Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad får hushållskomposten innehålla när jag ska ge det till hönorna?  (läst 1870 gånger)

Fröken M

Jag förmodar att jag inte kan skrapa av tallriken rakt av och ge hönsen, då maten kanske innehåller kryddor, soya, ketchup osv...
Ska det vara sådant som grönsaker, potatisskal, ren pasta, ris, kokt potatis osv. Eller kan det vara det som är på tallriken, så som kött, korv, ketchup osv...?

andtol

• Gäst
Vi ger allt utom kycklingrester till hönsen.

För starkt kryddade saker tar jag bort ibland, men hönsen är duktiga på att urskilja vad som är bra och dåligt.

Karlsdotter

• Ångermanland
Har maten varit blandad på tallriken så är det BIG NO NO för alla djur då animaliska matrester inte får ges pga sjukdomsrisk.
Har varit uppe i så många trådar så sök på forumet så får du veta allt du behöver.

Salt är ett starkt gift för höns också nåt att tänka på .
Ris, pasta eller potatis mm som inte kommit i kontakt med animalier är ok, och då krävs det skilda åt inte från tallrik men ex kastrullen på spisen med enbart grönsaker el rotfrukter

Che Guevara

• Gäst
Har dock inte märkt att dom ratar något direkt så mina höns får vad som blir över i stort sätt om man inte kan göra något av det dagen efter såsom pytt eller något.

karsan

• Södermanland
avokado innehåller ett gift för fåglar.  Däremot är chilipeppar helt OK - fåglar känner inte av det.

Fröken M

Men kokar man potatis, ris, pasta så har man ju salt i... Då kan man ju nästan inte ge dom något ifrån hushållskomposten, bara ren sallad.

Pentti Linkola

• Gäst
Bara att slänga ut, så de får välja själva. Förutom giftiga grejer, som tamhöns inte är vana vid då. Avocados tydligen, om man har växthus och odlar dylik smörj.
Det de lämnar, är bara att kompostera med hönskiten sen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare
Erik Forsman, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser