Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  socker och smörgåsmargarin fri  (läst 6555 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:socker och smörgåsmargarin fri
« Svar #20 skrivet: 18 mar-07 kl 12:31 »
Jag har gått hos en dietist ett tag. Enligt henne ska 1/3 av fettet man äter vara mättat och 2/3 omättat - vi behöver båda delarna. Jag vill minnas att hjärnan behöver mättat fett. Hon har flera gånger påpekat att man ska äta en varierad kost - lite av allting - även socker!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

jenses

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 18 mar-07 kl 12:45 »
I gamla DDR hade nästan ingen haft några allergier. Men bara ett par år efter återföreningen med Västtyskland var även östtyskarna lika allergiska. Orsaken sades bl a vara att de hade börjat äta margarin. I DDR var nämligen margarinet så äckligt att de hellre avstod från smörgåsfett om de inte hade smör.
Andra orsaker är ändrade boförhållande och byggstandarder.
I gamla DDR fanns det inga isolerade och inplastade hus eller lägenheter.
Efter renoveringsvågen i 90talets början fick hyresgästerna lära sig att vädra ut.
Många fick konstiga damm- och mögelallergier.

Och många sjukdomer börjar i huvudet: i DDR pratades det nästan aldrig om allergier.  :)

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 18 mar-07 kl 12:48 »
Nog är det så att fettet i våra kroppar är av animaliskt ursprung, konstigt om det skulle vara giftigt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #23 skrivet: 18 mar-07 kl 13:05 »
God middag

Den som har levererat råvaror med tankbåt till Karlshamns margaringfabrik har inga problem alls att inte användar margarin överhuvudtaget!

Bon apetit

Kap Horn
som tar enbart smör eller ost på smörgåset.

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 18 mar-07 kl 13:10 »
Tankbåtarnas returfrakt kan mycket väl vara bulkkemi. Ganska vanligt att de som arbetar med något i den avancerade livsmedelsindustrin, avstår att konsumera det han deltager i att producera.

Har själv insyn (visserligen 30 år sen) i margarintillverkning. Härsken sillolja förädlas så lukten försvinner och går till margarin till våra större brödtillverkare, Gud va det stank om det när det tappades upp.
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 13:12 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Marieberg

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 18 mar-07 kl 14:16 »
Jag har gått hos en dietist ett tag. Enligt henne ska 1/3 av fettet man äter vara mättat och 2/3 omättat - vi behöver båda delarna. Jag vill minnas att hjärnan behöver mättat fett. Hon har flera gånger påpekat att man ska äta en varierad kost - lite av allting - även socker!

Det här låter som en av de mest intelligenta dietister jag har hört talas om. Ursäkta till alla som känner sig träffade, men absolutism i vilken riktning det än må vara, går mig på nerverna.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #26 skrivet: 18 mar-07 kl 14:23 »
Att äta animaliskt fett är absolut inte fel så länge det handlar om oförädlade fetter. Består kosten av egenjagat och egenfiskat protein och fett så lär inte kroppen klaga.

Baserar man sin kost på Lidl´s korvar och Uncle Bens såser finns det dock anledning att se över sina matvanor.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Marieberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 18 mar-07 kl 14:32 »
Att äta animaliskt fett är absolut inte fel så länge det handlar om oförädlade fetter. Består kosten av egenjagat och egenfiskat protein och fett så lär inte kroppen klaga.

Baserar man sin kost på Lidl´s korvar och Uncle Bens såser finns det dock anledning att se över sina matvanor.

... och det är ju precis det som de flesta människor gör. Därav dagens kostråd.
Jag tror inte att en självförsörjande kroppsarbetare har något att bekymra sig för vad gäller animaliska fetter, men TV-tittande snabbmatsätande bilåkare som tar hissen upp till lägenheten på andra våning, de är i farosonen.
Inget nytt, eller hur?
Av dessa människor finns det dock massor, därav dagen kostråd.

Förresten, en blogg skriven av någon privatperson som sitter vid en dator någonstans är inte direkt en referens som man borde ta till sig.
Bara som ett litet tips.
  8)
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 14:46 av Ior »

Marieberg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 mar-07 kl 14:49 »
Tankbåtarnas returfrakt kan mycket väl vara bulkkemi. Ganska vanligt att de som arbetar med något i den avancerade livsmedelsindustrin, avstår att konsumera det han deltager i att producera.

:)
Det påminner mig om att jag en gång i tiden hörde dottern till en skånsk korvfabrikant säga:
"Är du tokig, den korven kan man inte äta, den innehåller ju grisens bök- och pökdelar!"

;D
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 14:49 av Ior »

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 18 mar-07 kl 16:07 »

Absolut! Det jag - och dietisten - pratar om är råvaror! "Förädlade" livsmedel är fullproppade med fett, socker och salt! Och diverse kemikalier...  :P
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 16:08 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser