Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker parkslide  (läst 7090 gånger)

sizz

• Uppland
Söker parkslide
« skrivet: 18 apr-14 kl 16:48 »
Hej,
Jag skulle behöva ha upp en hög häck/mur ASAP, tror ni att parkslide skulle fungera? Hur planterar jag det / får jag tag på det enklast?
Vad ska jag göra för att det ska växa så bra som möjligt? Hur högt kan det bli och hur fort?
Det gör inget om det sprider sig...

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Söker parkslide
« Svar #1 skrivet: 18 apr-14 kl 16:51 »
Tveksamt om det går att köpa men det är bara att ta en biltur och spana i vägkanterna för det är där man oftast brukar se den

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 18 apr-14 kl 21:54 »
Parkslide - du kommer att ångra dig! Parkslide vissnar väl dessutom ner på vintern så att du då inte har någon häck under stora delar av året.

Jag föreslår istället att du sätter upp en gles spaljé (behöver inte vara snygg men det är ju alltid en fördel) och låter någon snabbväxande klematis täcka in den. Den mest snabbväxande sorten jag vet är Summer Snow, men det finns andra bra sorter också. Den täcker rätt bra även på vintern. För att få den riktigt snygg är det bra att klippa ner den (cirka 1 m från marken) framåt vårkanten innan den kommer igång igen. Sprider sig gudskelov inte med rotskott, men är lätt att föröka med frön eller sticklingar. Mina har klättrat 4 meter redan första året.

En mycket invasiv klätterväxt är annars bokharabinda, även kallad arkitektens tröst. Folk varnar lite för den eftersom den är enormt snabbväxande. Den är dock säkerligen en trevligare bekantskap än parkslide. Mycket vacker.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Torpfröken

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-14 kl 06:37 »
Om jag inte missminner mig, så växer det ett bestånd Parkslide här på allmänningen vid parkeringen: http://kartor.eniro.se/m/PvW5x

Såg att du bodde i Uppland, men vet ju inte exakt var.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 19 apr-14 kl 07:00 »
Läste för några år sen i nån roman att parkslide är straffbart, med höga böter, att sprida i England, eftersom det anses svårutrotat och därför sänker värdet på tomter. Tror det även förstörde husen på nåt vis, men minns inte hur.

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 19 apr-14 kl 07:57 »
Vi har och skulle gärna slippa...
Och de vissnar ner så de är ingen bestående häck.
Bambu kanske?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Eldjarn

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 apr-14 kl 14:22 »
Parkslide är en invasiv art som är i praktiken omöjlig att få bort när den väl har etablerat sig. Om den inte bekämpas intensivt sprider den sig upp till en meter per år åt alla håll. Den kan alltså orsaka osämja med grannarna och sänka värdet på den egna fastigheten vid en försäljning. Som häck är den inte lämplig eftersom den vissnar ner efter den första ordentliga frosten och inte blir hög förrän i juli. Plantera något annat!

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 19 apr-14 kl 16:56 »
Funkar inte round up på parkslide?

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 19 apr-14 kl 20:09 »
Inser vad jag har för jobb framför mig :(
Sliter med balsamin och indian rabarber också (och sork!).

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 apr-14 kl 23:40 »

Nej.

Goggla på "japanese knotweed", eller glo på jotubfilmer. 
« Senast ändrad: 21 apr-14 kl 23:52 av Pentti Linkola »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 22 apr-14 kl 00:35 »

Nja, det räcker inte med bara en gång och inte enbart round up utan det krävs manuell rensning av alla nya skott som kommer upp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kurt

« Svar #12 skrivet: 20 jul-14 kl 16:20 »
Man kan räkna med att det tar ca 10 år intensivt arbete att bli av med parkslide, även om man hyr grävskopa så tar det flera år!

http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/235412-varning-o-kopa-hus-tomt-med-parkslide.html

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #13 skrivet: 17 okt-15 kl 22:06 »
Livar upp tråden med en läsvärd sida. Gillar att engelsmännen funnit ett " botemedel" på eländet.

http://stadsodlingilund.blogspot.se/2013/11/parkslide.html

kurt

« Svar #14 skrivet: 18 okt-15 kl 07:12 »
Livar upp tråden med en läsvärd sida. Gillar att engelsmännen funnit ett " botemedel" på eländet.

http://stadsodlingilund.blogspot.se/2013/11/parkslide.html

Men lyckas man inte stava latinska namn korrekt så ger det inte förtroende!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aphalara_itadori

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 18 okt-15 kl 10:38 »
Intressant ämne och roliga anekdoter kring parkslidens överlevnadskraft. Det är mycket klagomål på parksliden som direkt kan överföras och jämställas med klagomål på kers, lupiner, nässlor, parksallat och andra sk invasiva växter som vi kan få in i våra trädgårdar och som ger extrajobb och ibland uppväcker rent hat mot växterna.
Att ha parkslide som häck fungerar väl sisådär, de fäller löven och vissnar ner vintertid men stammarna står kvar och med tillräckligt tät plantering så stammarna kan luta mot varandra så kommer de att ge ett visst skydd även vintertid.
Det finns ett rätt skapligt bestånd med parkslide i Väggaområdet i Karlshamn om ts fortfarande är intresserad av att få tag i den.

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 18 okt-15 kl 20:56 »
Finns fläckvis runt Göteborg också om man vill ha.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 18 okt-15 kl 21:35 »
Finns fläckvis runt Göteborg också om man vill ha.
Jag körde 45:an ut ur Göteborg och sedan gamla vägen upp vid sidan av E6. Jag såg nog parkslide i vägkanterna på 6-7 ställen mellan Kungälv och Stenungsund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser