Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför brinner inte varma drivbänken?  (läst 5098 gånger)

Varför brinner inte varma drivbänken?
« skrivet: 10 maj-14 kl 14:22 »
Anla min första varma drivbänk för 6 dagar sen. Kollade idag och den är inte varm! Vad har jag gjort för fel? lagt ner så mkt jobb. jag grävde ca 40cm och fyllde m löv-och lite strö blandat häst baj. Fyllde på m ca 15 cm jord  och la på plast locket. Häst bajset stod i säckar till dagen efter innan jag Anla bänken , kan det vara det? Eller att vi haft kalla nätter och snö? Bor i norra dalarna. Någon som vet hur jag kan fixa den varm ?! Jag driver upp gurkor inne som måste ta vägen någonstans om ca 3 veckor.
Tredje kullen kycklingar kläckta :O)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Varför brinner inte varma drivbänken?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-14 kl 13:22 »
Helst ska det ju vara halmad gödsel. Löv blir tätare, våtare och kallare. Kylan i sig spelar nog ingen större roll om det inte stod öppet och urgrävt mer än nån dag under kylan.

Jag tippar att det ordnar sig ändå, men att ni kan behöva sätta till lite extra värme i början, med elelement, varmvattendunkar el dyl.

Men jag är ingen gurkodlare och har bara lite erfarenhet av just varmbänkar. Har i alla fall varit med och lagt en en gång under erfaren ledning.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 12 maj-14 kl 15:58 »
Är det obrunnen gödsel du fyllt upp med? Man behöver nog isolera runt bänken med halmbalar eller annat för att värmen ska gå igång och hållas uppe medan gödningen brinner, är hela omgivningen iskall så stannar inte värmen i bänken.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #3 skrivet: 12 maj-14 kl 19:18 »
Hur mycket hästskit är det i då?

« Svar #4 skrivet: 13 maj-14 kl 12:19 »
Ja det är obrunnen häst baj.  var hos bonden och Grävde överst där de la allt de mockat blandat m baj direkt från hagen.

Är ingen trädgårds veteran, utan försöker m enkla medel fixa detta, puh. Varm vatten dunkar  sa någon, lägger jag de i nu medan jag försöker få den varm? Isolering ok, menar ni då runt inuti eller runt utanpå? Någon som har förslag på annan isolering än hö balar? Tror inte vi kan fixa det.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 13 maj-14 kl 12:52 »
Isolera utanför annars tar det mycket plats ifrån grödorna, har du ingen bra isolering att sätta runt bänken så skulle det nog iaf föbrättra varmhållningen om du skottar upp jord runt om eller lägger löv eller hästgödsel runt bänken.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #6 skrivet: 13 maj-14 kl 13:29 »
Jag misslyckades totalt med min varmbänk förra året!
Började för tidigt och fel gödsel-halm-blandning!
Har frigolitskivor utanpå pallkragar, 5 på höjden.

I år varvade hästskit och halm, toppade med några centimeter matjord.
Glaskiva uppepå.
Nu har jag massor med spenat och plocksallad!

*Har du glömt av att vattna med varmvatten?
Det ger en rejäl skjuts åt bränningen!!
Och varmbädden får aldrig torka ut!

*Står varmbädden för mörkt?
Det är ljuset likaväl som värmen nerifrån som sätter igång processen.

* Som redan nämnts, isolera. Från utsidan.
Det går bra att använda frigolit, gamla madrasser, halmbalar eller något annat som håller inne värmen.
Sätt fast isoleringen med rep eller spännband.

Bor på min lilla gård med min stora familj!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 13 maj-14 kl 14:21 »
Jag bara chansade på tänkbara sätt att värma upp om inte bädden blir tillräckligt varm. Vet inte om det är lämpligt eller mödan värt, men kanske med tanke på gurkplantorna.

Varmvattendunkar är nog ganska jobbigt.

Något slags elelment vore nog bättre. Något-några frostvaktelement kanske? De ska ju tåla lite fukt. Börja värma ett tag innan gurkorna sätts ut, så det är rätt temp vid utplantering. Visserligen kommer värmen på fel ställe, dvs ovanför...

Alternativt skaffa halm och gräv om bädden, om ni hinner med det. Samt isolera enligt råd ni fått här.

Men som sagt är min erfarenhet av varmbänkar mycket liten. Jag utgår i stort sett från min erfarenhet av kompostering, som är ganska stor, samt av plantuppdragning o.dyl..

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 13 maj-14 kl 14:31 »
Jag bara chansade på tänkbara sätt att värma upp om inte bädden blir tillräckligt varm. Vet inte om det är lämpligt eller mödan värt, men kanske med tanke på gurkplantorna.

Varmvattendunkar är nog ganska jobbigt.

Något slags elelment vore nog bättre. Något-några frostvaktelement kanske? De ska ju tåla lite fukt. Börja värma ett tag innan gurkorna sätts ut, så det är rätt temp vid utplantering. Visserligen kommer värmen på fel ställe, dvs ovanför...

Alternativt skaffa halm och gräv om bädden, om ni hinner med det. Samt isolera enligt råd ni fått här.

Men som sagt är min erfarenhet av varmbänkar mycket liten. Jag utgår i stort sett från min erfarenhet av kompostering, som är ganska stor, samt av plantuppdragning o.dyl..

Värme ovanför marken är nog inte det bästa sättet att få igång bänken. Därimot så tror jag på varmt vatten och kanske värmekabel, givetvis så behövs den isoleras runt om oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 13 maj-14 kl 14:36 »
Värme ovanför marken är nog inte det bästa sättet att få igång bänken. Därimot så tror jag på varmt vatten och kanske värmekabel, givetvis så behövs den isoleras runt om oxå.

Stämmer nog att det är bättre med värmekabel om man har sån samt att vattna med varmvatten om det inte redan är för blött.

Men sen är frågan vilka förutsättningarna är att få igång bänken om det är fel strömaterial. Jag ser framför mig en situation där man antingen måste tillföra nästan all värme på annat sätt, eller gräva om bänken med rätt strömaterial. Men jag är inte säker, för jag vet t.ex. inte tillräckligt väl vad för slags material som har blandats i och i vilka proportioner.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 13 maj-14 kl 15:07 »
Jag tror det kan vara för lite kväve. Om man tar hästgödsel som stått på halm så blir ju halmen indränkt i urin. Kan vara läge att hela familjen går ut och kissar i varmbänken. Ett par gånger.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 13 maj-14 kl 15:16 »
Halmen tillför luft och bränsle. Jämför en halmbrasa med en lövbrasa. Denna funktion har halmen oavsett om man blandar in den i stallet eller vid komposteringen. Eller den kan t.o.m. ha den i högre grad om den blandas in vid komposteringen, för då blir stråna inte ihoptryckta och förbränningen sätter igång först vid komposteringen.

Har någon erfarenhet av att urinindränkta komposter eller varmbänkar skulle brinna extra varmt? Jag är tveksam men är inte säker.

Eller om det nu handlar om kol-kväve-kvot så undrar jag om det inte finns tillräckligt med kväve i gödseln ändå.

« Svar #12 skrivet: 13 maj-14 kl 23:33 »
Tack! Tänk vad mkt kunskap det finns här! Ska prova mig fram m alla tips. Tänkte på vad som skrevs Ang att det kanske saknas kväve, apropå förslaget m urin: vi har höns, går det inte lika bra m hönsgödselvatten?

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 14 maj-14 kl 09:03 »
Min erfarenhet ang kväve är att det behövs extra tillförsel vid täckodling med obrunnet material, färskt gräsklipp eller vid täckning med flisad bark/sågspån annars tynar/gulnar växterna som får brist på kväve. I  detta fall så ska ju gödningen brinna en bit under jorden, under växterna och tror det räcker bra med att vattna igenom rejält. Om du ska vattna med urin så späd ut det 1:9 annars blir det för skarpt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 14 maj-14 kl 15:33 »
I en varmbänk handlar det vad jag vet främst om att det ska bli varmt. Att det ska bli rotvänligt i själva kompostbädden är en lite senare fråga, när det mesta brunnit ihop.

Den mest urindränkta gödseln är djupströbädd. Den brinner väldigt trögt. Dock troligen inte (främst) p.g.a. att den är urindränkt, utan att den är så packad och därmed innehåller så lite luft. Men urinet tycks ändå inte räcka till för att få fart på djurströbäddsgödseln, utan den tar ett par år på sig att brinna.

JFOT

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 15 maj-14 kl 10:00 »
Jag skulle börja med att kolla hur det står till med  fukt och hur kompakt bädden är.

Att lägga ner några dunkar med varmvatten varje dag i en bänk är inte vad jag klassar som jobbigt men har man inte isolerat tillräckligt så är det också antagligen lite bortkastad tid så länge yttertemperaturen är låg. Vatten håller iofs värme ganska bra och det kanske räcker för att få igång det och det finns inga nackdelar med att prova.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 15 maj-14 kl 11:14 »
Jag skulle börja med att kolla hur det står till med  fukt och hur kompakt bädden är.
Bra. Grundläggande komposteringstänk. Lagom med luft och lagom med vatten. Ska finnas luftporer (nån cm i tvärsnitt) men inte stora luftrum (nån dm). Ska vara fuktigt men inte vått. (Jag känner lite tvekan inför rådet att vattna med varmvatten. Beror på hur fuktigt materialet är redan innan.)
Dock i en varmbänk kanske man ska ha lite luftigare än i en kompost. Det bör gynna värmeutveckling, så länge det inte blir för luftigt eller torrt.

Citera
Att lägga ner några dunkar med varmvatten varje dag i en bänk är inte vad jag klassar som jobbigt
Beror på vilka möjligheter att värma vatten som finns till hands.

Citera
men har man inte isolerat tillräckligt så är det också antagligen lite bortkastad tid så länge yttertemperaturen är låg. Vatten håller iofs värme ganska bra och det kanske räcker för att få igång det och det finns inga nackdelar med att prova.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 15 maj-14 kl 12:43 »
Är du helt säker på att det är färsk dynga? Gödsel som legat ett par månader har redan brunnit och hunnit svalna, och då kan en vattna och värma och pinka bäst en vill, det kommer ändå inte att varmna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 15 maj-14 kl 14:34 »
Är du helt säker på att det är färsk dynga? Gödsel som legat ett par månader har redan brunnit och hunnit svalna, och då kan en vattna och värma och pinka bäst en vill, det kommer ändå inte att varmna.

Beror ju mycket på typ av gödsel samt hur den har hanterats. Dock brinner hästgödsel snabbt så visst vill man ha så färsk som möjligt. Om man sen omsätter gödseln med tillsatt strömaterial i en komposthög eller varmbänk så påverkar även tillsatsmaterialet, proportionerna och förfarandet. Jag har fått äldre gödsel omsatt i komposthög att ta värme, men då har det inte handlat om häst. Det sämsta är kanske hästgödsel som legat för luftigt och torrt för länge och brunnit "till luft". Det kan vara svårt att få fart på även om man vattnar.

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 15 maj-14 kl 15:48 »
Det sämsta är kanske hästgödsel som legat för luftigt och torrt för länge och brunnit "till luft". Det kan vara svårt att få fart på även om man vattnar.

Ja, den bästa hästgödseln är färsk och genomfuktad av urin och lagom mjuk, den brinner bäst.
Har ju då oxå en viss betydelse om den är tagen i hagen eller i stallet, det är mycket svårare att få den att brinna alls om den är tagen i hagen, speciellt om den är torr, kall och frusen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser