Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grannens ensamma hund  (läst 2103 gånger)

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Grannens ensamma hund
« skrivet: 15 mar-07 kl 13:11 »
Nu har detta pågått hur länge som helst. Är både arg och ledsen. Vägg i vägg står en hund och ylar och skäller. Från 6.30 till......em. vi har sagt till dom att han skäller när han är själv, men vad hjälpte det. Dessutom så har de honom bara varannan vecka. Alltså delad vårdnad....vad gör man?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Grannens ensamma hund
« Svar #1 skrivet: 15 mar-07 kl 14:01 »
Erbjuder sig att vara dagmatte?
Tar ett snack till?
Påpekar att hunden behöver ensamtränas?
Anmäler till för frågan rätt myndighet?
Skaffar öronproppar?


För mig hade valet varit enkelt. Jag hade erbjudit mig att vara dagmatte åt hunden de aktuella veckorna, så att vovven slipper vara ensam många timmar. Bra för hunden och kanske bra för grannsämjan oxå.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Grannens ensamma hund
« Svar #2 skrivet: 15 mar-07 kl 14:04 »
Erbjuder sig att vara dagmatte?
Tar ett snack till?
Påpekar att hunden behöver ensamtränas?
Anmäler till för frågan rätt myndighet?
Skaffar öronproppar?


För mig hade valet varit enkelt. Jag hade erbjudit mig att vara dagmatte åt hunden de aktuella veckorna, så att vovven slipper vara ensam många timmar. Bra för hunden och kanske bra för grannsämjan oxå.
Kan inte ha en hanhund hemma.....

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Grannens ensamma hund
« Svar #3 skrivet: 15 mar-07 kl 14:13 »
Kan inte ha en hanhund hemma.....

Nä, men då kanske någon annan kan det! Prata med hundägaren igen och föreslå denna att skaffa en dagmatte åt vovven. Var engagerad och positiv! Du och grannen har hundägandet gemensamt och en väg att mötas är att byta frågor och erfarenheter.

... och så är det ju viktigt att hunden får sällskap och slipper ensamma timmar som bara stressar.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Grannens ensamma hund
« Svar #4 skrivet: 15 mar-07 kl 17:12 »
hmm....har tänkt mycket och länge på detta. Hunden är ju inte vad jag kan se misskött och han älskar sin hund det är jag ju övertygad om. Det känns så....det skär i mig när jag hör honom stå där inne och yla. Är heller inge bra på att tala om sådant här för folk. Ska ta mig mod och förbereda mig väl och hoppas på att jag lyckas på ett bra sätt.  :-\

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Grannens ensamma hund
« Svar #5 skrivet: 15 mar-07 kl 19:21 »
hmm....har tänkt mycket och länge på detta. Hunden är ju inte vad jag kan se misskött och han älskar sin hund det är jag ju övertygad om. Det känns så....det skär i mig när jag hör honom stå där inne och yla. Är heller inge bra på att tala om sådant här för folk. Ska ta mig mod och förbereda mig väl och hoppas på att jag lyckas på ett bra sätt.  :-\

Om ägaren i övrigt sköter och älskar sin hund, så borde det vara ännu lättare för dig att samtala med mannen. Då är han ju ingen "värsting" som inte ser till sin hunds bästa.

Hoppas allt löser sig!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

filurfigur

  • Gäst
Re:Grannens ensamma hund
« Svar #6 skrivet: 17 mar-07 kl 20:28 »
Det hela får mig att tänka lite på något jag läste en gång. Det handlade om att man innan man skaffar hund skulle fundera över hur mycket man skulle behöva lämna hunden ensam. Och om man inte kunde lösa det hela genom att ta med sig hunden till jobbet eller ha dagmatte/-husse, så kanske man helt enkelt inte skulle skaffa sig en hund.

Det stod: Ibland är de största djurvännerna de som väljer bort hundägandet.

Inte för att det hjälper någon i den här tråden egentligen, men jag tyckte att det var en fin mening och den fastnade i mig. Tål att tänkas över ibland.

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Grannens ensamma hund
« Svar #7 skrivet: 17 mar-07 kl 21:10 »
Det hela får mig att tänka lite på något jag läste en gång. Det handlade om att man innan man skaffar hund skulle fundera över hur mycket man skulle behöva lämna hunden ensam. Och om man inte kunde lösa det hela genom att ta med sig hunden till jobbet eller ha dagmatte/-husse, så kanske man helt enkelt inte skulle skaffa sig en hund.

Det stod: Ibland är de största djurvännerna de som väljer bort hundägandet.

Inte för att det hjälper någon i den här tråden egentligen, men jag tyckte att det var en fin mening och den fastnade i mig. Tål att tänkas över ibland.
Mmm....tänk om det vore så....och då vet jag två hundar i mitt liv jag inte hadde skaffat.... :-\

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Grannens ensamma hund
« Svar #8 skrivet: 18 mar-07 kl 00:45 »
Det hela får mig att tänka lite på något jag läste en gång. Det handlade om att man innan man skaffar hund skulle fundera över hur mycket man skulle behöva lämna hunden ensam. Och om man inte kunde lösa det hela genom att ta med sig hunden till jobbet eller ha dagmatte/-husse, så kanske man helt enkelt inte skulle skaffa sig en hund.

Det stod: Ibland är de största djurvännerna de som väljer bort hundägandet.

Inte för att det hjälper någon i den här tråden egentligen, men jag tyckte att det var en fin mening och den fastnade i mig. Tål att tänkas över ibland.

Bra sagt! Jag känner flera stora djurvänner, och är stolt över deras ansvarstagande i frågan!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser