Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vall eller slyskog?  (läst 3429 gånger)

lantisen

  • Inlägg: 141
  • Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Vall eller slyskog?
« skrivet: 27 apr-14 kl 09:21 »
Vi skulle vilja utöka våra marker lite och ge våra tre tackor och två dvärggetter lite mer mark att trampa och äta av.

Om vi skulle välja mellan en äldre vall (ingen högproducerande fodervall) eller ett område med lite mer ojämn mark, en hel del sten och sly av gran och lövträd blandat med ett fåtal äldre träd... vad skulle då vara det bästa? Klart det finns en del gräs i slyområdet också men inte som på vallen såklart. Jag tror inte att markägaren bryr sig så mycket om slyskogen då vi har fått fria händer att ta av träden till våra djur vintertid osv. Å andra sidan vore det väl inte så önskvärt om allt blev uppätet heller.... Det är hög sly som inte har så mycket kvistar långt ner vid marken, kommer de då istället att äta av barken, eller nöjer de sig med gräset i första hand tro?

Hur skulle ni resonera i detta fall? Ett annat aber är ju stängslingen. Lättare att stängsla på vall såklart men vi har en begränsad budget och har bara en mindre mängd fårstängsel, elnät vore ju förträffligt att ha - speciellt till getterna, men kostnaden! HU! Elstängsel till fåren har fungerat förut men "alla" vi träffar tvivlar på att de håller ute getterna. Vi har både blank eltråd att använda samt elband (häst) samt vanliga isolatorer och distansisolatorer.

Puh! Mycket att tänka på. Ge gärna era synpunkter! Tacksam för tips och råd.  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vall eller slyskog?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-14 kl 00:27 »
Stenarna är bra att slita klövarna på.  Men de ringbarkar nog mycket av slyet, så hör för all del med markägaren!  Getter kallas inte för "skogsskövlare" utan anledning.  Men bara två dvärgisar kanske inte är så effektiva så att det blir en öken.

  Glöm inte att kolla efter eventuella giftiga växter och andra faror innan ni bestämmer er.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lantisen

  • Inlägg: 141
  • Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
SV: Vall eller slyskog?
« Svar #2 skrivet: 28 apr-14 kl 18:39 »
Tack för tips!
Hur funkar det med vilda djur och getter? Tänker på rävar etc. Utgör det något hot mot vuxna djur (dvärgisar). Speciella vilda växter är se upp med?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vall eller slyskog?
« Svar #3 skrivet: 29 apr-14 kl 00:40 »
Om det "bara" är räv du har, så är chansen ganska god att de klarar av den, dock bör du nog ta in dem på natten.  Killingar däremot kan stå på rävens matsedel.

  Men det finns ju även lo m m, och de tar även vuxna djur.  Som Hippievagnens älskade get fick erfarar ...  :'(

  Det finns några få vilda växter som är giftiga, just nu minns jag bara sprängört.  Av trädgårdsrymlingar finns det ganska många.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vall eller slyskog?
« Svar #4 skrivet: 30 apr-14 kl 09:20 »
"Alla" brukar ha väldigt möe åsikter om getter. Om inte "alla" själv är/har varit getägare kan du skita högaktningsfullt i vad "alla" har att säga om getters stängsel. Eller deras kostvanor. Eller lukt. Eller...(fyll i själv).
Elstängsel funkar utmärkt till getter. Har själv 3 eltrådar till mina fullsize-getter. För det är tråd som gäller, inte band. Den enda fördelen med band är att det syns på lite håll, i övrigt håller det dålig kvalitet och leder inte ström särskilt bra heller.
Enbart fårnät går troligen inte, det måste isf kompletteras med ett par eltrådar, och då går det ju lika bra att bara ha eltrådar.
Elnät kostar visserligen en slant, billigaste jag hittat går på ungefär 1 000 kr inkl moms för 50 meter, men det går att använda många säsonger. Det är lätt att flytta och bra att ha om en ska ha tillfälliga beten.

Tror inte räven tar dvärgbockar, ens på natten.

Om ni vill ha antingen vall eller slyskog - varför inte både och om markägaren går med på det? Ni behöver ju ändå göra flera hagar för att kunna betesväxla. Men era bockvänner kommer att barka ihjäl slyet, och om det är ont om annan mat kan de ge sig på bark från stora träd oxå, det bör markägaren vara införstådd med. Alternativt skydda de stora trädens bark på något vis.

Lycka till :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Halte

  • Gäst
SV: Vall eller slyskog?
« Svar #5 skrivet: 30 apr-14 kl 09:44 »
Här fungerar inte elstängsel alls, inte ens rovdjursstängsel. Men sly äter de som sjutton. Finns det lövsly (typ asp) så äter de det innan gräset

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vall eller slyskog?
« Svar #6 skrivet: 30 apr-14 kl 09:59 »
Vad är det för stängsel som funkar hos dig, då, Halte Phyllerin?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Vall eller slyskog?
« Svar #7 skrivet: 30 apr-14 kl 11:01 »
Min syster o svåger har elnät till sina getter och dom stannar inne så länge det finns mat! Och då dom rymmer så springer dom oftast till ett ställe med mycket rallarros eller bara till en vägslänt med sly... Men dom har bara batteridrivet aggregat, hade dom haft ett starkt nätdrivet så hade det nog gått bättre. Ett par kurskompisar från Skattungbyn hade mjölkgetter ett antal år och dom använde elnät och det gick bra.
« Senast ändrad: 01 maj-14 kl 00:18 av Nina W »

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Vall eller slyskog?
« Svar #8 skrivet: 06 maj-14 kl 11:35 »
El är väll som alla staket. vill getterna vara på insidan så är de där, annars är de där de vill vara med eller utan stängsel. Har man el så jorda noga och köp ett rejält aggregat vad än de påstår i affären. sen kan man sätta en jordtråd mellan kryp och nos höjd så ökar motivationen att vara på "rätt" sida.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

lantisen

  • Inlägg: 141
  • Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
SV: Vall eller slyskog?
« Svar #9 skrivet: 09 maj-14 kl 06:53 »
Det blir vall till djuren, gick igenom slyskogen häromdagen och där växer (och har inte vuxit) speciellt mycket gräs alls. Vi sågar ner sly till djuren istället så får de beta vall i sommar.

Någon som har erfarenhet av sambete med får, getter och hästar? Finns det sjukdomar som kan spridas mellan djuren som man bör tänka på? Vi har alla djur ganska tätt tillsammans även "till vardags" på vår gård och även om de inte går i samma hage vintertid så är de nära varandra, bland annat får och getter i samma stall, ibland även hästarna.


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vall eller slyskog?
« Svar #10 skrivet: 09 maj-14 kl 10:39 »
Det bekymrar inte dina bockar om det inte växer nåt nämnvärt med gräs, de skulle vara mycket nöjda med bara sly :) ! Fåren och hästarna är av annan åsikt.

Får och getter har vissa gemensamma sjukdomar, ja. Men jag tänker mest på inälvsparasiter, bl a Stora Magmasken och leverflundrorna, som drabbar både får och getter. Kan vara idé att ta träckprov på (och vid behov avmaska) både fåren och bockarna innan du släpper ihop dem. Hästar spelar i en lite annan parasitliga eftersom de är enkelmagade (men jag har ingen häst, så jag är inte expert).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Vall eller slyskog?
« Svar #11 skrivet: 11 maj-14 kl 15:21 »
Jag vet fler som haft häst och får tillsammans - och getter+häst också. Inga problem. Hästar och getter/får äter olika saker och har lite olika parasiter så det brukar vara bra att växla mellan olika betesdjur för markernas del. Men som sagt kan de gå tillsammans också. De smittar inte varandra. Sen vet jag inte hur det är med får vs getter, där har jag ingen kunskap/erfarenhet.

lantisen

  • Inlägg: 141
  • Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
SV: Vall eller slyskog?
« Svar #12 skrivet: 19 maj-14 kl 20:20 »
Enligt SVA skulle det inte ha någon betydelse då sjukdomarna inte smittar djuren sinsemellan. Just nu är det får och hästar som går ihop och växelbetar. Toppen!
Gettarna får vänta med betet tyvärr, vi inväntar bättre staket. Tack för svar!

lantisen

  • Inlägg: 141
  • Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
SV: Vall eller slyskog?
« Svar #13 skrivet: 04 jul-14 kl 07:06 »
Vill dela med mig av det fantastiska i att jag fått bidrag till stängsel! Nu kan jag hägna in vall/skog till mina djur och få ytterligare bete. Problemet blev nästan att vi har lite för få djur till markerna, men det är av ett mer kärt bestyr känner jag  :)

Nu får vi sätta oss ner och fundera på detta med stängsling. Lutar ändå åt elnät med batteriaggregat då det ska samsas både får, getter och hästar på marken. Det är runt 1,5 ha stor hage.

Roligt, roligt. Jag är lite hög på händelsen än...  ;D

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vall eller slyskog?
« Svar #14 skrivet: 04 jul-14 kl 11:08 »
Grattis, grattis! Det är roligt att planera för framtida djur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, alternaiv, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser