Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egna odlingslådor av impregnerat virke?  (läst 11581 gånger)

camillaja

• Norrbotten
Göra egna odlingslådor av impregnerat virke?
« skrivet: 21 apr-14 kl 16:33 »
Hej, snön ligger fortfarande djup där jag tänkt lägga mina odlingslådor men det är aldrig för tidigt för att börja planera och konstruera.

Har tänkt göra egna odlingslådor, dels ser det praktiskt ut men även snyggt. Har tänkt att göra några stycken. Men vilket material skall man använda? Min man säger att det är giftigt med impregnerat virke, stämmer det? Vad ska man annars använda sig av? Tacksam för hjälp.

/ Camilla
Norrbottenbo med man, tös och en till på väg. Är i planeringsstadiet till att köpa höns, Orpington hade vi tänkt oss.

trashtotreasure

• -
SV: Göra egna odlingslådor av impregnerat virke?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-14 kl 16:51 »
Din man har rätt, impregneringen är inte nyttig att få i sig, plankorna kommer hela tiden utsöndra impregnering i jorden som växterna tar upp.
Kolla upp vad det är impregnerat med, slå upp det på typ Wikipedia och kolla själv om det är något du vill ha i dig. Har själv fått höra att det skulle vara ofarligt, "annars hade man ju inte fått använda det alls", men det vet vi ju vid det här laget att den slutsatsen inte riktigt stämmer, (Alltså bara för att någon myndighet säger att något skulle vara på ett visst sätt så behöver det faktiskt inte vara sant).

camillaja

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 21 apr-14 kl 16:55 »
Trist när maken har rätt, men hade det tyvärr på känn!

Trashtotreasure, vad rekommenderar du annars att man använder? Vill ju heller inte att det ska ruttna sönder direkt.

Tips mottages tacksamt!
Norrbottenbo med man, tös och en till på väg. Är i planeringsstadiet till att köpa höns, Orpington hade vi tänkt oss.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 21 apr-14 kl 17:03 »
Ja, impregnerat virke är giftigt. Men det finns olika grader av giftighet.

Sådant impregnerat virke som skall klara långvarig kontakt med fuktig jord och mark är väldigt giftigt. Så giftigt att du förmodligen inte kan köpa det i bygghandeln. Misstänker att det krävs utbildning och licens mm. Exempelvis till bryggor. Det finns impregnerat virke som bara skall tåla att det regnar på det ibland, det är mindre giftigt, men håller inte så länge. Du kan klä dina lådor invändigt med plast, så fungerar sådant impregnerat virke ändå bättre.

Jag skulle föreslå att du använder naturligt virke och låter det ruttna. Byt ut virket med några års mellanrum. Kanske 3-4 år. Eventuellt kan du behandla nedersta varvet, ändträ och hörn med exempelvis linolja, för att det skall hålla ihop lite längre, och staga på flera ställen. Eller gör dina lådor av klyvda massavedstockar med huggna knutar. Kan bli himla snyggt.

En helt annan variant är hügelkultur. Där har man gjort tvärtom mot odlingslådor. Man lägger virke inne i odlingsbädden, gärna halvruttna stockar och brädor till gamla odlingsbäddar, och jorden runt om, och odlar ovanpå. Jag odlar jordgubbar så.
« Senast ändrad: 21 apr-14 kl 17:08 av sɹǝpuɐ »

camillaja

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 21 apr-14 kl 17:07 »
Anders, tror du att naturligt virke håller längre om jag klär invändigt med plast? Eller är det bara onödigt? Tror nog att jag gör som du skriver ändå och använder naturligt virke.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 21 apr-14 kl 17:11 »
Ja, det hjälper mycket om du klär med plast invändigt. Då får träet en chans att torka ibland.

Men nedersta varvet bör du försöka skydda lite extra, eftersom det är i markkontakt alltid. Stryka med linolja, exempelvis. Eventuellt gör du det nedersta varvet av 2" plank. Alltså tjockare virke än resten.

camillaja

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 21 apr-14 kl 17:41 »
Tack för bra tips! Nu kan jag börja planera på riktigt.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 26 apr-14 kl 23:48 »
Hej hittade en youtube film på odlingsbädd av pallar. Om du skaffar engångspallar så tror jag inte de är behandlade alls, de ska ju bara användas en gång som sagt.

https://www.youtube.com/watch?v=Q1llKeOOXZo

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 27 apr-14 kl 01:23 »
Jag har målat min med roslagsmahogny. Kallas så och ær helt enkelt en blandning av 1/3 tjæra, 1/3 linolja och 1/3 terpentin. (lacknafta duger, ær billigt). Det ær en gammeldags och vælbeprøvad metod och dessutom inte giftig.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #9 skrivet: 27 apr-14 kl 01:27 »
Lite dyr lösning men ek håller betydligt längre än de flesta andra sorters virke.

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 27 apr-14 kl 08:38 »
Hej hittade en youtube film på odlingsbädd av pallar. Om du skaffar engångspallar så tror jag inte de är behandlade alls, de ska ju bara användas en gång som sagt.

https://www.youtube.com/watch?v=Q1llKeOOXZo

för att klargöra så är alla "vita" dvs ofärgade lastpallar obehandlade. Nåja nu skojjar lite faktiskt för dom kan vara värmebehandlade men det är bara ånga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

biodlarn

• Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
« Svar #11 skrivet: 06 maj-14 kl 16:01 »
Jag har målat min med roslagsmahogny. Kallas så och ær helt enkelt en blandning av 1/3 tjæra, 1/3 linolja och 1/3 terpentin. (lacknafta duger, ær billigt). Det ær en gammeldags och vælbeprøvad metod och dessutom inte giftig.

Tydligen innehåller inte riktig trätjära kreosot som stenkolstjära gör men eftersom det är så bra mot röta så innehåller det gifter. Hur man än vänder sig är rumpan där bak :-)
Använd vanliga träramar om man absolut vill ha ramar runt och byt ut dem istället när de har bidragit för mycket till jordförbättringen eller också använder man någon form av sten för mer permanenta bäddar. Det finns träslag som håller bättre än andra och en tvåtumsplanka står emot rätt länge.

Jag har ett par drivbänkar i 22 mm gran som säkert hängt med i minst 15 år. De är patinerade så det räcker till och blir över men de används även denna säsong. Jag lyfter upp dem från backen och ställer en liten sten under varje hörne. Det gör susen, lite svårt i permanenta bäddar dock.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 07 maj-14 kl 14:31 »
Lärkträ är ett förslag.

Lärk har en så kompakt kärnved att den vare sig kan eller behöver impregneras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser