Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan kycklingar äta hönsfoder?  (läst 4121 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Kan kycklingar äta hönsfoder?
« skrivet: 04 maj-14 kl 18:51 »
Vi ger våra höns hönsfoder (inte värpfoder, det är tydligen inte samma sak, har jag hört), havre och snäckskal, samt matrester och låter dem gå fritt i skog och mark massor. Mina frågor:

1) Kan kycklingar ta skada av att äta hönsfoder?(Jag vet att de kan ta skada av att äta värpfoder.)
2) Tror ni ovanstående räcker för våra kycklingar? Vi har redan haft två kycklingar som verkat växa upp till sunda vuxna på den dieten. De nuvarande kycklingarna är beräknade att kläckas om två veckor, då "skogens skafferi" lär vara fullt.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

karsan

• Södermanland
SV: Kan kycklingar äta hönsfoder?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-14 kl 22:30 »
Eftersom ingen expert har svarat så får jag ge min uppfattning efter att ha kollat skillnaden i innehåll på värpfoder och basfoder/allfoder  (olika termer från olika fabrikat).  Den stora skillnaden är kalkinnehållet.  Bas (som ska ges till växande kycklingar, Svenska Foder) innehåller 1,5 % kalcium. Plym (som ska ges också ska ges till växande hönor, Granngården) innehåller 1,3 % kalcium.   Picka (Granngårdens värpfoder) har 3,9 % kalcium.

Så kolla vad ditt 'Hönsfoder' har för kalkinnehåll.  Min hönor får Bas + snäckskal separat.   

.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 04 maj-14 kl 22:32 »
Tack. Det var just kalket som var en av mina stora oroskällor eftersom någon skrev i en annan tråd att för mycket kalk kan skada njurar.

Ska kika på innehållsförteckningen.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 05 maj-14 kl 16:01 »
Bump!
Skulle gärna vilja att någon "expert" svarade också.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 18 maj-14 kl 12:16 »
Det är kalken i värpfoder eller värpkoncentrat som är problemet till växande djur. Det kan mycket riktigt ge njurskador. Njurskadorna syns inte direkt utan kan ge njursvikt när djuret är 1-2 år. Och då står man där med en mycket sjuk eller döende höna/tupp utan att förstå varför.

Foder som är OK till växande djur är startfoder (förstås) eller så kallade "allfoder".  Lantmännen Plym eller Svenska foders Multi.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 18 maj-14 kl 19:09 »
Azoo-Lina: Jag tar allvarligt på risken för njurskador, eftersom flera Orpingtonhönor hos oss dog av det. De inköptes som vuxna. Efter ett litet tag började de få svullnader i ansiktet och stod ofta och andades med öppen mun. Lite senare så började de dö av. Efter att 2 st hade dött så skickade vi in kadavret till SVA för obduktion; hon dog av gikt, alltså dåliga njurar.

Misstänker att den förra ägaren kan ha gett fel sorts foder åt dem som unga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, tuslus, Willeryr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser