Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Soluppvärmd utedusch  (läst 26516 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Soluppvärmd utedusch
« skrivet: 05 apr-14 kl 10:05 »
Har ni erfarenhet av smarta och billiga sätt att fixa en soluppvärmd utedusch? Det vore fint...

FårEtt

• -
SV: Soluppvärmd utedusch
« Svar #1 skrivet: 05 apr-14 kl 10:50 »
Tidigare ägare till mitt hus hade en slang från bäcken.
Den var svart och låg öppet över ängen. Längden var precis lagom för att räcka till en dusch.
Fördel borde vara att den värms snabbt. Nackdel att om du tar för lång tid på dig slår det direkt över till helkalt.
Förstod att de var nöjda med den.

Söker du en lösning som bara funkar vid fint sommarväder, eller vill du kunna lagra solvärmen?

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 apr-14 kl 12:39 »
Skaffa 50 meter mörk smal vattenslang och låt den ligga ute i solen, då har du någon minuts dusch med härligt varmt vatten. Har fungerat på landet länge.

Gröfre Slissing

• -
« Svar #3 skrivet: 05 apr-14 kl 13:31 »
Hej!

Vi hade sommartid 1985-1986 en å marken liggande plastslang ; det fungerade på det sätt ni nämner, och det var tillräckligt för EN varm dusch!

Citat från "FårEtt" : "Nackdel att om du tar för lång tid på dig slår det direkt över till helkalolt."

Ganska roligt ; medelst illtjut noterade familjens kvinna att duschandet var över för den gången!

Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 apr-14 kl 14:55 »
Min morfar tog 2-3 stora vattenburna element, målade svarta och satte upp på gaveln till ladugården. Blev tokhett på sommardagarna, skållhett alltså. Gick att duscha ett antal personer om man inte stod och slöduschade.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-14 kl 15:40 »
Hur fyllde han på vattnet? Jag undrar eftersom jag inte kan kliva på stegar längre.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #6 skrivet: 05 apr-14 kl 17:49 »
Hej

Köpte förförra hösten till reapris en vacuumsrör-sofångare med 120 liter isolerat tank för 2400 SKR.

På frostfria dagar (annars fryser allt sönder) så ger den vid solsken 120 liter kokande vatten som man ser på bilden.
Helnöjd!!!

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #7 skrivet: 05 apr-14 kl 18:57 »
Den ser verkligen fin ut, men jag har bara sett den på Egen el, och där kostar den mer än dubbelt så mycket... Det blir för mycket för mig...

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #8 skrivet: 05 apr-14 kl 19:11 »
Hej Inga-Karin

Egen el har hudlösa priser på allt!Känner sidan och tycker det är "ripp-off" där.

Jag köpte min hos "solarlab" i Norrköping (hämtvara) på hösten...och fick den då för nästan halva priset!Men priserna har stigit sedan dess.
Nu har han en 60 liters (den hade räckt men fanns inte då).Håll ett öga på sidan framemot hösten...http://solarlab.se/solpanel/heat.html

Annars så är i stort alla svarte behållare redan ett plus! Och detta bakom en glas/plastskiva i en låda typ "solfångare", så kommer du upp i 70-80 grader!
Enklast: en "påse" från biltema...fungerade hyggligt!
« Senast ändrad: 05 apr-14 kl 19:21 av Kap Horn »

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #9 skrivet: 06 apr-14 kl 08:54 »
Tack, det är så kul när det funkar såhär, att lägga ut en fråga och få olika förslag på svar och diskussioner av okända välgörare  :).... Härligt!

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #10 skrivet: 06 apr-14 kl 09:15 »
 Hej Inga-Karin

Har själv haft den...men det krävs en dags sol för riktigt varmt vatten...och så skall man inte göra felet som jag gjorde: INTE den svarta sidan mot solen, utan den genomskinliga (baksidan) så att solen går genom vattnet och sedan träffar den svarta sidan!

Så här ser den ut:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Vatten-och-avlopp/Fritidsdusch-20-l-26216/

Halte

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 apr-14 kl 12:54 »
Hur fyllde han på vattnet? Jag undrar eftersom jag inte kan kliva på stegar längre.

MvH
Christina G
Han hade en slang inkopplad i radiatorns ena del hela tiden, alltså att det var tryck på vattnet hela tiden inne i radiatorerna. Sedan en slang med duschmunstycke i radiiatorkopplets andra ände. Funkade tokbra.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #12 skrivet: 06 apr-14 kl 14:07 »
Hur är det med bakterietillväxt i sådana här system om det blir stående varmt eller ljummet vatten länge i slangar, säckar eller radiatorer tror ni?

Halte

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 apr-14 kl 17:16 »
Ja inte ska man låta det stå still i flera dagar i alla fall, men det lär väl gälla alla lösningar som inte har en jämn, hög uppvärmning (dvs elektrisk uppvärmning). Fördelen med systemen är ju att de oftast är små så de sköljs ju ut tämligen totalt vid varje användning

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 07 apr-14 kl 23:17 »
Mekanisk rengöring av sådana system är kanske svårt. Men kemiskt då? Peroxider, kaliumpermanganat, klorin, poolrengöring, vad kan man använda som helst går att hälla ut?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 08 apr-14 kl 08:09 »
Bakterietillväxt är nog endast ett tillfälligt problem som löser sig självt när temperaturen går upp mot 70 grader. Tar man vattnet från en oren källa skall man nog bygga så man kommer upp i temp.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #16 skrivet: 10 apr-14 kl 06:49 »
Kan man komma upp över 70 grader med sådana system som vi talar om här  ???

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 10 apr-14 kl 11:52 »
I en del av dem blir det ju över 70, men kör man med en stor svart balja kanske det är smartast att lägga i 25 meter kopparrör och använda sig av genomströmningsvärmartekniken. Då kan det ju få vara hur äckligt som helst i värmemagasinet.

mne

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 05 maj-14 kl 12:44 »
Lånar tråden, jag har kollat på sådana där solduschar och de verkar bra på så vis att de ser ut och fungerar som en "riktig" dusch och man kan reglera värmen mm. För mig är de dock inte optimala eftersom:
a) de tycks kräva inkommande vatten med ett visst tryck och jag har inte ens något rinnande vatten
b) jag vill ta en dusch på morgonen och då lär det inte vara uppvärmt av solen

Min tanke är därför en lösning där solduschmodellen kombineras med en manuell dimension på så vis att:
A) duschen på ett eller annat sätt kan få vatten från någon form av behållare
b) jag kan fylla på duschen el behållaren med kokande vatten på morgonen.

Nu undrar jag, finns det någon sådan dusch på marknaden eller går det att anpassa en inköpt soldusch enligt denna modell - eller, i sista hand, hur kan man enkelt bygga något sånt här från scratch?

Halte

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 maj-14 kl 12:52 »
En hink med en del små borrade hål i botten. Det hade några kompisar och jag ute i en vedeldad bastu ute i skogen. Vi värmde vatten i en hink på aggregatet och så blandade man det med kallvatten till lagom temp och så hälla över det i hinken med hål i som då hängde i en krok i taket. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, kastanjen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser