Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getter  (läst 2418 gånger)

ludvig_nilss

• Västerbotten
getter
« skrivet: 19 maj-14 kl 22:46 »
Räcker det med elstängsel till getter? Det är 7 järntrådar från marken och uppåt med 3 cm mellanrum:)

annajohannas

• Gäst
SV: getter
« Svar #1 skrivet: 19 maj-14 kl 23:23 »
Det finns de som endast har elnät, så det skulle du kunna ha. Jag har själv fyra trådar till mina getter, samt fårnät utanför. Den lägsta tråden är 25  cm ovanför marken, och den högsta är ungefär 110 cm högt.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 20 maj-14 kl 08:05 »
Räcker det med elstängsel till getter? Det är 7 järntrådar från marken och uppåt med 3 cm mellanrum:)
;D
Då sitter alltså den översta tråden 25 cm från marken, det kommer de att hoppa över. Även om de inte kryper under. Alltid nåt. Och inte lär du få in några vildsvin i hagen heller.
Översta tråden bör sitta 80-90 cm över backen om den ska göra någon nytta till getter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anna Frida Johansson

« Svar #3 skrivet: 20 maj-14 kl 10:32 »
Mina getter skulle aldrig stanna innanför något som är under 120 högt.
Jag har försökt med elstängsel med bra fart i och nio väl spända trådar, dom tar fart och hoppar och sprattlar rakt igenom.
Använder nu 120 högt elnät med täta maskor nertill, då stannar dom inne om dom har mycket mat och är väl aktiverade.
Hoppas dina är lättare att stängsla!

ludvig_nilss

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 21 maj-14 kl 12:13 »
Det som är byggt är byggt på samma stolpar som häststängslet och det sitter högre än en halvmeter:)

ludvig_nilss

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 21 maj-14 kl 12:29 »
Sen var det ju det här med ståltråd... strömmen leds ju bäst med det men det är lättare med vita band osv , rekommenderas ståltråd?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 22 maj-14 kl 10:17 »
Ståltråd, ja!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 22 maj-14 kl 11:49 »
Kolla joulen på aggregatet och köp det kraftigaste tillåtna och jorda enligt konstens alla regler. Sen måste fortfarande hagen vara tillräckligt god och rolig. då räcker säkert 4 trådar i många fall. men getter är getter.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

SussiloII

• Småland
« Svar #8 skrivet: 26 maj-14 kl 10:34 »
Det som är byggt är byggt på samma stolpar som häststängslet och det sitter högre än en halvmeter:)

Stängslet behöver vara mycket högre än en halv meter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1602 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser