Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför brinner inte varma drivbänken?  (läst 5105 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Varför brinner inte varma drivbänken?
« Svar #20 skrivet: 15 maj-14 kl 16:25 »
Ja, den bästa hästgödseln är färsk och genomfuktad av urin och lagom mjuk, den brinner bäst.
Har ju då oxå en viss betydelse om den är tagen i hagen eller i stallet, det är mycket svårare att få den att brinna alls om den är tagen i hagen, speciellt om den är torr, kall och frusen.
Tror du det funkar att återfukta torr hästgödsel med något slags urin? Eller är det kört? Kan bara användas som strö i kompost typ?

Che Guevara

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 15 maj-14 kl 16:33 »
Vitsen är väl ändå att ha hästgödsel direckt från stallet och ha lite halm och jord ovan på? Kolla upp en riktig gödselstack hur den fungerar .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #22 skrivet: 15 maj-14 kl 17:06 »
Vitsen är väl ändå att ha hästgödsel direckt från stallet och ha lite halm och jord ovan på? Kolla upp en riktig gödselstack hur den fungerar .

Jag utgår från hur en riktig (gödsel)komposthög fungerar, som också motsvarar varmbänken ganska väl.

Halmen bör blandas in med gödseln, om den inte redan är väl halmad, inte bara läggas ovanpå.

Jovisst bör man ha färsk hästgödsel, men jag har lagt komposthög med ko- och svingödsel som var ca 3-9 månader gammal och den blev alledels för varm. Gick upp i 70-80-grader. Till det bidrog att det var en stor hög (2-2,5 m bred och 1,5 m hög) och att materialet finfördelades (alltför) väl (med stallgödselspridare).

christelle

• Blekinge
« Svar #23 skrivet: 15 maj-14 kl 17:11 »
Tror du det funkar att återfukta torr hästgödsel med något slags urin? Eller är det kört? Kan bara användas som strö i kompost typ?
Vet ej, jag tar min gödsel från stall där man strör med torvströ och mockar ut direkt in i plastsäck och detta öser jag sen rakt ner i komposten där den sen brinner.
När gödseln är torr brukar jag dela den för hand och då brukar det finnas lite fuktighet inne i den men inte såpass att det märks att den brinner där den blandas ner i matjorden men lite värme tror jag den ger, ser att grödorna klarar frosten lite bättre när jag blandat ner sönderdelad färsk men torr gödsel.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 maj-14 kl 18:19 »
Jag utgår från hur en riktig (gödsel)komposthög fungerar, som också motsvarar varmbänken ganska väl.

Halmen bör blandas in med gödseln, om den inte redan är väl halmad, inte bara läggas ovanpå.

Jovisst bör man ha färsk hästgödsel, men jag har lagt komposthög med ko- och svingödsel som var ca 3-9 månader gammal och den blev alledels för varm. Gick upp i 70-80-grader. Till det bidrog att det var en stor hög (2-2,5 m bred och 1,5 m hög) och att materialet finfördelades (alltför) väl (med stallgödselspridare).
Ok ja har ingen erfarenhet av svin gödsel. Så ja kan inte ut tala mig hur det ligger till med den saken .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #25 skrivet: 15 maj-14 kl 18:40 »
Ok ja har ingen erfarenhet av svin gödsel. Så ja kan inte ut tala mig hur det ligger till med den saken .

Svingödsel anses som en relativt "kall" gödsel, hästgödsel "varm", ko mittemellan. Detta visar sig t.ex. i hur varmt de normalt brinner. Ej helt säker på hur pass bra detta i praktiken stämmer... Hönsgödsel anses visst varmast. Varför använder man då inte hönsgödsel till varmbänkar? Jag tror hönsgödsel är möjlig att använda, men den är kladdigare, vilket kan göra det lite för fuktigt där nere under jord. Eller också är den för varm. Dock tror jag en inblandning av hönsgödsel i hästgödseln inte är fel, särskilt om hästgödseln är alltför torr.

Jag tror man kan hitta användbara instruktioner för varmbänk i någon gammal trädgårdslära. Kunde kanske förkortat den här tråden en del ... Har dock inte mina böcker till hands.
« Senast ändrad: 15 maj-14 kl 19:05 av Anders S »

JFOT

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 16 maj-14 kl 10:36 »
Ett gods med trädgård där man använde varmbänkar hade ganska många hästar varav några antagligen räknades som trädgårdens inventarier. Trädgård och stall låg också ofta i anknytning till boningshuset medan t ex kor oftast hölls en bit bort så valet av gödsel var nog ganska så lätt.
Jag skulle däremot inte bli förvånad om det finns/fanns recept för annan gödsel också.

karsan

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 21 maj-14 kl 10:19 »
Jag har lyckats med varmbänk två år i rad.  Använder det jag har till hands i villaträdgården med höns.  I botten (förra året fick jag skotta undan snö först) la jag kompostchips (alltså ris och grenar som gått igenom en kompostkvarn) indränkt i uppslammad hönsgödsel.  Ovanpå hö och jord, och sen drivbänken.  Underlaget så att det går någon decimeter utanför drivbänken.  Fick de första små sallads- och mizunabladen till påsk.  Nu har vi ätit sallad på grönsallad, mizuna, rädisor, spenat i över en månad nästan varje dag.  Nu börjar dock det mesta  ta slut eller löpa stock - dags att sätta gurka och sommarsquash och sen ta bort själva drivbänken när värmen är här på allvar.

Jag tror kompostchips är bra för att det inte blir kompakt, och har i alla ingen tillgång till halm.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #28 skrivet: 21 maj-14 kl 14:58 »
Jag har lyckats med varmbänk två år i rad.  Använder det jag har till hands i villaträdgården med höns.  I botten (förra året fick jag skotta undan snö först) la jag kompostchips (alltså ris och grenar som gått igenom en kompostkvarn) indränkt i uppslammad hönsgödsel.  Ovanpå hö och jord, och sen drivbänken.  Underlaget så att det går någon decimeter utanför drivbänken.  Fick de första små sallads- och mizunabladen till påsk.  Nu har vi ätit sallad på grönsallad, mizuna, rädisor, spenat i över en månad nästan varje dag.  Nu börjar dock det mesta  ta slut eller löpa stock - dags att sätta gurka och sommarsquash och sen ta bort själva drivbänken när värmen är här på allvar.

Jag tror kompostchips är bra för att det inte blir kompakt, och har i alla ingen tillgång till halm.

Kul att det funkade. Hönsgödsel är det nog fart på men vedartat flis låter lite trögt. Jag föreställer mig att det vore bra med något slags energirikt stråmaterial inblandat, för att ge mer värme. Du säger att det var hö ovanpå men blandades något hö el dyl in vid läggningen eller tidigare, t.ex. som strö i hönshuset?

karsan

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 21 maj-14 kl 19:08 »
Ja höet  hade varit till hönsen, i deras vinterrastgård, dvs växthuset där inget kan växa på vintern (helt utan sol).  Vi kör blomsteräng i stället för gräsmatta och gör hö i augusti som hönsen får att sprätta i under vintern. Så: ja, en del hönsgödsel i det också.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #30 skrivet: 26 maj-14 kl 16:05 »
Undrar vilket skikt som blev varmast: hö med lite hönsgödsel eller flis med mycket hönsgödsel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 4 användare (1 dolda)
beekeepern, peterm, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser