Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var gör man av benrester?  (läst 7183 gånger)

Magnus_Ny

• Dalarna
Var gör man av benrester?
« skrivet: 17 mar-07 kl 14:20 »
Hej alla.

Jag är tämligen ny här, men har läst en hel del av inläggen. Tycker det verkar vara intressant att klara sig med självhushåll.

Har en fråga gällande benrester.
Om jag ska bo så att komposterar det mesta jag kan. Var gör man då av benrester från kyckling, fisk, mm? Det mesta går ju att kompostera men matrester drar väl till sig djur? Plus att det lär väl lukta en hel del.

Någon sophämpting kommer inte att finnas.

Tack på förhand
Magnus

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Var gör man av benrester?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-07 kl 14:32 »
Är det mkt. ben, som vid slakt. Rostar jag dom i ugnen och kokar buljong först.

Våra benrester hamnar i komposten tillsammans med allt annat med lite jord eller gödsel på. Luktar inte ett skvatt. När jag sållar komposten, åker benen tillbaka några vändor för att avge kalk (inbillar jag mig).

Man kan torka och mala dom till hönsen också med en "knoglekvarn" som finns i Danmark hos America Thisted A/S.

Långa ihåliga ben blir fina flöjter med hjälp av lite bivax :)

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #2 skrivet: 17 mar-07 kl 19:14 »
De hittar ju skellett i gamla gravar som är flera tusen år gamla så det tar nog sin lilla tid....

/bladhis

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 18 mar-07 kl 12:09 »
Tack för ett snabbt svar. Men förmultnar de nån gång?

Magnus
kokta ben förmultnat ganska fort.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 18 mar-07 kl 21:05 »
Ben från kyckling och fick förmultnar som Fred skriver snabbt om de är tillagade sen tidigare. Ännu snabbare går det om du har varmkompost. En sluten varmkompost drar inte heller till sig råttor och sköter du den rätt luktar den inte.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 mar-07 kl 21:10 »
Skaffa hund, de är rätt duktiga på att recykla ben   ;)
och det de inte orkar gnaga sönder, gräver de ner och komposterar..

finns det nån slags "flismaskin" där man kan flisa ner benen? så att komposteringen går snabbare?
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 21:11 av Eulalia »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 18 mar-07 kl 21:16 »
Skaffa hund, de är rätt duktiga på att recykla ben   ;)
och det de inte orkar gnaga sönder, gräver de ner och komposterar..

finns det nån slags "flismaskin" där man kan flisa ner benen? så att komposteringen går snabbare?

Det finns benkvarnar men de är dyra   :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 19 mar-07 kl 04:24 »
Det går bra att bränna dem också.  Tar lite längre tid och behövs lite högre värme än trä, men inget som inte min lilla Laxen-kamin klarade av.  Då gällde det avkokta ben från en killing i taget, med kranium, horn och allt.  (Efter att hundarna tagit det de ville ha.)  Bara torka dem först.  Däremot fick jag rådet att inte göra "mineralfoder" av benen, p g a eventuell smitta.  Och inte fisk- fågel- eller fläskben till hund, p g a risken för vassa splitter i magen. ;)

« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 04:31 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 21 mar-07 kl 17:27 »
Det går bra att bränna dem också.  Tar lite längre tid och behövs lite högre värme än trä, men inget som inte min lilla Laxen-kamin klarade av.  Då gällde det avkokta ben från en killing i taget, med kranium, horn och allt.  (Efter att hundarna tagit det de ville ha.)  Bara torka dem först.  Däremot fick jag rådet att inte göra "mineralfoder" av benen, p g a eventuell smitta.  Och inte fisk- fågel- eller fläskben till hund, p g a risken för vassa splitter i magen. ;)

Ja den gamla "F-regeln" (fisk fågel fläsk) är förvisso bra att komma ihåg vad gäller benutdelning till djur.
Dock gäller den färska ben. Tillagade ben spjälkar (splittrar) inte upp sig på samma sätt.
Some give it all."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 21 mar-07 kl 22:42 »
Jag måste säga en sak här om F-benen. Jag har trott sen barnsben att man kan inte ge hundar några ben efter djur som börjar på f eftersom de då kan bli sylvassa oavsett om de är lagade eller inte. Nu har jag dock fått berättat för mig att det inte är sant så länge som benen är råa/färska. Då blir de inte sylvassa när hunden biter sönder dem. Så nu har jag gett hundarna färska ben av får och det har gott utmärkt. På sätt och vis borde det vara ok för hundar att äta färska ben för det är ju det deras vilda släktingar gör och de flesta vilda djur som stryker med lär ju inte göra det pga att de ätit råa ben?!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 22 mar-07 kl 11:34 »
Dock gäller den färska ben. Tillagade ben spjälkar (splittrar) inte upp sig på samma sätt.

att det inte är sant så länge som benen är råa/färska. Då blir de inte sylvassa när hunden biter sönder dem.

???
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 22 mar-07 kl 15:53 »
???

Ja, vet! Enligt de källor som jag fick detta ifrån så är det en gammal skröna att hundar inte skulle kunna äta råa F-ben.  :o

Eulalia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 mar-07 kl 15:59 »
"hemma på min gata" * :D  ger man hundar alla slags ben, och det är mycket ovanligt att de stryker med pga det.
Stryker de med så beror det mer på att nån haft gift på dem i ont uppsåt, vilket tyvärr är en ganska vanlig metod för att bli av med strykarhundar på många håll i världen..  :-\

*) sydamerika
« Senast ändrad: 22 mar-07 kl 15:59 av Eulalia »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 25 mar-07 kl 22:37 »
Ja, jag har aldrig sett så mkt. döda hundar på gatorna som i Venezuela. Jag anade "ugglor i mossen" redan då.

Våmhuskullan

• -
« Svar #14 skrivet: 29 mar-07 kl 07:21 »
något jag memorerat då jag var liten, var att min farmor sa:
Ge djuren inga ben från djur med ett F . alltså fisk fågel...fast det kanske inte stämmer då?

Marieberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 mar-07 kl 08:57 »
Ge djuren inga ben från djur med ett F . alltså fisk fågel...fast det kanske inte stämmer då?

Fisk fågel får har jag lärt mig. ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 29 mar-07 kl 12:02 »

Nä, inte så länge benen är råa. Tillagade F-ben ska dock undvikas.  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 29 mar-07 kl 14:57 »
Alltså, jag tror man ska helt slopa F-regeln. Alla olika bud på "hur det minsan" är skapar bara osäkerhet. Alla är lika säkra "för det har mamma sagt!"

Men, om F-regeln gällde råa ben. Borde det inte ligga drivor med döda rävar runt småbrukarnas minskande hönsflockar då?  ;D

Samma med brandkåren och katter. Om katter inte kom ned ifrån träd, borde det ju hänga klasar med döda katter i träden överallt.

Tror det beror mer på situation och individ än en legendaktig regel.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #18 skrivet: 29 mar-07 kl 18:07 »
Citera
Men, om F-regeln gällde råa ben. Borde det inte ligga drivor med döda rävar runt småbrukarnas minskande hönsflockar då?  

Jo och det gör det också.....8 av tio rävar dör innan ett års ålder...många på grund av trasiga tarmar punkterade av sönderspjälkade ben från fågel, fläsk och fisk.

Men naturligtvis skiter naturen i "f-regeln" och om alla rävar överlevde skulle de bli för många för att klara sin egen försörjning. Så för rävstammens egna poppulationsbevarande och mindre risk för sjukdomsspridning är inte den dödssiffran negativ.

Håller man dock husdjur och inte vill hysa ett överskott på 80% så kan det ändå vara klokt att ge dem föda som minimerar riskerna för sönderstuckna tarmar.
Some give it all."

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 29 mar-07 kl 20:30 »
 Men om man BARFAr sina hundar så ger man råa F-ben också....
Och skulle det verkligen stämma helt med benens farlighet så tycker jag en varning för kaninben också vore på sin plats eftersom dom har stor likhet med fågelbenen.
  Jag "halvBARFAr" mina hundar (de får även torrfoder ibland) och ger av alla sorts ben.
 Dock undviker jag de ihåliga benen i tex kaninens ben eftersom man märker att de gärna splittras (sen är det ju så gott med kaninlår så jag unnar inte riktigt hundarna dem ;)).
 Har läst någonstans att det är benen som bär upp djurens tyngd som kan vara farliga (snurrigt beskrivet kanske) men tänker man efter så är ju benens ben på kaninen ihåliga och även hos hönsen. Däremot vingarna och själva skrovet är ju inte ihåligt och tuggas lätt sönder.
                                Mvh
                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
Bulle

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser