Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjukt lamm!  (läst 8795 gånger)

eriksvenzzon

• Lappland
SV: Sjukt lamm!
« Svar #20 skrivet: 03 apr-14 kl 07:46 »
Lamme är inte så dåligt att jag tar bort de, hon är bara inte hundra.
Men bli det inte bättre så tar jag hit en veterinär. Man måste ju veta om vi har brist på nå.

Sjögården

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 03 apr-14 kl 15:36 »
Det är klart att det kostar mer att ta ut veterinär än vad lammet är värt - men sjuka djur SKA ha vård!! Den regeln tar ingen hänsyn till om man är självhushållare med knappa resurser...

Du kan åka med lammet till veterinären istället så slipper du betala resan.

Halte

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 03 apr-14 kl 16:38 »
Det är klart att det kostar mer att ta ut veterinär än vad lammet är värt - men sjuka djur SKA ha vård!! Den regeln tar ingen hänsyn till om man är självhushållare med knappa resurser...

Du kan åka med lammet till veterinären istället så slipper du betala resan.
Nä, sjuka djur SKA inte ha vård, de SKA lida så lite som möjligt.
Ett sjukt djur lider inte nödvändigtvis och lider det kan man ibland bota det själv utan veterinärinblandning. Och ibland går inte det och då kan man avliva istället för att ta ut veterinären, pga att kostnaden för att bota det inte står i proportion till det ekonomiska värdet på djuret.

Det är ju knappast något självhushållningsunikt.. Varje företagare måste ju ställa dessa två faktorer mot varandra oavsett djur.. Nödslakta görs ju på nötdjur också då man tror fallet är hopplöst eller att djurets värde är för litet, även om det är mer sällan då nöt har ett högre ekonomiskt värde.
Att ta ut en veterinär kostar lika mkt för ett lamm som en kviga men värdet är ju väldigt olika..

Så nej, veterinär är INTE något krav.. Jag skulle som sagt aldrig ta ut en veterinär om jag inte trodde att det rörde sig om någon smittsam sjukdom, eller möjligtvis de bästa avelstackorna blev sjuka.

Macke

« Svar #23 skrivet: 03 apr-14 kl 21:08 »
Det här med vetrinär verkar vara ett hett ämne!
Jag tar alltid ut en vetrinär, när jag inte själv har koll på vad det är för fel på mina djur ( har 50 tal tackor) Hur skulle jag annars lära mig att lyckas bättre nästa gång, och strävan efter 0% dödlighet!

Råd= stödmata! Något annat är svårt att säga när man inte vet hur utfodring, djurhållning och övrigt ligger till. Det finns så otroligt många olika produktions former.
Lycka till

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #24 skrivet: 03 apr-14 kl 21:09 »
Har pratat med veterinär i dag. De tippsar om paraffinolja, men de har vi gett nu i fem dagar.
Har också stödmatat i går och i dag 5x1dl per dag. Är de för lite? vet inte om hon får nå mycke av sin mor.
Men de är som om magonte inte släpper. vad är saltballans?

Macke

« Svar #25 skrivet: 03 apr-14 kl 21:34 »
Jag har bara givit parafinolja till ett lamm tidigare, då gav jag 2x1 dl så vart lammet bra efter något dygn. Stödmatningen är nog normal dos skulle försöka att ge lite mermen mer sällan, om lammet klarar de.
Har inte hört saltbalansen tidigare, men tillgång till mineral o saltsten har dom?

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #26 skrivet: 03 apr-14 kl 21:44 »
Ja saltsten och mineralbalja har vi. Tackorna får också pellets och korn. Tycker de är supersvårt att få i nå lammnäring. Varför ska man ge större doser?

Macke

« Svar #27 skrivet: 03 apr-14 kl 22:02 »
Det va bara att jag rekommendera det så du slipper sitta i ladugården hela dagen :)

Nina K

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 03 apr-14 kl 22:21 »
Här har vi också en som haft magont. Var inte så aktiv och låg för det mesta och gnissla tänder lite. Har lagt märke till att de små har börjat äta lite från grovfodret och vi tänkte att det kunde vara så att det blivit obalans i magen. Vi har stödmatat lammet för att se till att han fick i sig näring. Det har gått tre dagar nu och han har piggnat till och är uppe på benen mer nu. Det du beskrev i första inlägget med lammet böjer (kutar med) ryggen, sådan symptom hade vi förra året på en. Vad jag mins så blev den bra efter ett par dagar. Även där tror vi att den ätit något som gjort magen upprörd.
« Senast ändrad: 03 apr-14 kl 23:56 av Nina K »

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #29 skrivet: 03 apr-14 kl 22:42 »
Tack för era svar.
i morgon bli det större doser.
Vad kan man göra mot magont då, mer än att stödmata?

svali

• Övriga världen
« Svar #30 skrivet: 04 apr-14 kl 00:22 »
Jag har blandat filmjölk med Lactobacillus acidophilus bakterien (finns väl i Dofilus i Svergie) i mjölken. Ifall du tror att lammet har magont menar jag så kan det hjälpa för att få rätt på balansen i magen. har själv alltid flera liter av detta hemma under lammningen...
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

zeina66

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 04 apr-14 kl 08:35 »
Min veterinär gav mig rådet att ge saltbalans när jag hade ett lamm med samma symtom och temp som var 2 veckor gammal.
Saltbalans ges vid störningar i tarmfloran för att magen ska komma i balans, ges vanligtvis vid diarre´ men kan fungera vid symtom du beskriver - som på mitt lamm. Dosering står på spannen och skall ej ges ihop med annan mat eller mjölk.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #32 skrivet: 04 apr-14 kl 19:40 »

Idag har vi tagit lammet till veterinären, hon sa att det kunde vara obalans i magen, fick en spruta med smärtlindring och en med vitaminer och blev rekommenderad att ge bikarbonat, 1 tsk utrörd i vatten 2 gånger per dag och fortsätta stödmatning. Kunde även prova bakterieberikad filmjölk( precis som svali tipsade om!)  tyckte hon, så nu provar vi med det och hoppas hon blir piggare. Skönt att se att hon verkar ha mindre ont nu i alla fall!

Flemming

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 04 apr-14 kl 20:59 »
Idag har vi tagit lammet till veterinären, hon sa att det kunde vara obalans i magen, fick en spruta med smärtlindring och en med vitaminer och blev rekommenderad att ge bikarbonat, 1 tsk utrörd i vatten 2 gånger per dag och fortsätta stödmatning. Kunde även prova bakterieberikad filmjölk( precis som svali tipsade om!)  tyckte hon, så nu provar vi med det och hoppas hon blir piggare. Skönt att se att hon verkar ha mindre ont nu i alla fall!
Jag är stolt över dig, stolt för att du stod emot drevet som konstant kräver avrättning av djur som inte är riktigt kuranta!

Får man fråga, vad kostade veterinärbesöket ?
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #34 skrivet: 04 apr-14 kl 21:07 »
Det kostade 800 kr, så det var lagom. Och man vill ju gärna veta vad felet kan vara, kanske man kan undvika liknande i fortsättningen.

zeina66

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 04 apr-14 kl 21:31 »
Skönt att lammet fått något mot det onda, hoppas det fortsätter så.

En eloge till dig för att du gick till veterinären med lammet  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Halte

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 04 apr-14 kl 22:38 »
Jag är stolt över dig, stolt för att du stod emot drevet som konstant kräver avrättning av djur som inte är riktigt kuranta!

Får man fråga, vad kostade veterinärbesöket ?
För att försvara mig mot påhoppet.. Det är inte ett "drev" som kräver avrättning av sjuka djur.. Det är ett försvar mot kravet att sjuka djur MÅSTE till veterinären. Ingen har någonsin krävt att djur ska avlivas, bara påpekat att veterinär ingalunda är ett krav. En djävulsk skillnad! Är det något drev så är det mot de som INTE lägger flera tusen för att kurera ett sjukt lamm..

Sten i glashus..

SussiloII

• Småland
« Svar #37 skrivet: 05 apr-14 kl 09:24 »
Alla har vi varit nybörjare någon gång med de djur vi har eller har haft och lär gör man ju så länge man lever :).
Killingar och lamm som står kutryggiga visar att de inte mår bra. Är det kallt hos dina får där uppe i Lappland, eriksvenzzon? Om lammet är hängigt har det inte råd att göra åt extra energi för att hålla värmen. En värmelampa till lammet kanske behövs?

När mina killingar/getter haft liknande problem har jag gjort denna blandning: 1 liter ljummet vatten, 1-2 msk (matsked) sirap, 1-2 msk druvsocker, 1 tsk (tesked) salt, 1 tsk bikarbonat. Blandningen ska ges ljummen och ger ganska snabbt energi. Till ditt lamm ger du ett par dl av blandningen/dag som du kan dela upp efter hur mycket lammet orkar dricka varje gång. Tackans mjölk/lammnäring ska lammet ha som vanligt.

För en störd mage/vomm är det bra med acidophilus- och lactobakterier som finns i filmjölk som svali skrev. Jag brukar köpa ett par olika sorter för att få med olika och levande kulturer. Med litet lugn och mjuk bestämdhet brukar det gå bra att ge killingar och lamm ett par matskedar direkt i mungipan, annars kan du blanda det i flaskmjölken. ½ paket vanlig bakjäst + litet socker (för jästbakterierna att reagera med) utrört i litet ljummen vätska är bra för tillförsel av B-vitamin. SelenE eller Selevitan kan de också behöva.

Lycka till och skriv och berätta hur det går med ditt lamm  :)!
« Senast ändrad: 05 apr-14 kl 09:30 av SussiloII »

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #38 skrivet: 05 apr-14 kl 10:57 »
Fick precis tag på saltbalans nöt av en bonde i närheten. Tänkte prova det, men funderade på om man ska fortsätta att ge lammnäring som nu eller hålla upp med det. Det står att man inte ska ge det samtidigt som mjölk, men man kanske kan ge varannan timme, saltbalans/lammnäring? För hon måste ju få i sig mat också?! 

SussiloII

• Småland
« Svar #39 skrivet: 05 apr-14 kl 12:56 »
Det står att man inte ska ge det samtidigt som mjölk, men man kanske kan ge varannan timme, saltbalans/lammnäring? För hon måste ju få i sig mat också?!

Jag har för mig att man då ger det 1 tim före eller efter mjölkmålet. Men jag har aldrig använt saltbalans för nöt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser