Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korv  (läst 1767 gånger)

MW

• -
Korv
« skrivet: 07 maj-14 kl 07:46 »
Hej!

Någon som har bra recept på kycklingkorv. Och kanske ankkorv oxå. Måste ju pröva allt.
MW

Kenai

• Skåne
SV: Korv
« Svar #1 skrivet: 27 jul-14 kl 17:48 »
Jag gjorde en fantastiskt god kycklingkorv, med ingidienser som man kanske inte normalt har.

kycklingkött från två hela kycklingar utan skinn (kan finnas mindre trevliga saker kvar på skinnet)
2 dl oxbuljong och 2 dl fett från oxbuljong.
10gr santa marias örtagårdsblandning
1-3 tsk chilli (efter tycke och smak)
1-5 färska vitlöksklyftor (samma här)
35-40gr salt

Oxbuljongen ska vara äkta, inga buljongtärningar. Låt oxben och oxrev skjuda upp till 36tim (godare ju längre tid) med lite lök, morötter, salt och peppar.
sila, låt det svalna, ta bort fettet som stelnat på ytan och frys in i kuber, samma gör du med buljongen.
lätt att slänga i köttkvarnen när du maler köttet, som hjälper till att hålla köttet kalt.

Blandade allt, stoppde korven, hängde in i röken för torkning i en timme. Rökte sedan dem i ca. 6tim i 90 grader tills innertempen var 80 grader,
kylde ner dem med kalt vatten. Slängde 4 korvar på grillen, vars två korvar äter man lätt tänkte jag. Men vi var propp mätta efter en.

Gjorde en laddning till men glömde chilin och koka dem istället, blev också jättegoda. Men jag föredrar korv med röksmak.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1693 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser