Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Automatisk bevattning växthus  (läst 6008 gånger)

aston_sol

• Småland
Automatisk bevattning växthus
« skrivet: 21 maj-14 kl 19:52 »
Tänkte leda vattnet från ladugårdstaket ner i en stor tank, helst 1000l om jag bara får tag på en. Sen tänkte använda detta vattnet att bevattna mitt växthus.
Jag har köpt droppslangar för att koppla in.
Min fråga är vad jag ska använda för ventil mellan tanken och droppslangen. Smidigast hade ju varit med en ventil som står aningens öppet hela tiden och kontinuerligt vattnar plantorna, några droppar i minuten. Men det kanske blir svårt att få ett tryck i hela droppslangen och således endast de plantorna närmast tanken som får vatten.
Hur fungerar de systemen som finns att köpa för droppbevattning? Är man tvungen att vrida på och av dem några gånger per dag?

Ollegrund

• Västmanland
SV: Automatisk bevattning växthus
« Svar #1 skrivet: 03 jun-14 kl 18:27 »
Är ingen expert på det här men en gång i tiden använde jag små rostfria skruvar längst ut i rören som bevattnade plantorna och reglerade varje vattningställe på det viset. Sen hade jag en ventil som jag kunde öppna och stänga

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #2 skrivet: 04 jun-14 kl 10:20 »
Vi har liknande anordning med ladugårdtak och kubiktank. Där i har vi en dränkpump som vi ställt med timer och den kör varje morgon. Pumpen är kopplad till en vattenslang som går upp i taket till en vattenspridare där vi tejpar för vissa av de mittersta hålen. Det fungerar väldigt bra men någon gång per säsong får vi plocka ner vattenspridaren och skölja rent den. Eftersom vi tar regnvatten så åker det även med skit och då är det risk att droppbevattningen sätter igen sig. Därför valde vi vattenspridare då ser vi direkt när det satt igen sig. Först hade vi vattenspridare placerad på marken men då rann vattnet ut så den måste vara placerad högre upp än själva tanken.

Nu kan vi själva ställa in på timern hur många minuter den ska köra. Dvs mer vatten under varma sommaren än på senhösten och våren. Vi tycker det funkar väldigt smidigt.
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

albrekta

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 jun-14 kl 11:10 »

ralekk

• -
« Svar #4 skrivet: 23 jun-14 kl 23:16 »
Det finns vanliga trädgårdstimrar som är anpassade att kunna sättas på vanlig 16mm (trädgårds-)slang, går oftast på batterier och det går att ställa in hur mycket det ska vattna varje dag, borde funka bra till ett självtryckssystem. Eventuella problem med tryck i systemet går då enkelt att lösa med att höja tanken och få en kraftigare vattenpelare.

Richard

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 aug-14 kl 20:37 »
Smidigast är en fuktighetssensor ...men droppbevattning är inte riktigt bra...rötter vil ju ha syre och med en droppsystem blir det klurigt att få in färsk syre . Syre kan bara komma in när marken är torrt och blir vattnat ordenligt.Och droppställe sätts igen ganska fort så en filter behövs.
Droppslang är en bra sätt för att spara vatten, dock bästa sätt är att dränera växthuset och återanvända vattnet från växthuset. vinst där är att man har ingen läckage av näring . Förlusten är vatten plantorna avdunstar.

Olika droppslang behöver olika tryck ,kolla med din leverantör vilken max tryck behövs för att få ut vatten i slutet också,men jag tror att själv tryck räcker tom att filtrera.
T-tape behöver inte mer än 0,8 bar och netafim slang kan behöva 2 bar ,beroende på längden antal droppställe p/m och flöde per droppställe.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 aug-14 kl 21:36 »
I grottan Dan Yr Ogof, Wales finns ett vattenfall där det rinner vatten med 2.5 minuters mellanrum. Kanske 20 liter per gång. Ingen förstår hur det går till. Min tanke är att det är någon typ av periodisk hävertverkan där luft kan komma in så att det avbryts. På och av är väldigt distinkt. Om nu naturen kan tillverka något så fiffigt kan vi också det. Periodiciteten skulle kunna justeras med tillflödet som kanske styrs av en avdunstningsvåg. Om man har tid att experimentera skulle arrangemanget vara helt mekaniskt och enkelt uppbyggt. Vattnet skulle kunna ledas till ordentliga fördelningshål i en slang som är borrade i proportion till tryckfallet vid varje hål så att rätt vattenmängd erhålls. Nu har man ett vattensystem som ger växterna en periodisk rotblöta och är relativt okänsligt för att sättas igen.
/Jan

Richard

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 aug-14 kl 16:04 »
Finns ju kapillära bevattning system som kineser använde redan flera tusen år sen(made in PRC  ;D)
Jag vet inte vilken material dem använde men det suger upp vatten ,vattnet samlades i nån slags av burk vilken på sin tur tiltade när den var fyllt.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 aug-14 kl 19:02 »
Kul! Har tänkt att det borde gå att bygga kappilärkraftverk. Om ovanstående stämmer borde det ju funka. Växter suger ju vätska till nästan 100m.

Richard

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 aug-14 kl 19:50 »
Isf skulle jag fundera på en kapillär pump, en pump som heter breurram kan trycka upp till 7m
http://www.wot.utwente.nl/publications/breurram/breurram.html
dom 35 meter dom pratar om har jag själv aldrig sett,men man kan alltid försöka.
Mest kända kapillär system nuförtiden är wicksystem,du måste googlapå det jag kan inte förklara det på svenska.
« Senast ändrad: 06 aug-14 kl 20:29 av Richard »

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 6 användare
torbjorn, mrnic, fri, fall, Anders Flix, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser