Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Kan man kläcka äggen som blir kvar?  (läst 799 gånger)

Vildvittra

  • Inlägg: 113
    • Värmland
Kan man kläcka äggen som blir kvar?
« skrivet: 22 maj-14 kl 13:36 »
Hej!
Har en förstagångsmamma som nu har fått tre kycklingar och tyvärr verkar vilja gå av resten av äggen. Har aldrig varit med om att nån höna gått av, utan de har ruvat klart (och de flesta kycklingar har väl blivit kläckta nästan samtidigt). Min fråga: Kan man kläcka de resterande med hjälp av värmelampa och sen stoppa in dem till hönan? Har ingen kläckningsmaskin och har som sagt aldrig testat detta, men tänkte att nån här säkert gjort det.

/Vildvittra

skarpetorp

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Kan man kläcka äggen som blir kvar?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-14 kl 07:47 »
Du kan ju testa att lysa dem först och se om de överhuvudtaget är livsdugliga. Jag hade inte kläckt upp skalet om kycklingen själv inte hade börjat. De har sitt blodomlopp i hinnan tills det är dags att komma ut och risken för förblödning är då överhängande. Har hon klivit av och du ändå vill ge de resterande en chans kan du lägga dem under värmelampa (med termometer) ett par dagar. Tänk på fuktigheten bara. Hönan svettas och hjälper på så vis kycklingen mot att torka fast i skalet/hinnan när den är på väg ut. En fuktig trasa i ditt "fuskrede" brukar hjälpa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser