. Det enda stödet du behöver stödrätter till är gårdsstödet. Beroende på var du bor och om din mark räknas som åker eller bete så kan du få mellan 1100 och 2550:- per år och stödrätt. Om jag minns rätt så behövs det en stödrätt per ha. Så med 4,5 ha så är du berättigad till minst 4950:- per år

Birgit

« Svar #32 skrivet: 21 jul-09 kl 21:17 »
Om det inte klassas som särskilda värden. ;)

JBF

• Småland
« Svar #33 skrivet: 21 jul-09 kl 22:51 »
Oj då, det låter som om jag bör kontakta både SJV och LST i Jönköping. (Gårdstöd och betesstöd är alltså två olika sorts stöd? Jag trodde att Gårdsstöd var ett "övergripande" stöd som betesstöd låg under) Det är så svårt när man inte har en aning om hur man skall gå tillväga och alla andra verkar veta på rak arm vilka stöd som finns och vad man har rätt till... Jag får ringa och prata med dem, kanske kan man få hembesök i värsta fall... Så att de verkligen kan ge en raka besked om vad man är berättigad till. Jag har beställt Stödbroschyrer nu, får väl försöka läsa på lite så att man har liite kött på benen när man ringer.
Den här nya blockinventeringen som SJV skrivit om, berör det även min gård, som inte finns på några papper hos SJV?
Alternativt, hur får jag exakta hektar att ange i stödansökan? Ska man måtta själv eller kan de hjälpa mig även med detta?

Tackar för hjälpen!
/JBF

Birgit

« Svar #34 skrivet: 22 jul-09 kl 06:41 »
Finns du inte med idag, är dina "block" inte med. Kolla med lst hur du ska gå tillväga, eller ring sjv direkt. Tror det heter direktstödsenheten, de som sysslar med detta. De har ju kartor och dina marker kan finnas med. De har ju gjort både flyg- och markinventeringar i år. Annars finns kartor hos Lantmäteriet. Man bör nog ta hjälp med beräkningarna, så de blir rätt. Det kan bli mycket krångel annars. Om lst, sjv inte kan hjälpa dig finns ju HS och LRF som sysslar med sånt här. De kostar ju visserligen, men kanske är det värt det att det blir rätt gjort? Det är ju en engångskostnad.
Lycka till och berätta gärna hur det går ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #35 skrivet: 22 jul-09 kl 10:41 »
Tänkte på en annan sak när det gäller stödrätter. Det är ju beslutat nu läste jag någonstans att enbart gårdar på mer än 4ha kommer att vara berättigade till gårdsstöd framöver. Detta skulle innebära att en hel massa ha blir av med sitt gårdsstöd och då borde det väl bli en massa stödrätter "lediga"  ???. Tänkte mest att du kanske inte behöver köpa stödrätter utan kan ansöka om och få från nationella reserven?

Kolla med din länsstyrelse, här i Blekinge är de väldigt hjälpsamma om med vilka bryschyrer man kan behöva och första gången jag ansökte kom de även ut för att avgöra dels om marken skulle klassas som åkermark eller betesmark och även om det som är betesmark skulle klassas som särskilda värden eller inte. Du kan kanske be dem om hjälp med att mäta din mark också. I alla fall om de kommer ut. De har betydligt bättre utrustning till att mäta med än vad man får tillgång till via nätet. Just rätt storlek på hagar och åker tycker jag har varit det svåraste att få till bra.

JBF

• Småland
« Svar #36 skrivet: 22 jul-09 kl 11:19 »
Ja, hagstorleken är ju svår att avgöra då gården är gammal och inga vinklar är räta.
Tanken slog mig att det kanske skulle frigöras stödrätter men krävs det inte särskilda skäl för att få rätter ur nationella reserven. (Jag antar att argumentet "Just nu är jag för snål för att köpa egna stödrätter" inte håller... ???) Enligt statistiken på Stödrättsbörsen verkar priserna vara lite billigare under vintermånaderna, så kanske skall man passa på att köpa då, ifall jag nu behöver stödrätter menar jag.

Jag har mailat LST i Jönköping nu, får se när de återkommer och vad de säger. Det bästa vore ju ifall någon kom ut och kikade på marken så att man kunde ställa alla sina frågor. Man vill ju ha lite proffshjälp när det gäller vad man skall prioritera osv..

Förresten, kan man på myndighetsspråk kalla gamla ängar för betesmark= Kan jag få betesstöd för de delar som jag kommer att slå hö på och efterbeta? Jag tycker att kalla det för åkermark är att ta i, då det är små bitar med stenrösen och buskar i.. Jag tror inte jag kommer att plöja upp något mer ändå, förutom en liten bit närmast huset, utan jag skall slå och beta. (Förutsatt att höet håller godkänd får- och förhoppningsvis framtida fjordhäst-kvalité)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #37 skrivet: 22 jul-09 kl 12:34 »
Ja, hagstorleken är ju svår att avgöra då gården är gammal och inga vinklar är räta.
Tanken slog mig att det kanske skulle frigöras stödrätter men krävs det inte särskilda skäl för att få rätter ur nationella reserven. (Jag antar att argumentet "Just nu är jag för snål för att köpa egna stödrätter" inte håller... ???) Enligt statistiken på Stödrättsbörsen verkar priserna vara lite billigare under vintermånaderna, så kanske skall man passa på att köpa då, ifall jag nu behöver stödrätter menar jag.

Jo, stödrätter behöver du ifall du ska söka gårdsstödet och eftersom det är pengar rakt ner i fickan för jobb som du kanske ändå gör så är det ju dumt att inte utnyttja det. Ditt argument för att få stödrätter är ju snarare att din gård inga har (de som ägde gården innan eller du ansökte inte om stödrätter när man skulle göra det helt enkelt). För alla som sökte stödrätter för sin mark när det var aktuellt fick det.

Förresten, kan man på myndighetsspråk kalla gamla ängar för betesmark= Kan jag få betesstöd för de delar som jag kommer att slå hö på och efterbeta? Jag tycker att kalla det för åkermark är att ta i, då det är små bitar med stenrösen och buskar i.. Jag tror inte jag kommer att plöja upp något mer ändå, förutom en liten bit närmast huset, utan jag skall slå och beta. (Förutsatt att höet håller godkänd får- och förhoppningsvis framtida fjordhäst-kvalité)

Ängshö brukar vara mumma för både får och häst. Spätt och rikt på många olika växter så det blir säkert bra. Förenklat kan man säga att det som du kan plöja med traktor och en mindre plog är åker och nästan allt annat är bete. Det får inte vara för mycket träd och buskar på betet dock för då räknas det som skog eller igenvuxet. Slåtterängar kan ge mer bidrag per ha men, det vet de på Länsstyrelsen.

Birgit

« Svar #38 skrivet: 22 jul-09 kl 13:49 »
Klassningen "slåtteräng" finns ju, men jag tror inte man får använda slåtterkross då utan lie/slåtterbalk. Men kollar de dina  marker kan du få besked om sånt!
Praxis med nationella reserven har ju varit att dela ut till de som inte sökt förut och då ligger du ju bra till. Men som sagt, kolla med dem för reglerna ändras ju ideligen!

JBF

• Småland
« Svar #39 skrivet: 23 jul-09 kl 10:46 »
God förmiddag i regnet!!
På SJV står att läsa att man kan söka stödrätter ur nationella reserven ifall man 1: Hade sin mark utarrenderad 2005 men avser att under 2009 ta den i bruk själv igen. Eller 2: Om man har restaurerade betes/slåttermarker som anses värda att bevara. Underlag om detta från LST skall bifogas ansökan. Man kan inte söka stödrätter ur reserven för mark som är under restaurering utan det skall vara klart vid ansökan. Så jag har väl i alla fall börjat i rätt ände, med att kontakta LST. Har dock inte hört något från dem än, men så är det ju semestertider, och då ligger ju all offentlig verksamhet nere...

I nuläget så har jag ju "för mycket" träd på markerna, och jag har för avsikt att röja en hel del. Tråkigt med EU´s trädregler dock.. Vissa delar av hagarna har ju nästan skogsbeteskaraktär, men det finns ju inget skogsbete enligt EU.. :-\

Ni som har "särskilda värden", vad har ni på era marker som gör dem särskilt värda att bevara? Bara av nyfikenhet..

//JBF

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser