Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nässla som veg löpe  (läst 3049 gånger)

Gille

• -
Nässla som veg löpe
« skrivet: 01 apr-14 kl 08:36 »
Någon som använt brännässla som veg löpe? Aldrig gjort färskost (eller ost överhuvudtaget) men när nässlor nu finns på tomten vill jag pröva :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gille

• -
SV: Nässla som veg löpe
« Svar #1 skrivet: 08 apr-14 kl 09:53 »
Ingen?

kurt

« Svar #2 skrivet: 08 apr-14 kl 10:22 »
Nej, men det finns ju en massa recept på nätet (engelska)

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 08 apr-14 kl 11:31 »
Jag har inte funnit en "massa" men har ett utskrivet på engelska som jag ska försöka följa.

kurt

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 09 apr-14 kl 16:54 »
Det är Google jag använt och försökt få ihop ett helt "recept". Misslyckades idag, ska testa igen en annan dag :)

vattenorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 apr-14 kl 18:38 »
Intressant att det finns andra växter som kan användas som vegetarisk löpe. Själv känner jag bara till fikon som man använder i medelhavsområdet (där är det den vita saften i kvistarna som används).

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 10 apr-14 kl 20:05 »
Är det hårdost ni gör med denna typ av löpe?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Hallstrom

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 10 apr-14 kl 23:25 »
Jag har försökt göra ost med nässlor som löpe. Det fungerade inte.

kurt

« Svar #9 skrivet: 11 apr-14 kl 07:37 »
Man kan ju tänka sig att en hel del växter innehåller proteolytiska enzymer (t ex tätört), men i fallet nässlor så gör ju många avkok, och det verkar fungera, men då har de ju inte kvar någon proteolytisk effekt.

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 11 apr-14 kl 08:58 »
Man kan ju tänka sig att en hel del växter innehåller proteolytiska enzymer (t ex tätört), men i fallet nässlor så gör ju många avkok, och det verkar fungera, men då har de ju inte kvar någon proteolytisk effekt.
Var kan jag läsa om det?

kurt

« Svar #11 skrivet: 11 apr-14 kl 12:56 »
Du kan läsa att flera använder avkok på nässla och det fungerar bra, och kokar man något så denaturerar man alla proteiner, så då har man inte kvar någon enzymatisk effekt. Men man kan ju få mjölk att koagulera på många andra sätt t ex med syra (citronsyra) eller med salter, hur det fungerar med nässlor vet jag inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser