Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är det för tidigt för ankor att börja ruva?  (läst 1732 gånger)

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
är det för tidigt för ankor att börja ruva?
« skrivet: 17 mar-07 kl 15:35 »
hej mina myskankor har börjat värpa men dom lägger sig inte och börjar ruva är det för tidigt ? ska jag spara äggen eller äta upp dom och spara längre fram? mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:är det för tidigt för ankor att börja ruva?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-07 kl 22:56 »
Jag tror att dom vet själva när det är dags att ruva
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skojarbråten

« Svar #2 skrivet: 18 mar-07 kl 09:39 »
De lägger alla ägg först, sen lägger de sig att börja ruva. Det kan alltså ta ett par veckor från att första ägget kommer. Mina har lagt sig att ruva först när de samlat 14-18 ägg.

Det är  nog inte för tidigt på året, om det är det du menar. Förutsatt att de har skydd mot väder och vind förstås. Mamman är för det mesta duktig på att sköta om sina bäbisar.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 mar-07 kl 10:20 »
Du låter altså äggen ligga i redet två veckor utan att ta undan dem? Ankhonan klarar allt själv altså?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 18 mar-07 kl 11:57 »
för tidigt är det inte. vi fick våra första för i år 14/2, dock med lite hjälp av en värmelampa när de översteg minus 15.... ankorna lägger sig när de har lagt färdigt äggen... vi har aldrig plockat in ägg som ska bli ungar av de sköte honorna själva.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 18 mar-07 kl 13:25 »
tack för hjälpen då ska jag låta äggen ligga kvar mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Skojarbråten

« Svar #6 skrivet: 18 mar-07 kl 18:55 »
Ja, äggen får ligga, men man får ju se till att de är skyddade från grisar, hundar osv... När väl mamman lagt sig att ruva brukar jag stänga om henne så hon får vara ifred med sitt. Jag har gjort så att det går att dela av ankornas ställe med en nätgrind, så att hon fortfarande ser ut och ser de andra när de är inne men slipper påhälsning av buffliga drakar (som gärna rullar ut äggen på golvet).

Fram tills att de lägger sig på äggen deltar de ju gärna i det dagliga anklivet med de andra. Men sen blir det andra bullar!
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, Ros-Marie Karlsson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser