Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm andas ansträngt  (läst 3099 gånger)

ia-pia

Lamm andas ansträngt
« skrivet: 11 maj-14 kl 21:21 »
Har ett tacklamm 2 1/2 månader gammalt Enfödd.
Har tagit bort dem på bete under några dagar och hämtat dem på kvällen.
Märkte redan efter första dagen att hon var tungandad + hade en hosta. Trodde hon hade ätit för mycket men det är ungefär samma varje kväll vi hämtar henne. kanske var det så innan oxå fast vi inte har märkt det då vi inte gått med flocken på samma vis. Verkar som det blir så då hon springer.
Någon som känner igen detta symtom? Ätit för mkt? För tjock? Hjärtproblem?

Björntorparn

• Närke
SV: Lamm andas ansträngt
« Svar #1 skrivet: 12 maj-14 kl 10:12 »
Hej.
Hade ett tacklamm förra året med samma symptom, märktes mest när hon sprungit eller blev stressad. Hon stod bara still och flämtade. Veterinär lyssnade och kom fram till lunginflammation, men hon blev inget bättre av medicin. Hon växte dåligt och blev inget bättre. Så vi tror att det var ett medfött hjärtfel.
Väldigt jobbigt att se, då en del av glädjen med lamm är att se dom springa och skutta os.v. Sen var det tråkigt att se när man kollade till fåren och dom kom springande från håll, hur jobbigt hon hade det.
Hon blev bara stående kippandes efter luft.
Vi fick ta bort henne och med facit i hand skulle vi nog gjort det tidigare, men man hoppades ju att hon skulle bli bättre.
Förlossningsskada eller hjärtfel är dom teorier jag hört.
Väldigt tråkigt, och skulle jag råka ut för det igen, så skulle jag nog prova med en antibiotika kur, mot lunginflammation. Skulle inte det hjälpa så skulle jag ta bort lammet.
Men det här är ju min erfarenhet, och förhoppningsvis så kanske det finns andra med mer lyckade slut.
Hursom hoppas jag att det ordnar sig för er.

mvh Tomas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare
Nataks, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser